ثواب خواندن زیارت عاشورا: میانبری به بهشت!


زیارت عاشورا یکی از مهم‌ترین دعاهایی است که ائمه اطهار(ع) بر خواندن آن تاکید کرده‌اند و آن قدر ثواب زیارت عاشورا را زیاد دانسته‌اند، که با وجود مستحب بودن آن، توصیه شده هر روز این دعا را بخوانید.

پیامبر(ص) در حدیث ثقلین که یکی از معروف‌ترین و معتبرترین احادیث آن حضرت است، تاکید کردند: «من در میان شما دو چیز باقی می‌گذارم که اگر آن‌ها را دستاویز قرار دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند…»

موقع خواندن زیارت عاشورا گواهی می‌دهید بر حقانیت عترت پیامبر(ص). هم‌چنین با خواندن آن، به دامان اهل بیت رسول خدا می‌آویزید و خود را از آتش جهنم نجات می‌دهید و گام به وادی ایمن خدا در بهشت می‌گذارید.

در روایاتی که از ائمه نقل شده، ثواب بسیار بسیار زیادی برای خواندن زیارت عاشورا ذکر شده. برای نمونه، در مفاتیح‌الجنان به نقل از امام صادق(ع) آمده: «خداوند قسم خورده هرکه امام حسین(ع) را با این زیارت از دور یا نزدیک زیارت کند، از او می‌پذیرد و حاجتش را برآورده می‌کند و رفتن به بهشت و نجات از جهنم را به او اعطا می‌کند و شفاعت او را در حق هر کسی که بخواهد، قبول می‌کند.»

هم‌چنین در کتاب مفاتیح‌الجنان، قبل از زیارت جامعه کبیره و بعد از دعای علقمه، سفارش امام زمان(عج) به سید رشتی نوشته شده که «شما چرا نافله نمی‌خوانید؟ نافله، نافله، نافله. شما چرا زیارت عاشورا نمی‌خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا! شما چرا جامعه نمی‌خوانید: جامعه، جامعه، جامعه!»

آیت‌الله بهجت درباره اهمیت زیارت عاشورا گفته است: «در اسناد آمده است که زیارت عاشورا از احادیث قدسی است (یعنی این حدیث نوشته دست یک انسان عادی نیست و از سینه ائمه اطهار آمده، و ائمه نیز حرفی جز حرف خدا نمی‌زنند، پس این حدیث از طرف خداوند آمده است). برای همین علما و اساتیدمان همیشه مراقب خواندن زیارت عاشورا بودند.»

ثواب خواندن زیارت عاشورا و دفع کردن بلا

آیت‌الله دستغیب به نقل از آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حایری نوشته است: «وقتی در سامرا به تحصیل علوم دینی اشتغال داشتم، وبا و طاعون آمد و هر روز عده‌ای از مردم می‌مردند.

یک بار در منزل استادم مرحوم سید محمد فشارکی بودم، گروهی از اهل علم هم جمع بودند، ناگهان مرحوم میرزا محمدتقی شیرازی تشریف آوردند و وقتی صحبت از وبا شد که همه در خطر مردن هستند، میرزا فرمود: اگر من حکمی بکنم، لازم است اجرا شود یا نه؟ همه جواب دادند: بله.

میرزا فرمود: به حکم من شیعیان سامرا از امروز به مدت ۱۰ روز زیارت عاشورا بخوانند و ثواب آن را به روح پاک نرجس خاتون، مادر امام زمان(عج) هدیه کنند تا این بلا از آن‌ها برطرف شود.

این حکم به تمام شیعیان رسانده شد و همه شروع به خواندن زیارت عاشورا کردند. از فردای آن روز، مرگ و میر شیعیان متوقف شد و هر روز فقط تعدادی از سنی‌ها می‌مردند، به شکلی که همه متوجه این موضوع شده بودند. برخی از سنی‌ها از آشنایان شیعه خود پرسیده بودند، چرا دیگر کسی از شما نمی‌میرد؟ و جواب شنیده بودند، به خاطر زیارت عاشورا. آن‌ها هم مشغول خواندن شدند و بلا از آن‌ها هم دور شد.»

این تنها یکی از روایات متعدد درباره فضیلت، تاثیر و ثواب خواندن زیارت عاشورا است.

ثواب خواندن زیارت عاشورا و هم‌نشینی بزرگان پس از مرگ

یکی از بزرگان گفته است: «مرحوم آیت‌الله حسین خادمی و شیخ عباس قمی و شیخ عبدالجواد مداحیان، مرثیه‌خوان امام حسین(ع) را در خواب دیدم که در غرفه‌های بهشت دور هم جمع بودند. با آیت‌الله خادمی احوالپرسی کردم و از او پرسیدم، کنار هم بودن شما که یک آیت‌الله هستید با شیخ عباس قمی که محدث است و شیح عبدالجواد که روضه خوان امام حسین(ع) است، چه مناسبتی دارد؟ جواب دادند: ما همگی بر خواندن زیارت عاشورا تداوم داشتیم و در مقدار زیارت عاشورایی که خوانده‌ایم، مثل هم بوده‌ایم.»

می‌توانید متن کامل زیارت عاشورا را در ایده آل مگ بخوانید و همزمان آن را با صدای مداحان معروف بشنوید. هم‌چنین توصیه شده است برای برآورده شدن حاجات، چله زیارت عاشورا بگیرید. می‌توانید چگونه چله زیارت عاشورا بگیریم را در ایده آل مگ بخوانید.

فضیلت خواندن زیارت عاشورا و برطرف شدن بیماری

آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید معروف درباره فضیلت خواندن زیارت عاشورا می‌گوید: «یکی از چشم‌های فرزند حاج سید محمد بجنوردی به دلیل بیماری نابینا شد و به نظر پزشکان، چشم دیگرش هم به دلیل رشد آن بیماری نابینا می‌شد؛ ولی حال او خوب شد. یکی از بستگانش، سیدالشهدا را در عالم رویا دید که به او فرمود: برای این که او به خواندن زیارت عاشورا مداومت داشت، سلامتی چشم دیگرش را از خدا گرفتیم.»

ثواب خواندن زیارت عاشورا و اثرات آن در عالم برزخ

آیت‌الله دستغیب در حکایتی درباره فضیلت و ثواب خواندن زیارت عاشورا نوشته است: «یکی از علمای نجف حدود صد سال قبل خواب حضرت عزراییل را می‌بیند. از او می‌پرسد: از کجا می‌آیید؟ عزراییل می‌گوید: از شیراز؛ روح میرزا ابراهیم محلاتی را قبض کردم. شیخ می‌پرسد: حالش چطور است؟ ملک‌الموت می‌فرماید: در بهترین باغ‌های عالم برزخ است و خداوند هزار فرشته را گذاشته تا دستورات او را انجام دهند.

آن عالم می‌پرسد: به خاطر مقام بالای علمی و تدریس و تربیت شاگرد به این مقام رسیده؟ جواب می‌شنود: نه! پرسید: به خاطر نماز جماعت و بیان احکام بوده؟ باز هم جواب می‌شنود، نه! پرسید: پس برای چه بوده؟ جواب می‌شنود: برای خواندن زیارت عاشورا!

گفته می‌شود مرحوم میرزا سی سال آخر عمرش، همیشه زیارت عاشورا را می‌خواند و هر روز که نمی‌توانست، نایب می‌گرفت.»

ثواب خواندن زیارت عاشورا، حسرت پس از مرگ

شیخ عبدالهادی حائری مازندرانی، یکی از علمای گرانقدر، از پدر خود، حاجی ملا ابوالحسن نقل کرده است که «حاج میرزا علی نقی طباطبایی را بعد از رحلت در خواب دیدم. از او سوال کردم: آیا آرزویی داری؟ گفت: بله، آرزویم این است که چرا در دنیا هر روز زیارت عاشورا نخواندم.» رسم سید این بود که در دهه اول محرم زیارت عاشورا می‌خواند ولی بعد از فوت حسرت می‌خورد که چرا هر روز سال این زیارت را نخوانده و این ثواب خواندن زیارت عاشورا را نبرده است.

فضیلت خواندن زیارت عاشورا و دور شدن عذاب اخروی

شیخ عباس قمی روایت کرده: «در شهر یزد مرد باتقوایی بود که دایم به امور آخرت خود می‌رسید. او شب‌ها در قبرستانی بیرون یزد که به مزار معروف بود، می‌ماند. این مرد همسایه‌ای داشت که از بچگی در کنار هم بزرگ شده بودند و در بزرگسالی عشار (باج‌گیر، مامور مالیات) شده بود. این همسایه از دنیا رفت و در مزار، نزدیک جایی که مرد باتقوا می‌ماند، دفن شد.

یک ماه نگذشته بود که مرد باتقوا او را در خواب دید که حال و روز خوبی دارد. به او گفت: من از اول و آخر و ظاهر و باطن تو باخبرم. باطن خوبی نداشتی و عاقبت شغل تو جز عذاب کشیدن نبود. پس چگونه به این جایگاه رسیدی؟

مرد گفت: همین طور است. از روز مردن در عذاب بسیار شدیدی بودم تا دیروز که همسر استاد اشرف حداد فوت شد و او را در این جا دفن کردند. پس مرد به سمتی که حدود ۱۰۰ متر دورتر بود، اشاره کرد و ادامه داد: در شب وفات او، اباعبدالله حسین(ع) سه مرتبه به ملاقات او آمد و در مرتبه سوم به برداشته شدن عذاب من امر فرمود.

آن مرد باتقوا از خواب بیدار شد و به دنبال مرد حداد به بازار آهنگران رفت و او را پیدا کرد. از او پرسید: آیا همسر داشتی؟ جواب داد: بله، دیروز فوت کرد و او را در فلان جا (همان جایی که در خواب به آن اشاره شده بود) دفن کردیم. پرسید: او به زیارت امام حسین(ع) رفته بود؟ گفت: نه! پرسید: ذکر مصیبت می‌کرد؟ گفت: نه! پرسید: مجلس عزاداری داشت؟ گفت: نه. آهنگر پرسید: دنبال چه هستی؟ مرد باتقوا خوابش را تعریف کرد. آهنگر گفت، همسرم همیشه زیارت عاشورا می‌خواند.»

فضیلت زیارت عاشورا و ارتباط با عالم معنا

شیخ رجبعلی خیاط که حالات معنوی او بسیار مشهور است، روی خواندن زیارت عاشورا تاکید زیادی داشت و می‌گفت: «در عالم معنا به من توصیه کرده‌اند که زیارت عاشورا بخوانم.» او به بقیه هم سفارش می‌کرد که تا زنده هستید، خواندن زیارت عاشورا را از دست ندهید.

امتیاز شما به این پست

مطالب مرتبط