تمساح چه نوع حیوانی است؟ زیستگاه کروکودیل، امید به زندگی و حقایق جالب


تمساح یک خزنده بزرگ، گوشتخوار و نیمه آبزی است که به دلیل چهار پای کوچک و دم بسیار بزرگ (بیش از نیمی از طول بدنش) شناخته می شود. این دم به این حیوان کمک می کند تا به سرعت در آب حرکت کند.

اگرچه هیچ یک از ما دوست نداریم یک تمساح را از نزدیک ملاقات کنیم (زیرا به احتمال زیاد این آخرین برخورد زنده ما خواهد بود!)، حقایق و ارقام زیادی در مورد این خزنده قدرتمند وجود دارد که ارزش دانستن دارد.

در این مقاله مجله اینترنتی مگ عالیه قصد داریم شما را با کروکودیل، زیستگاه، طول عمر و … آشنا کنیم. اگر از علاقه مندان به حیات وحش هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

تمساح در یک نگاه!

تمساح خزنده ای از کایمان های گرمسیری آمریکا (خانواده Alligatoridae) است. این حیوان دارای دم قدرتمندی است که هم هنگام حمله و هم هنگام شنا از آن به خوبی استفاده می کند.

چشم ها، گوش ها و سوراخ های بینی تمساح در بالای سر بلندش قرار دارد. بنابراین هنگامی که این خزنده شنا می کند، کمی بالاتر از سطح آب قرار می گیرند.

تمساح ها پوزه ای U شکل دارند و تمام دندان های فک پایین در داخل دندان های فک بالا قرار دارند. این مهمترین است تفاوت تمساح و تمساح (تمساح دارای بینی V شکل است). همچنین چهارمین دندان بزرگ در هر طرف فک پایین کروکودیل در حفره ای در فک بالا قرار دارد.

تمساح ها گوشتخوار هستند و در نزدیکی آب های دائمی مانند دریاچه ها، مرداب ها و رودخانه ها زندگی می کنند. آنها معمولا برای استراحت و محافظت از خود در برابر تغییرات آب و هوایی لانه می سازند.

میانگین طول عمر کروکودیل ها در طبیعت حدود 50 سال است. با این حال، در برخی موارد آنها تا 70 سال عمر می کنند.

تمساح چقدر بزرگ می شود؟

در حال حاضر تنها دو گونه تمساح در حیات وحش باقی مانده است: تمساح آمریکایی و تمساح چینی!

مطابق با پارک ملی جانورشناسی اسمیتسونیانیک تمساح آمریکایی بالغ می تواند تا 3.4 متر طول و نزدیک به نیم تن (454 کیلوگرم) وزن داشته باشد.

در حالی که کروکودیل چینی بسیار کوچکتر است. طول این نوع کروکودیل تا 1.5 متر و وزن آن تنها 22 کیلوگرم است.

زیستگاه اصلی کروکودیل کجاست؟

تمساح آمریکایی در جنوب ایالات متحده از شرق تگزاس و اوکلاهما تا کارولینای شمالی زندگی می کند و به راحتی در سراسر فلوریدا دیده می شود. این خزندگان در باتلاق ها، دریاچه ها و رودخانه های این مناطق یافت می شوند.

کروکودیل های چینی در شرق چین زندگی می کنند و محدود به منطقه کوچکی در حوضه رودخانه یانگ تسه در نزدیکی اقیانوس آرام هستند.

آنها به طور سنتی در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، برکه‌ها و مرداب‌ها یافت می‌شدند، اما در حال حاضر بیشتر به خندق‌ها و برکه‌ها در زمین‌های کشاورزی محدود می‌شوند. بسیاری از زیستگاه کروکودیل چینی امروزه به شالیزارهای برنج تبدیل شده است.

سبک زندگی کروکودیل ها چگونه است؟

تمساح ها موجوداتی اجتماعی هستند که اغلب در گروه جمع می شوند. این گروه ها معمولاً در حال آفتاب گرفتن یا شنا دیده می شوند.

تمساح ها دمای بدن خود را از بیرون تنظیم می کنند و مانند بسیاری از خزندگان دیگر گرمازا یا خونسرد هستند. این بدان معنی است که آنها نمی توانند دمای داخلی خود را کنترل کنند.

در روزهای آفتابی ممکن است از لبه های آب برای گرم کردن خود استفاده کنند یا برای خنک شدن وارد آب شوند. هنگامی که هوا بسیار سرد می شود، تمساح های آمریکایی نیز زمان بیشتری را در آب می گذرانند که گرما را بیشتر از هوای بیرون حفظ می کند.

در برخی موارد، اگر آب یخ بزند، ممکن است شیرجه بزنند و بینی خود را روی پوشش یخ زده بچسبانند.

تمساح ها در خشکی قدرت زیادی ندارند. اما آنها شکارچیان بسیار خطرناکی در آب هستند. این خزندگان با استفاده از دم بسیار سریع شنا می کنند و همین عامل باعث می شود که طعمه خود را خیلی سریع صید کنند.

یک کروکودیل سالم می تواند با سرعت 32 کیلومتر در ساعت در آب شنا کند. روی زمین می تواند با سرعت 17 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

کروکودیل ها چه می خورند؟

کروکودیل خوار نیست و گوشتخوار است، تقریباً هر طعمه ای را می خورد. ماهی ها، نرم تنان، پرندگان، پستانداران کوچک، سایر خزندگان و غیره. از جمله طعمه های محبوب این حیوان قدرتمند هستند.

نکته جالب در مورد کروکودیل این است که اگرچه به عنوان یک گوشتخوار شناخته می شود، اما به خوردن انواع میوه ها نیز علاقه دارد.

تمساح چگونه تولید مثل می کند؟

تمساح ها در ماه ژوئن جفت گیری می کنند. نرها می توانند چندین ماده را در طول فصل جفت گیری بارور کنند. این تا زمانی است که ماده ها فقط یک جفت داشته باشند.

تمساح های ماده بسیار مراقب و محافظ هستند. آنها در تیرماه لانه هایی از گل، گیاه و چوب می سازند و در این پناهگاه ها تخم می گذارند. هر کروکودیل می تواند از 10 تا 50 تخم در یک زمان بگذارد.

جالب اینجاست که دمای لانه تعیین کننده جنسیت نوزادان است! تمساح های ماده در دمای زیر 28 درجه سانتیگراد به دنیا می آیند. در این میان دمای بالای 34 درجه منجر به تولد فرزندان پسر می شود.

در حالی که تخم ها در لانه بیرون می آیند، مادر به مراقبت از آنها ادامه می دهد. در ماه سپتامبر، نوزادان آماده بیرون آمدن هستند و در اینجا مادر نیز به آنها کمک می کند.

آیا تمساح در خطر انقراض است؟

طبق فهرست قرمز گونه های در معرض خطر اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، تمساح چینی به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. تخمین زده می شود که در حال حاضر کمتر از 130 کروکودیل چینی در طبیعت وجود دارد.

در سال 1967 تمساح آمریکایی نیز در خطر انقراض قرار گرفت. با این حال، مراقبت های ویژه جواب داد و خزنده 20 سال بعد به طور کامل از انقراض نجات یافت.

حقایق جالب در مورد کروکودیل ها

  • کلمه کروکودیل از کلمه اسپانیایی “el lagarto” به معنای “مارمولک” گرفته شده است.
  • اگرچه بیشتر مردم از کروکودیل ها می ترسند، اما این خزندگان معمولاً به مردم حمله نمی کنند. مگر اینکه آنها را تهدید کنید.
  • هنگامی که تمساح شنا می کند، شبیه یک کنده شناور به نظر می رسد و بنابراین طعمه متوجه آن نمی شود.
  • کروکودیل های نر و ماده از نظر وزن، ظاهر، قد و قدرت تفاوتی ندارند.
  • تمساح های بزرگ می توانند تا 18 ماه بدون غذا زندگی کنند. این بار نادر است؛ اما غیرممکن نیست!
  • لاک پشت ها محبوب ترین طعمه برای کروکودیل ها هستند. قورباغه، مار و سمور از دیگر طعمه های مورد علاقه این خزنده هستند.
  • تمساح ها فقط در فصل تولید مثل اجتماعی زندگی می کنند و در فصول دیگر تنها هستند.
  • تمساح ها حدود 74 تا 80 دندان در آرواره های خود دارند. تعداد دندان های یک کروکودیل در طول زندگی به بیش از 2 هزار می رسد.
  • ساده ترین راه برای تشخیص تمساح از تمساح شکل پوزه آنهاست. پوزه تمساح U شکل و پوزه تمساح V شکل است.

آخرین کلمه

تمساح خزنده ای است که بر خلاف ظاهر بسیار وحشی و ترسناکش به مردم حمله نمی کند. این حیوان قدرتمند در حال حاضر تنها در چین و آمریکا یافت می شود و گونه چینی به شدت در معرض خطر انقراض است.

در این مقاله سعی شده تا شما را با ویژگی های مختلف کروکودیل از جمله طول عمر، زیستگاه و سرعت رشد آشنا کنیم. اگر همچنان سوال یا ابهامی در این زمینه دارید فراموش نکنید که در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول

وزن و طول تمساح بالغ چقدر است؟

یک تمساح بالغ می تواند تا 425 کیلوگرم وزن و 3.4 متر طول داشته باشد.

آیا کروکودیل ها به مردم حمله می کنند؟

نه. تمساح ها معمولاً به مردم حمله نمی کنند. مگر اینکه تهدید شود.

مطالب مرتبط