بهترین فیلم های مونیکا بلوچی


مونیکا بلوچی (Monica Bellucci) یک نام آشنا در ایتالیا و سایر نقاط جهان، یک مدل و بازیگر درجه یک است. او در سال ۱۹۹۶ در فیلم تحسین شده آپارتمان ایفای نقش کرد و در فرانسه به شهرت رسید، فیلمی که نامزدی جایزه سزار برای بهترین بازیگر زن را برای این ستاره سینما به ارمغان آورد. با این حال، این حضور بلوچی در فیلم دراکولای برام استوکر ساخته فرانسیس فورد کاپولا بود که او را به چهره ای شناخته شده در محافل بین المللی تبدیل کرد، زیرا این فیلمی بود که بلوچی را به هالیوود معرفی کرد و او را تا حدی در معرض دید قرار داد.

با این وجود، به یاد ماندنی‌ترین بازی این ستاره تا به امروز، مسلماً «مالنا»ی غم‌انگیز و «بازگشت‌ناپذیر» بحث‌برانگیز است که حتی امروز هم فیلم‌های مورد بحث و جنجال آفرینی باقی مانده‌اند. بعدها نقش‌هایی در فیلم‌های پرفروش آمریکایی مانند «اسپکتر» نیز به بلوچی رسید، که برای آن ها جذابیت مورد نیاز داشت و با تبدیل شدن به پیرترین – و مسلماً یکی از زیباترین – دختر جیمز باندی که روی پرده سینما دیده شده است، تاریخ ساز نیز شد. برای ادای احترام به دوران حرفه ای جذاب مونیکا بلوچی، در ادامه این مطلب شما را با ۱۲ مورد از بهترین فیلم های این ستاره زن زیبای ایتالیایی آشنا خواهیم کرد.

۱۲- Spectre (2015)

قسمت بیست و چهارم از سری فیلم های جیمز باند حول محور تلاش باند برای کشف معنای یک پیام مرموز از گذشته این شخصیت است. او به سفری ماجراجویانه می رود تا وجود سازمانی به نام SPECTER را کشف کند و در این حین، اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چه کسی پشت نگرانی ها و ماموریت های اخیر او است پیدا می کند. اسپکتر (Spectre) به سختی بهترین فیلم باند این فرانچایز است و بسیاری تماشای آن را به دلایلی کاملاً از دست داده اند.

با این حال، داستانی بصری که دنیل کریگ رهبری می‌کند، هنوز ارزش وقت گذاشتن از جانب تماشاگران را دارد، غیر از دختر جذاب باند با بازی بلوچی، لوسیا اسکیرا، که بیوه یکی از آخرین قتل‌های باند است. اگرچه متأسفانه از شخصیت او استفاده کافی نشده بود، اما بلوچی در سن ۵۰ سالگی با زیبایی منحصربفرد خود به پیرترین دختر باند در داستان یک دهه ای این فرنچایز تبدیل شد.

۱۱- Shoot ‘Em Up (2007)

فیلم Shoot’Em Up داستان یک مرد مسلح به نام استیو با بازی کلایو اوون را روایت می کند که با یک کارگر جنسی به نام دی کیو با بازی بلوچی همراه می شود و سعی می کند پس از نجاتش از دست قاتلان، از یک نوزاد تازه متولد شده در برابر حملات بعدی محافظت کند. در همین حال، اسمیت و دی‌کیو تلاش می‌کنند تا نقشه یک سناتور در حال مرگ را برای برداشت مغز استخوان از نوزادان را فاش کنند، در حالی که آدمکشی به نام هرتز (پل جیاماتی) سعی می‌کند مانع آنها شود.

در حالی که به نظر می رسد طرح داستان فیلم Shoot Em Up مستقیماً از یک توهم تب آلود گرفته شده است، فیلم مایکل دیویس در واقع آنقدر خوب هست که از خستگی و کسالت بینندگان جلوگیری کند. حتی اگر از یک شاهکار در ژانر اکشن دور باشد، این فیلم ساخته شده در سال ۲۰۰۷ هنوز ارزش تماشا را دارد، اگر این جذابیت فقط به دلیل بازی های خوبش، از جمله بلوچی، و سکانس‌های اکشنی باشد که دوزی از سرگرمی‌های پاپ کورنی را برای تماشاگران سینما فراهم می‌کند. با وجود اینکه این فیلم یک شکست نسبی باکس آفیسی بود که کمتر از نیمی از بودجه خود فروش داشت، Shoot ‘Em Up با نقدهای مطلوبی مواجه شد.

۱۰- The Matrix Reloaded (2003)

قسمت دوم مجموعه The Matrix داستان مبارزان آزادی، نئو (کیانو ریوز در یکی از نمادین ترین نقش هایش)، ترینیتی (کری-آن ماس) و مورفیوس (لارنس فیشبرن) را دنبال می کند که شورش علیه ارتش ماشین ها را رهبری می کنند و تلاش دارند تا سرنوشت غم انگیز نوع بشر که انقراض است را تغییر دهند. بلوچی در این قسمت از این سه گانه محبوب، نقش پرسفونه، همسر مرووینگیان (لمبرت ویلسون) را بازی می کند. او به «انقلاب‌های ماتریکس» و «رستاخیزهای ماتریکس» نیز بازمی‌گردد، هرچند برای مدت زمان کمتری روی صفحه نمایش. در حالی که هیچ‌کدام از این فیلم‌ها با قسمت اصلی و اول برابری نمی‌کنند، Reloaded هنوز یک تجربه تماشای لذت‌بخش با سکانس‌های اکشن بهتر را فراهم می آورد. اگرچه این فیلم با استقبال خوبی از سوی منتقدان مواجه شد و بیش از ۷۳۹ میلیون دلار فروخت، اما به دلیل داستان گیج کننده اش کمی بحث برانگیز شد.

۹- Brotherhood of the Wolf (2001)

فیلم Brotherhood of the Wolf که در قرن هجدهم در یکی از استان های روستایی فرانسه روایت می شود، داستان یک سری قتل مرموز توسط یک جانور ناشناخته با قدرت و هوش فوق العاده را روایت می کند. هنگامی که پادشاه لویی شوالیه دو فرانساک (ساموئل لو بیهان) و دوست بومی آمریکایی اش (مارک داکاسکو) را می‌فرستد تا این جانور را شکار کنند، معلوم می‌شود که ماهیت واقعی این موجود بسیار دور از انتظار است. فیلم با درجه‌بندی R کریستف گانز یک فیلم هیجان‌انگیز گرگینه ای است که با ارائه یک روایت جذاب، ارزش اختصاص وقت از جانب تماشاگران را دارد.

فیلم Brotherhood of the Wolf در حالی که بی نقص نیست (و به دور از ویژگی های یک فیلم بی نقص است)، عناصر ترسناک قدیمی در خود دارد که ممکن است برای برخی جذاب باشد و بدون شک دیدن آنها راضی کننده است. بلوچی در این فیلم نقش سیلویا، جاسوس کاریزماتیک واتیکان را بازی می کند.

۸- Bram Stoker’s Dracula (1992)

این فیلم با محوریت خون آشامی چند صد ساله به نام کنت دراکولا (گری اولدمن) در حالی که به امید ایجاد هرج و مرج در سرزمینی بیگانه و فریفتن مینا موری با بازی وینونا رایدر (نامزد وکیل او جاناتان هارکر با بازی کیانو ریوز) پا به خاک انگلستان می گذارد، یکی از به یاد ماندنی ترین فیلم های با موضوع دراکولاست. در عین حال، این اقتباس رضایت بخش از این رمان نمادین، یک اقتباس سینمایی جذاب از فرانسیس فورد کوپولا بوده و برداشت مورد علاقه طرفداران از این داستان محبوب است.

دراکولای برام استوکر وحشت، رابطه عاشقانه و طنز را با هم ترکیب می‌کند و به نتیجه ای فوق العاده دست پیدا می کند. این فیلم بهترین اثر کوپولا نیست، اما هنوز هم سزاوار جایگاهی در میان برجسته‌ترین آثار اوست. این فیلم جذاب که از نظر بصری بسیار خوشایند است، بر استعدادهای بلوچی تکیه دارد، جایی که وی در نقش کوچک اما چشمگیری به عنوان یکی از سه عروس دراکولا ظاهر می شود. این بازیگر نقش خود در فیلم کاپولا را نقطه عطفی در کارنامه هنری اش نامیده است. بلوچی در این باره گفته اهست: “وقتی به شخصیتی بله می گویم، به این دلیل است که می خواستم لحظه ای از بازیگری را به اشتراک بگذارم که برایم جالب است، اما گاهی اوقات این نقش ممکن است نقش بزرگی باشد. گاهی اوقات، ممکن است نقش کوچکی باشد.”

۷- Asterix & Obelix: Mission Cleopatra (2002)

این کمدی ماجراجویی سرگرم کننده بهترین انتخاب برای تماشای خانوادگی است. این فیلم داستان شخصیت‌های معروف، آستریکس (کریستین کلاویر) و اوبیلیکس (ژرارد دوپاردیو) را دنبال می‌کند، جایی که این دو برای کمک به معمار نومروبیس (جمل دبوز)، که در حال ساختن قصری برای کلئوپاترای جذاب با بازی مونیکا بلوچی است، به ماجراجویی عجیبی در مصر می‌روند. بر خلاف جدیدترین فیلم این فرانچایز به نام آستریکس و اوبلیکس: پادشاهی میانه (Asterix & Obelix: The Middle Kingdom) که متأسفانه با نقدهای بحث برانگیزی مواجه شد، این فیلم محصول سال ۲۰۰۲ مطمئناً در میان بهترین اقتباس‌های این مجموعه کتاب‌های کمیک افسانه‌ای قرار دارد. این فیلم بسیار مضحک، سرگرم کننده، سبک ، و بسیار وفادار به منبع خود است. درک اینکه چرا بسیاری از بینندگان از جذابیت چشمگیر کلئوپاترا خوششان آمد، کار سختی نیست و زیبایی و کاریزمای بلوچی قطعاً به این جذابیت افزوده است.

۶- The Apartment (1996)

این معمای عاشقانه ساخته شده در سال ۱۹۹۶ با بازی بلوچی و شریک زندگی سابقش، ونسان کسل، داستان مردی را دنبال می کند که به تازگی نامزد کرده است اما پس از دیدن بزرگترین عشق سابق خود، نهایت تلاش خود را می کند تا مسیر زندگی آنها دوباره تلاقی پیدا کند. این فیلم وسواس فکری مکس نسبت به عشق سابقش را به تصویر می‌کشد و همچنین مخاطبان را با ستایشگر دیرینه‌اش (رومن بورینگر) آشنا می‌کند که جدایی آنها را ترتیب داده است. آپارتمان یک فیلم کمدی رمانتیک سرگرم کننده و یک اثر فیلمسازی شیک به کارگردانی ژیل میمونی است. در حالی که این فیلم یک مدخل تعیین کننده در دوران حرفه ای چند دهه بلوچی نیست، اما آپارتمان هنوز یک تریلر جذاب برای کسانی است که از این ژانر لذت می برند و به همین خاطر ارزش دیدن دارد. علاوه بر این، این فیلم از یکی از آثنار نویسنده مشهور، ویلیام شکسپیر، به نام “رویای یک شب نیمه تابستان” الهام گرفته شده است.

۵- Irreversible (2002)

برگشت ناپذیر به خاطر مضامین سنگینی که به آن ها پرداخته و تصاویر آزاردهنده و همراه با خشونت تجاوز جنسی و خشونت فیزیکی اش، فیلم قابل توصیه ای نیست، اما بدون شک یکی از به یاد ماندنی ترین آثار مونیکا بلوچی تا به امروز است. این فیلم ناراحت کننده به کارگردانی گاسپار نوئه وقایع یک شب غم انگیز در پاریس را به تصویر می کشد، جایی که دو مرد (کسل و آلبر دوپونتل) به دنبال انتقام خشونت و قساوت علیه زن مورد علاقه او هستند. در حالی که تماشای این فیلم دشوار است اما اغلب در مورد آن سوء تفاهم پیش آمده، و به سختی می توان آن را بدون بد شدن حالتان از ابتدا تا انتها تماشا کنید (بعد از بالا رفتن تیتراژ برای مدتی در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند)، فیلم برگشت ناپذیر بسیار خوب روایت شده و دارای بازی های به یاد ماندنی است. با داستان سرایی بی عیب و نقص، این فیلم جنجالی ساخته سال ۲۰۰۲ فرانسوی در ژانر افراط که به ترتیب زمانی معکوس روایت می شود، به مضمون ناامیدی و استیصال وجودی می پردازد. بلوچی در مصاحبه ای درباره این فیلم تصریح کرده است: «وقتی در این فیلم بازی کردم، هیچ کس باور نمی کرد که این فیلم همان چیزی شود که شد».

۴- The Man Who Sold His Skin (2020)

یکی از جدیدترین پروژه های این بازیگر، فیلم مردی که پوستش را فروخت، درامی تامل برانگیز از کوثر بن هنیه با تمرکز بر پناهجویی سوری به نام سام (یحیی مهینی) است که بدن خالکوبی شده اش به یک اثر هنری زنده تبدیل شده و در یک موزه به نمایش گذاشته می شود. با یک داستان خلاقانه و تامل برانگیز، فیلم مردی که پوستش را فروخت یک نقد نیشدار اجتماعی هوشمندانه را در مورد اینکه دنیای هنر تا چه اندازه می تواند سوء استفاده گرانه باشد و اینکه زندگی مهاجران تا چه اندازه بی اهمیت است، را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد. فیلم جذاب بن هنیه که در مورد استفاده از مردم به عنوان کالا تمرکز دارد، بلوچی را در یکی از باورپذیرترین و جذاب‌ترین بازی‌هایش (که او بلافاصله به آن پاسخ مثبت داد) نشان می‌دهد.

۳- The Wonders (2014)

داستان فیلم The Wonders در حومه شهر توسکانی اتفاق می افتد و ماجرای خانواده ای زنبوردار را دنبال می کند. وقتی یک پسر نوجوان رنج کشیده از راه می رسد و دختر نابالغ خانواده (ماریا الکساندرا لونگو) برای حضور در یک برنامه تلویزیونی وارد یک مسابقه می شود، آرامش خانواده به هم می خورد. فیلم آلیس رورواچر که برنده جایزه جشنواره فیلم کن نیز شد، واقعاً از نظر بصری دلنشین است. اگرچه داستان سرایی آن به تنهایی به اندازه کافی قانع کننده است که تماشاگران را به سرمایه گذاری روی فیلم ترغیب کند، فیلمبرداری The Wonders یکی از قوی ترین جنبه های این فیلم است. به شیوه ای بسیار طبیعی و واقع بینانه، این فیلم پیامی تفکر برانگیز و قابل درک درباره عشق خانوادگی را به مخاطب منتقل می کند. مونیکا بلوچی در این فیلم نقش “پری” جذاب و هیپنوتیزم کننده، مایلی کاتانا، مجری برنامه را بازی می کند. او یک لباس سفید بلند به تن داشته و موهای سفیدش کاملاً او را متمایز می کنند.

۲- The Passion of the Christ (2004)

این درام اقتباسی از کتاب مقدس که آخرین ساعات زندگی عیسی مسیح (جیم کاویزل) را در ناصره در روز مصلوب شدنش در اورشلیم به تصویر می کشد، وحشت مادرش مریم (مایا مورگنسترن)، حواریونش و مری ماگدالن (بلوچی) را پس از اینکه می فهمند مسیح به اعدام محکوم شده به نمایش می گذارد. مری ماگدالن شخصیتی است که مسیح او را از ورطه لعنت و نفرین ابدی نجات داده بود و اکنون به یکی از پیروان وفادار مسیح تبدیل شده است. مصائب مسیح فیلم مناسب همه نیست – به خصوص با توجه به مضامین سنگینی که به آن می پردازد و تصاویر بسیار خشونت باری که دارد (از جمله صحنه به صلیب کشیده شدن و مرگ وحشتناک عیسی مسیح) – با این حال، به خاطر تلاش های بازیگری مونیکا بلوچی ارزش تماشا دارد. این بازیگر در فیلم می درخشدف در حالی که بازی آرام اما قدرتمندی را ارائه می دهد که در روایت فیلم نقش مهمی دارد. نیازی به گفتن نیست که این فیلم ساخته شده در سال ۲۰۰۴ انتخاب خوبی برای کسانی است که با داستان آن آشنا هستند و از آن متاثر می شوند.

۱- Malèna (2000)

پس از این همه سال، مالنا به عنوان یکی از مهم ترین فیلم های کارهای مونیکا بلوچی باقی مانده است. این فیلم تراژیک و تکان دهنده بر روی پسری ۱۲ ساله (جوزپه سولفارو) تمرکز دارد که در بحبوحه جنگ به سن بلوغ می رسد و خود را شیفته زنی می بیند که در یک شهر کوچک و محافظه کار در سیسیل زندگی می کند. فیلم Malèna به کارگردانی جوزپه تورناتوره – ذهن نابغه پشت یکی دیگر از شاهکارهای سینمای ایتالیا یعنی سینما پارادیزو – فیلمی عمیقاً تأثیرگذار است. این فیلم یک نقد اجتماعی قدرتمند دارد که به نگاه شیء گرایانه به زنانی می پردازد که اغلب از آنها سوء استفاده می شود؛ اغلب توسط مردان. این درام ساخته شده در سال ۲۰۰۰ که اکنون به اندازه همان سال اکرانش قابل درک و تاثیرگذار و البته جذاب است، بدون شک بخش مهمی از کارنامه هنری بلوچی است و او را به عنوان یک قهرمان بزرگ در داستان های سینمایی تثبیت کرده است. این بازیگر در مصاحبه ای درباره این فیلم گفته است: “این یک فیلم مهم بود زیرا یک فیلم ایتالیایی بود که به سراسر جهان سفر می کرد. برای ایتالیا، Malèna یک فیلم بزرگ بود.”

مطالب مرتبط