ناتالی پورتمن ؛ زندگینامه ، فیلم های برتر + امتیاز IMDB


کسانی که اهل فیلم و سینما هستند، دختر بچه فیلم لئون (حرفه‌ای) و بازی حیرت‌انگیز او را به خاطر دارند. کودک دیروز فیلم لئون حالا تبدیل به ستاره سینمای هالیوود شده است. اکنون نام ناتالی پورتمن در لیست ۵۰ بازیگر برتر تاریخ ثبت شده است.

او در فیلم‌ها و نقش‌های متفاوتی ظاهر شده و هر بار نیز خوش درخشیده است. از بازی در نقش نوجوانان پر شر و شور گرفته تا زنان جوانی که چهره‌ها و زندگی‌های متفاوتی دارند. او تاکنون برنده یک جایزه اسکار، یک جایزه بفتا و دو جایزه گلدن گلوب شده است. همچنین سابقه دو بار نامزدی جایزه اسکار و گلدن گلوب را در کارنامه‌اش دارد. این نشان می‌دهد که ناتالی پورتمن هر فیلمی را انتخاب نمی‌کند.

زندگی شخصی ناتالی پورتمن

ناتالی پورتمن در ۹ ژوئن ۱۹۸۱ در خانواده‌ای یهودی در اورشلیم به دنیا آمد. قد او ۱۶۰ سانتی‌متر و وزنش ۵۰ کیلوگرم است و تنها فرزند خانواده است. پدر او آونِر هرشلاگ یک متخصص زنان و مادرش شِلی استیونز زنی خانه‌دار است. خانواده پدری ناتالی از مهاجران یهودی به سرزمین‌های اشغالی هستند و خانواده مادری‌اش جزء یهودیان اتریش و روسیه بوده‌اند که به آمریکا مهاجرت کرده‌اند. نام خانوادگی ناتالی در واقع هرشلاگ است. او هنگام بازی در فیلم لئون (حرفه‌ای)، فامیلی‌اش را به پورتمن تغییر داد.

ناتالی پورتمن تا سه سالگی در اورشلیم زندگی کرده و سپس همراه والدینش به آمریکا مهاجرت کرد. او در واقع یک بازیگر آمریکایی-یهودی است که تابعیت دوگانه دارد.

او در رشته روانشناسی از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شده است و همچنین در کارگاه رقص تئاتر آمریکا، باله و رقص مدرن را نیز آموخته است. همین آموزش‌ها بود که باعث شد برای بازی در فیلم قوی سیاه، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش زن را بگیرد.

ناتالی پورتمن هنگام بازی در فیلم قوی سیاه با بنجامین میلپید که طراح رقص فیلم بود، آشنا شد و در سال ۲۰۱۲ با او ازدواج کرد؛ ازدواجی که گفته می‌شود به دلیل خیانت میلپید، به پایان رسیده است. آنها دو فرزند، یک پسر به اسم آلف و یک دختر به اسم امیلیا دارند.

ناتالی خانه واقعی‌اش را اورشلیم می‌داند و بارها درباره مسایل سیاسی آنجا اظهار نظر کرده و از عملکرد بنیامین نتانیاهو انتقاد کرده است. پورتمن در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه جنسیس شد که به یهودیان موفق داده می‌شود. اما او به دلیل نوع برخورد دولت وقت اسرائیل با معترضان فلسطینی، از شرکت در جشنواره و دریافت جایزه خودداری کرد.

زندگی حرفه‌ای

ناتالی پورتمن وقتی که تنها ۱۲ سال داشت، در فیلم لئون (حرفه‌ای) در نقش دستیار یک آدمکش روی پرده سینماها رفت. بازی ناتالی در این فیلم چنان قوی و فوق‌العاده بود که هنوز به عنوان یکی از بهترین کارهای او ذکر می‌شود و تصویری به یادماندنی از ناتالی در ذهن مخاطب به جای گذاشته است. سپس زمانی که در فیلم «جنگ ستارگان: اپیزود اول» بازی کرد، به شهرتی بین‌المللی دست یافت. آن زمان ناتالی در دبیرستان درس می‌خواند و به دلیل امتحانات نهایی‌اش نتواست در افتتاحیه فیلم حاضر شود.

ناتالی در دوران نوجوانی با بازی در فیلم «هر جا جز اینجا» جایزه بازیگر نقش مکمل زن گلدن گلوب را به دست آورد. او حتی بعد از طی دوران نوجوانی‌اش همچنان موفق بود و در فیلم‌های بزرگ زیادی بازی کرد. او در سال ۲۰۱۰ برای بازی در نقش یک رقصنده در فیلم قوی سیاه، توانست جایزه اسکار و گلدن گلوب را برای بهترین نقش اول زن ببرد. او برای بازی در درام نزدیک‌تر، نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و نامزد جایزه اسکار برای بهترین نقش مکمل زن شد. همین‌طور بازی فوق العاده او در زندگینامه ژاکلین کندی برایش نامزدی جایزه اسکار و گلدن گلوب را به ارمغان آورد.

مهارت پورتمن در به تصویر کشیدن نقش‌های مختلف است. زمانی که در فیلم «وی مثل وندتا» بازی می‌کرد، در صحنه‌ای از فیلم که شکنجه می‌شد، موهایش را جلوی دوربین تراشیدند و چنان تاثیرگذار بازی کرد که از عوامل موفقیت این فیلم معروف شمرده می‌شود.

او در قوی سیاه دختری جوان با مشکلات روانی است، در «آن یکی دختر بولین» تلاش‌های مذبوحانه زنی برای دستیابی به تاج و تخت را به تصویر کشیده است، در فیلم برادران نقش زنی را بازی می‌کند که جنگ شخصیت شوهرش را تغییر داده است و در جکی، ترس‌ها و نگرانی‌های زنی که همسرش را تازه از دست داده به تصویر می‌کشد. او همچنین با بازی در نقش جین فاستر در مجموعه‌ فیلم‌های ابرقهرمانی ثور، ثابت کرد که می‌تواند در هر نقشی بهترین باشد. فرقی نمی‌کند یک نوجوان عاشق‌پیشه در دختران زیبا باشد، یا زنی معصوم در ایالت گلستان، یا ابر قهرمانی در دنیای مارول، ناتالی پورتمن در همه فیلم‌هایش موفق بوده است. بی‌جهت نیست که نامش در لیست برترین بازیگران تاریخ ثبت شده است.

البته توانایی‌های او به همین‌جا محدود نمی‌شود. پورتمن یک فیلم کوتاه به اسم حوا و یک درام سینمایی به اسم داستان عشق و تاریکی را کارگردانی کرده است. همچنین او کتابی به اسم افسانه‌های ناتالی پورتمن منتشر نموده و در سال‌های کرونا یک باشگاه کتاب راه‌اندازی کرده است.

معرفی بهترین فیلم‌های ناتالی پورتمن

ناتالی پورتمن در بیش از ۵۰ فیلم بازی کرده که اکثر آنها جزء فیلم‌های ماندگار محسوب می‌شوند. در ادامه برخی از بهترین فیلم‌های او را معرفی خواهیم کرد.

۱. لئون: حرفه‌ای (Professional The)

تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴

کارگردان: لوک بسون

امتیاز :IMDB نمره ۸.۵ از ۱۰

بازیگران: ناتالی پورتمن، ژان رنو، گری اولدمن، دنی آیلو، جرج مارتین

لئون یک فیلم فرانسوی است که حرفه‌ای نیز نامیده می‌شود. لئون اولین فیلم ناتالی پورتمن است. داستان درباره مردی به اسم لئون (ژان رنو) است که شغلش آدمکشی است. او با خانواده ماتیلدا (ناتالی پورتمن) همسایه است. پدر ماتیلدا یک فروشنده مواد مخدر است که همراه خانواده‌اش توسط مافیا کشته می‌شود. ماتیلدا بعد از قتل اعضای خانواده‌اش پیش لئون می‌رود و از او می‌خواهد تا انتقام بگیرد.

۲. وی مثل وندتا (V for Vendetta)

تاریخ اکران: سال ۲۰۰۵

کارگردان: جمیز مک تیگو

امتیاز :IMDB نمره ۸.۲ از ۱۰

بازیگران: ناتالی پورتمن، هوگو ویوینگ، استیون ری، جان هرت، بن مایلز

فیلم در ژانر ترسناک، اکشن و سیاسی است و در سال ۲۰۲۰ روایت می‌شود. در این زمان دنیا درگیر جنگ است و در آمریکا نیز جنگی داخلی درگرفته است. در یک شب که ایوی هموند (ناتالی پورتمن) کارمند شبکه تلوزیونی بریتانیا به دلیل شکستن قوانین منع عبور و مرور به دست پلیس مخفی افتاده است، V (هوگو ویوینگ) او را نجات می‌دهد. او ایوی را به پشت بام خانه‌ای می‌برد و با هم انفجار یک ساختمان را تماشا می‌کنند. V اکنون به نماد آنارشیست‌ها تبدیل شده و ماسکی که به صورتش می‌زد، شهرت جهانی یافته است.

۳. قوی سیاه (Black Swan)

تاریخ اکران: سال ۲۰۱۰

کارگردان: دارن آرنوفسکی

امتیاز :IMDB نمره ۸ از ۱۰

بازیگران: ناتالی پورتمن، ونسان کسل، میلا کونیس، باربارا هرشی

قوی سیاه فیلمی در ژانر روانشناسی است که داستان زندگی دختری به نام نینا سیرز (ناتالی پورتمن) را روایت می‌کند. نینا تمام زندگی‌اش را به یادگیری رقص باله گذرانده است و حالا در رقابت برای به دست آوردن نقشی در نمایش قوی سیاه است. این رقابت شخصیت او را دستخوش تغییر می‌کند.

۴. آن یکی دختر بولین (The Other Boleyn Girl)

تاریخ اکران: سال ۲۰۰۸

کارگردان: جاستین جادویک

امتیاز :IMDB نمره ۷.۶ از ۱۰

بازیگران: ناتالی پورتمن، اسکارلت جوهانسون، اریک بانا، جیم استرجس، بیل والیس

آن یکی دختر بولین، یک درام تاریخی با اقتباس از کتابی به همین نام است. داستان فیلم درباره «آن بولین» با بازی ناتالی پورتمن، مادر ملکه الیزابت اول است. آن بولین، یکی از معشوقه‌های هنری هشتم بوده که برای به دنیا آوردن پسری که بتواند جانشین تاج و تخت شود، از بسیاری مرزها عبور می‌کند.

۵. ایالت گلستان (Garden State)

تاریخ اکران: سال ۲۰۰۴

کارگردان: زک برف

امتیاز :IMDB نمره ۷.۴ از ۱۰

بازیگران: ناتالی پورتمن، پیتر سارسگارد، زک برف، جین اسمارت

زک برف این فیلم را بر اساس زندگی واقعی خودش ساخته است. اندور (زک برف) بعد از مرگ مادرش به زادگاهش برمی‌گردد. او در نوجوانی باعث تصادف مادرش و فلج شدن اون شده است برای همین درگیر نوعی بیماری روانی است. زمانی که به مطب پزشک مراجعه می‌کند با زنی به اسم سامانتا (ناتالی پورتمن) آشنا می‌شود. او فردی دروغگو است و رابطه اندرو با او سبب می‌شود تا برخی رازهای زندگی‌اش فاش شود.

۶. کوهستان سرد (Cold Mountain)

تاریخ اکران: سال ۲۰۰۳

کارگردان: آنتونی مینگلا

امتیاز :IMDB نمره ۷.۲ از ۱۰

بازیگران: ناتالی پورتمن، نیکول کیدمن، جود لا، رنه زلوگر، فیلیپ سیمور هافمن

داستان فیلم در سال ۱۸۶۱ میلادی روایت می‌شود. زمانی که عده‌ای سرباز به کوهستان سرد می‌روند. اینمن (جود لا) یکی از این سربازان است که به تازگی نامزد کرده است. بعد از مدتی که به خانه برمی‌گردد در کابین کشتی با زنی به اسم سارا (ناتالی پورتمن) که کودک شیرخواره‌ای دارد، آشنا می‌شود. زمانی که سربازان دشمن قصد تجاوز به سارا را دارند، اینمن و سارا آنها را می‌کشند.

۷. هتل شوالیه (Hotel Chevalier)

تاریخ اکران: سال ۲۰۰۷

کارگردان: وس اندرسون

امتیاز :IMDB نمره ۷.۲ از ۱۰

بازیگران: ناتالی پورتمن، جیسون شوارتزمن

هتل شوالیه یک فیلم کوتاه ۱۳ دقیقه‌ای است که مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. فیلم درباره رابطه جک با دوست دخترش رت (ناتالی پورتمن) است، زمانی که فکر می‌کنند به همدیگر خیانت کرده‌اند و قصد جدا شدن دارند.

۸. نزدیک تر (Closer)

تاریخ اکران: سال ۲۰۰۴

کارگردان: مایک نیکولز

امتیاز :IMDB نمره ۷.۲ از ۱۰

بازیگران: ناتالی پورتمن، جولیا رابرتز، جود لا، کلایو اوون

یک روز دن (جود لا) با آلیس (ناتالی پورتمن) تصادف می‌کند و این اتفاق عشقی را میان آنها به وجود می‌آورد. اما این عشق عمر طولانی ندارد و هر دو درگیر روابطی دیگر می‌شوند.

۹. دختران زیبا (Beautiful Girls)

تاریخ اکران: سال ۱۹۹۶

کارگردان: تد دم

امتیاز :IMDB نمره ۷.۱ از ۱۰

بازیگران: ناتالی پورتمن، تیموتی هاتن، مت دیلون، اما تورمن

دختران زیبا، یک کمدی رمانتیک است. ناتالی پورتمن در این فیلم نقشی دختری ۱۳ ساله به اسم مارتی را بازی می‌کند. او یک دختر شوخ طبع و شاداب است که با همسایه ۲۹ ساله خود ویلی (تیموتی هاتن) یک رابطه دوستانه را برقرار می‌کند.

۱۰. برادران (Brothers)

تاریخ اکران: سال ۲۰۰۹

کارگردان: جیم شریدان

امتیاز :IMDB نمره ۷.۱ از ۱۰

بازیگران: ناتالی پورتمن، جیک جیلنهال، توبی مگوایر

برادران یک فیلم درام روانشناختی است که آثار پنهان جنگ در افراد را بررسی می‌کند. گریس (ناتالی پورتمن) و همسرش سام (توبی مگوایر) یک زندگی خوب دارند، تا اینکه سام به جنگ افغانستان می‌رود و خانواده‌اش را به برادرش تامی (جیک جیلنهال) می‌سپارد. زمانی که خبر مرگ سام می‌آید، با گذشت زمان رابطه گریس و تامی بسیار نزدیک می‌شود. اما سام زنده از افغانستان برمی‌گردد در حالی که آدم دیگری شده است.

۱۱. ثور (Thor)

تاریخ اکران: سال ۲۰۱۱

کارگردان: کنت برانا

امتیاز :IMDB نمره ۷ از ۱۰

بازیگران: ناتالی پورتمن، کریس همسورث، تام هیدلستون، آنتونی هاپکینز، رنه روسو

ثور (کریس همسورث) پسر اودین خدای آزگارد، سعی دارد تا برای تاج و تخت آزگارد آماده شده و به نبرد با غول‌ها برود. او روی زمین با زنی به اسم جین فاستر (ناتالی پورتمن) آشنا می‌شود و رابطه عاطفی را با هم شروع می‌کنند. ناتالی پورتمن در فیلم ثور: عشق و آذرخش (۲۰۲۲) هم بازی کرده و در آن تبدیل به ابرقهرمان می‌شود.

۱۲. نابودی (Annihilation)

تاریخ اکران: سال ۲۰۱۸

کارگردان: الکس گارلند

امتیاز :IMDB نمره ۶.۹ از ۱۰

بازیگران: ناتالی پورتمن، جنیفر جیسن لی، اسکار آیزاک، جینا رادریگز

نابودی فیلمی در ژانر علمی-تخیلی و اکشن است. داستان در شهری روایت می‌شود که با یک فاجعه زیست‌محیطی روبه‌رو شده است. لِنا (ناتالی پورتمن) یک زیست‌شناس است که همسرش در سفر به این شهر کشته شده و حالا او در کنار تیمی دیگر عازم این شهر می‌شود.

۱۳. اشباح گویا (Goya’s Ghosts)

تاریخ اکران: سال ۲۰۰۶

کارگردان: میلوش فورمن

امتیاز :IMDB نمره ۶.۹ از ۱۰

بازیگران: ناتالی پورتمن، خاویار باردم، کارلوس باردم، رندی کواید

این داستان در زمان حکومت مذهبی کلیسا رخ می‌دهد. اشباح گویا روایتی از زندگی یک دختر جوان به اسم اینس (ناتالی پورتمن) است که به جرم یهودی بودن در زندان کشیشان به سر می‌برد. یک کشیش فرصت‌طلب به بهانه کمک به اینس از او سوءاستفاده می‌کند. اینس سالها در زندان می‌ماند تا اینکه حکومت مذهبی به پایان می‌رسد و اتفاقات دیگری برایش رخ می‌دهد.

۱۴. جکی (Jackie)

تاریخ اکران: سال ۲۰۱۶

کارگردان: پابلو لارائین

امتیاز :IMDB نمره ۶.۷ از ۱۰

بازیگران: ناتالی پورتمن، گرتا گرویک، پیتر سارسگارد

جکی یک درام بیوگرافی از زندگی بانوی اول آمریکا، ژاکلین کندی، همسر جان اف کندی است. جکی (ناتالی پورتمن) یک هفته بعد از کشته شدن همسرش، میزبان یک خبرنگار در خانه‌اش است. آنها درباره موضوعات قبل از ترور کندی و اثرات آن بر زندگی خانواده‌اش صحبت می‌کنند.

۱۵. هر جا جز اینجا (Anywhere but Here)

تاریخ اکران: سال ۱۹۹۲

کارگردان: وین وانگ

امتیاز :IMDB نمره ۶.۲ از ۱۰

بازیگران: ناتالی پورتمن، سوزان ساراندون، شان هاتزی

داستان درباره زندگی یک مادر مجرد (سوزان سارندون) و دختر نوجوانش «آن» با بازی ناتالی پورتمن است. موضوع فیلم رابطه پر فراز و نشیب آن با مادرش است. آنها به تازگی نقل مکان کرده‌اند و مردی وارد زندگی مادرش شده است. آن در گیرودار مشکلاتش به فرار از خانه فکر می‌کند.

امتیاز شما به این پست

مطالب مرتبط