خرید سکه بانک مرکزی برای خریدار خوب است یا بد؟!

فعال بازار طلا در مصاحبه پالز بورس بزرگ شد.

من گزارش میدم نبض بازار سهاممهدی دولت، فعال بازار طلا و کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درباره خرید سکه از مرکز مبادلات ایران گفت: وی در خصوص موضوع خرید سکه از مرکز مبادلات ایران که یکی از زیرمجموعه های تازه تاسیس مرکز است، نکاتی را متذکر شد. بانک به افرادی که قصد خرید این سکه ها را دارند توصیه می کنم از صرافی ها و نمایندگی های سکه معتبر خرید کنند. چون همین الان بانک مرکزی سکه می فروشد و مردم هم می خرند. ولی به احتمال زیاد پس از فروش از خریداران درخواست مالیات بر روی سکه (ربع سکه، نیم سکه و سکه تمام) خواهند داشت.. درست مانند آنچه در سال 2017 اتفاق افتاد؛ بنابراین یک میلیون و ششصد هزار تومان سکه را در چند مرحله فروختند و مردم هم خریدند. هدف بسیاری از خریدها نوسان و کسب سود موقت بود و با قیمت های کمی بالاتر و با سود 20-30 درصدی می فروختند. . اما پس از یکی دو سال که قیمت سکه بسیار بالاتر از قیمتی بود که بانک مرکزی در آن زمان فروخته بود، ناگهان از ثبت نام کنندگان مالیات خواستند.

آیا سکه های بانک مرکزی شامل مالیات می شود؟

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در همان زمان افرادی بودند که حتی با پول مردم ثبت نام می کردند یا برای دیگران به عنوان ثبت نام کننده ثبت نام می کردند و بعداً درگیر مالیات سکه هایی شدند که برای دیگران می خریدند و برخی نیز مبلغی را که تایم پرداخت می کردند. در مالیات احتمالاً بیشتر از سودی بود که از ثبت و فروش به دست آوردند.

به همین دلیل احتمال تکرار این اتفاق در آینده کم نیست. علاوه بر این، در آن زمان رویکرد مالیات بر همه چیز وجود نداشت، اما وضعیت فعلاً این است که هر چه بتوانند مالیات می دهند.

مهدی دولت تاکید کرد: باید در نظر داشت که در صورت افزایش قیمت دلار و آناس جهانی در آینده و قیمت سکه هایی که مردم به صورت ربع سکه، نیم سکه یا سکه تمام خریداری می کنند به عددی می رسد که دو یا سه برابر نرخ فعلی است و در این بین باید اعلام شود که خریداران باید مالیات این سکه های خریداری شده را پرداخت کنند. در واقع مالیات مورد نظر می تواند تا 30 درصد قیمت فعلی سکه نسبت به قیمت سکه در آن روز باشد و اگر افراد با قیمت های پایین تر در صورت فروش، قطعاً باید مالیات بیشتری بر روی سکه بپردازند. سود.

آیا خدمات دولتی برای خریداران حراج سکه قطع می شود؟

این فعال بازار طلا گفت: یک لحظه دیگر باقی است اسامی افرادی که از طریق مرکز مبادلات ایران اقدام به خرید سکه می کنند در سامانه های مختلف دولتی ثبت می شود و به همین دلیل ممکن است بعداً در دریافت خدمات دولتی و پشتیبانی با مشکل مواجه شوند. مخصوصا خدمات مربوط به قشر کم درآمد جامعه. خدماتی مانند مسکن ملی که به خانه های نوساز داده می شود. زیرا در این طرح فرمی به نام «فرم ج» وجود دارد که در آن معاملات و دارایی افراد رصد می شود و طی آن مشخص می شود که آیا مسکن ملی در اختیار افراد قرار می گیرد یا خیر؟! بنابراین برای خرید سکه از طریق صرافی ایران، امکان «فرم ج» افرادی که قصد خرید سکه دارند وجود دارد؛ چه برای خود اقدامی کرده باشند و چه برای دیگری، دچار خسارت و دردسر می شوند و این نوع خدمات به این گونه افراد داده نمی شود یا مردم در دریافت کمک هزینه زندگی و سایر کمک هزینه هایی که می خواهند در آینده توزیع کنند با مشکل مواجه هستند. و این همان چیزی است که باعث آن می شود سطح درآمد یا دارایی این خریداران را بالاتر شناسایی کنید یا حتی اگر این بررسی اشتباه انجام شود، یارانه ها و سایر بسته های حمایتی که دولت در آینده برای مردم در نظر می گیرد به خریداران سکه بانک مرکزی تعلق نمی گیرد.

مهدی دولت ادامه داد: توصیه من این است اگر بهتر و مناسب است که افراد بدون ثبت نام و کد کشور، سکه را از مکان های معتبر با فاکتور حتی با قیمت بالاتر خریداری کنند. به شرطی که نخواهند ریسک کنند و از طریق مرکز مبادلات ایران خرید کنند. البته خریدارانی که از طلافروشی ها سکه خریداری می کنند باید عکس سکه خریداری شده را همراه با فاکتور یا حتی فیلم کوتاهی از لحظه خرید سکه داشته باشند تا بعداً اگر اتفاق خاصی در حوزه سکه های بانکی و غیربانکی افتاد. ، می توانند آن را ثابت کنند..

این تحلیلگر بازار سرمایه یادآور شد: اگر مردم از سامانه مرکز مبادلات ایران سکه می خرند باید حداقل 15 تا 20 درصد زیر قیمت بازار باشد و برای نگهداری طولانی مدت باشد تا اگر زمانی خواستند سکه را بفروشند حداقل بدانند که دارند. متحمل مالیات نمی شود همچنین همانطور که مشاهده شد ضرب این سکه ها کیفیت چندان بالایی ندارد و در مواردی مشاهده می شود که زمانی که مردم برای فروش این نوع سکه ها به سکه فروشان و صرافی ها مراجعه می کنند با مشکلاتی مواجه می شوند.

مثلا؛ این سکه ها مهر ندارند و این مشکل باعث سوء استفاده برخی از سکه فروشان می شود که گاهی این سکه ها را 30 تا 40 درصد زیر قیمت تخته طلا می خرند و یا افراد حرفه ای تری مجبور به فروش یک سکه با مبلغ مشخصی می شوند آنها این سکه ها را برای آنها مهر می زنند. در نتیجه، فقط به همین دلیل می توان گفت که خرید سکه از صرافی ایران خوب است زیرا مردم از تقلبی نبودن سکه و وزن و عیار آن راحت می شوند و قطعاً سکه قابل بانک است.

سودآوری سکه در بلندمدت

مهدی دولت با اشاره به بازدهی سکه گفت: به طور کلی همیشه از آنجایی که در تمام بازارهای داخلی روند صعودی بلندمدت داریم، خرید سکه در بلندمدت برای همه مفید است. حتی اگر خرید با سقف قیمت، با توجه به اینکه سقف قیمت معمولاً برای یک یا دو سال دست نخورده باقی می‌ماند و سپس قیمت از آن سقف‌ها عبور می‌کند، خرید طلا و سکه معمولاً اتفاق خطرناک و خطرناکی نیست.

نکته دیگر این است که مدت ها بود که سکه های بانک مرکزی ضرب شده در سال 1385 حباب داشت که ناشی از تصمیمی بود و آن تصمیم این بود که تاریخ 1385 روی سکه ها درج شود. و با توجه به اخباری که رئیس کل بانک مرکزی در مورد ضرب سکه های بدون تاریخ اعلام کرد، اگر این اتفاق بیفتد حبابی که این سکه ها دارند کوچکتر و حتی متورم می شود و این حباب به سکه های بدون تاریخ جدید منتقل می شود و برای به همین دلیل مردم باید این موضوع را در نظر بگیرند که مقداری از پول خود را صرف حبابی می کنند که وجود ندارد و صرفا به دلیل یک تصمیم ایجاد شده است. مثل خودروهای خارجی وارداتی ما که فقط به دلیل ممنوعیت واردات از آنها حباب ترسناک و سنگینی ساخته بود اگر روزی تصمیمی برای رفع ممنوعیت واردات گرفته شود و واردات از سر گرفته شود، حباب این خودروها می ترکد و افت قیمت قابل توجهی را تجربه می کنند..

وی تاکید کرد: حباب‌های راه‌حل زمانی که ظاهر می‌شوند یک برد مضاعف برای افراد و زمانی که حذف می‌شوند یک ضرر مضاعف برای افراد هستند.

چرا سرمایه گذاری در بازار طلا گزینه خوبی است؟

این فعال بازار طلا خاطرنشان کرد: به نظر من اگر مردم شروع به سرمایه گذاری در بخش هایی از طلا کنند که در آن حباب وجود ندارد. این بدان معناست که صرفه اقتصادی بیشتری برای آنها دارد که تمام پول خود را صرف خرید دارایی های فیزیکی کنند. زیرا آنها ریسک تصمیم گیری را ندارند زیرا همه پول خود را برای خرید طلا خرج کرده اند.

در نهایت با توجه به توضیحات من معتقدم خرید طلای تزئینی با قیمت پایین یا شمش مارک معتبر بهتر از خرید سکه است و تاکید می کنم سرمایه گذاری در طلا همیشه جذاب، کارآمد و سودآور بوده است و به همین دلیل هرکسی که روی طلا سرمایه گذاری می کند. هر قیمتی، یکی از برندگان بلندمدت است که اقتصاد کشور تورمی است.

مطالب مرتبط