قیمت طلا و سکه امروز 17 شهریور 1402/ کاهش قیمت سکه بهار آزادی – تجارت‌نیوز


به گزارش تجارت‌نیوز، امروز با وجود تعطیلی بازار، بر اساس اعلام برخی منابع، تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت طلا ثابت است و انواع سکه تغییراتی را تجربه کردند. این روزها قیمت دلار با وجود نوساناتی در مجموع روندی صعودی دارد. نرخ انس هم افزایشی است بر همین اساس قیمت طلا و سکه نیز در هفته‌ای که رو به پایان است، بازدهی مثبت را تجربه کرد.

سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، در آخرین به روزرسانی خود که بعد از ظهر امروز انجام شده، قیمت طلا را در روندی ثابت، دو میلیون و ۳۵۷ هزار تومان اعلام کرده است. این منبع همچنین قیمت سکه طرح جدید را صعودی و 28 میلیون و ۱۵۰ هزار تومان دانسته که حدود 16 هزار تومان بیشتر از دیروز است.

اما قیمت سکه طرح قدیم هم تا لحظه تنظیم این گزارش، روندی کاهشی دارد و 25 میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شده است؛ حدود 42 هزار تومان کمتر از دیروز.

قیمت طلا و سکه در هفته‌ای که گذشت بازدهی مثبت داشت؛ به گونه‌ای که بازدهی طلا در هفته اخیر بازدهی مثبت ۱.۱۲ درصدی و قیمت سکه بازدهی ۰.۵۰ درصدی داشت. به این ترتیب در میان بازارهای مالی، طلا و سکه در جایگاه سوم و چهارم بیشترین بازدهی قرار گرفتند. بورس اول و دلار نیز دوم شد.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی

این روزها قیمت جهانی طلا افزایشی است. امروز جمعه، تا لحظه تنظیم این خبر، اونس 0.26 درصد رشد قیمت داشته و به قیمت 1,925.16 رسیده است. در یک ماه اخیر نیز بازدهی طلای جهانی مثبت بوده و قیمت انس در 30 روز گذشته، 0.4 درصد رشد قیمت داشته است.

انس با خارج شدن از کانال صعودی خود، ضمن تشکیل یک الگوی سر و شانه انتظارات نزولی را تقویت کرده است. با این وجود پیش بینی قیمت طلای جهانی به داده‌های PMI بستگی دارد. برای تحلیل شرایط انس جهانی گزارش پیش بینی قیمت طلای جهانی را بخوانید. 

سیگنال‌هایی برای بازار ارز و طلا و

قیمت دلار این روزها با وجود تلاش‌‌های بازارساز و انتشار برخی سیگنال‌های امیدوارکننده، با وجود نوساناتی در مجموع روند افزایشی دارد. در این میان، دیپلمات‌های ایرانی از آماده بودن سندی موسوم به سپنامبر در مورد مذاکرات هسته‌ای سخن می‌گویند. در عین حال، برخی کارشناسان می‌گویند که این سند جدید نیست و چندان هم جنبه مثبتی ندارد. این مباحث با توجه به نزدیکی موعد پایان سند برجام اهمیت زیادی دارد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، گزارش توافق موقت ایران و آمریکا را بخوانید. 

با وجود این، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که ایران و آمریکا به سمت تفاهم پیش می‌روند. بر اساس این گزارش، تحلیلگران بر این باورند که کند شدن سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا در ایران می‌تواند به کاهش تنش‌های ایران و آمریکا کمک کند اما این، به معنای پیشرفت به سوی توافق هسته‌ای گسترده‌تر پیش از انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا نیست.

توقیف محموله نفت ایران

با وجود این، موضوعی می‌تواند به تنش میان ایران و آمریکا دامن بزند؛ توقیف محموله نفت ایران. نیویورک تایمز در این مورد نوشت: «واشنگتن پس از آنکه شرکت‌های آمریکایی حاضر به تخلیه محموله نفتی توقیف شده ایران نشدند، تحت فشارهای کنگره به این بهانه که ایران در حال قاچاق این نفت به چین بوده است، آن را تخلیه کرد.»

در این میان، یک شرکت یونانی نیز به اتهام نقض تحریم‌های ایران جریمه شده. آنگونه که ایسنا گزارش داده است، شرکت دارنده نفتکش سوئز راجان که پیشتر به بهانه حمل نفت ایران توسط آمریکا توقیف شده بود، به پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

این سیگنال‌های متناقض در کنار افزایش تقاضا در بازارها ارز، باعث رشد قیمت دلار در روزهای گذشته شد. با وجود این، به نظر می‌رسد معامله‌گران در انتظار پایان تعطیلات و خروج بازار از رکود هستند. این در حالی است که پایان ۶ ماهه نخست امسال برای بازارهای مالی از جمله قیمت طلا و سکه به جهت رفع برخی تحریم‌های ایران و نشست‌ دوره‌ای شورای حکام نیز برهه زمانی مهمی محسوب می‌شود.

در این میان، قیمت طلا و سکه در چهار روز معاملاتی هفته جاری نوسانات محدودی را پشت سر گذاشت. تعطیلی روز چهارشنبه به مناسبت اربعین و افت محدود طلای جهانی در روزهای اخیر به شرایط رکودی این بازار دامن زده است. روز پنجشنبه نیز بررسی قیمت طلا و سکه در بازار نشان داد که قیمت‌ها نسبت به روز کاری قبل تقریبا ثابت بود.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با اشاره به نوسان قیمت جهانی طلا به تجارت‌نیوز گفت: «این نوسانات در روز‌های گذشته چشمگیر نبوده و انس جهانی طلا به ‌علت رویداد‌های اقتصادی و سیاسی جهانی بین ۱۰ تا ۲۵ دلار نوسان داشته است.»

وی با تاکید بر کاهش تقاضا در بازار طلا افزود: «از ابتدای سال جاری قیمت در بازار طلا کاهش ۷ تا ۹ درصدی داشته است و نبود تقاضا در بازار و کاهش قیمت‌ها به صنعت طلا و واحد‌های تولیدی ضربه وارد کرده است.»

وی در مورد پیش‌بینی قیمت در بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: «پیش‌بینی می‌شود کاهش قیمت طلا بیش از این ادامه‌دار نباشد و به مردم توصیه می‌شود در هر زمانی که تصمیم به خرید دارند، خرید خود را انجام دهند.»

نوسانات بازار طلا؛ ناشی از افت و خیز حباب

همچنین، جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی هم به نقش قیمت دلار در نوسانات محدود قیمت طلا و سکه اشاره کرد و به تجارت‌نیوز گفت: «سکه همیشه حباب دارد و معمولا در رشد قیمت، این حباب بزرگتر می‌شود. باید در نظر داشت که بازار طلا همبستگی بالایی با قیمت دلار دارد؛ اما وقتی قیمت دلار پایین می‌آید شدت کاهش قیمت سکه بیشتر می‌شود.»

این کارشناس اقتصادی معتقد است در حال حاضر قیمت طلا و سکه، از الگوی تخریب یک بازار و جهش بازار دیگر پیروی می‌کند؛ وی در این‌ باره گفت: «روند قیمت در بازارهای مالی ناشی از اخبار مساعد سیاسی، انجام توافقات با کشورهای مجاور و برخی تهدیدها و بخشنامه‌های دستوری است. باید توجه داشت این نوسانات افزایشی و کاهشی در واقع از افت و خیز قیمت حباب، در بازار طلا تبعیت می‌کند و ناشی از تقاضا نیست.»

وی با اشاره به اینکه اگر سد سیاست‌گذار نباشد دلار و متعاقب آن طلا و سکه به راحتی می‌تواند در کانال‌های بالاترِ قیمتی قرار گیرد، افزود: «تاثیر نقدینگی و افزایش پایه پولی را نمی‌توان انکار کرد و هر اقدامی از سوی سیاست‌گذار برای مهار قیمت‌ها کوتاه‌مدت، مقطعی و ناچیز است و قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند.»

در مورد پیش‌بینی‌ها از آینده قیمت طلا و سکه، دو گزارش پیش بینی قیمت طلا و سکه و پیش بینی قیمت طلا و سکه 18 شهریور 1402 را بخوانید. 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

 

 

 

مطالب مرتبط