بهترین دمنوش برای پریود شدن؛ معرفی 7 گیاه قاعده آور


دختران و زنان جوانی که هنوز یائسه نشده‌اند، تقریبا یک بار در ماه خونریزی واژینال دارند که به این پدیده پریود، قاعدگی یا عادت ماهانه می‌گویند. معمولا خونریزی پریود در فواصل زمانی نسبتا مشخصی اتفاق می‌افتد، اما به دلایل مختلف ممکن است بخواهید زودتر پریود شوید؛ برای مثال، شاید قاعدگی شما به تعویق افتاده باشد یا ترجیح دهید قبل از شروع تعطیلات یا یک رویداد خاص پریود خود را به پایان برسانید. مطمئن‌ترین راه برای تنظیم زمان پریود شدن، مصرف قرص‌های ضدبارداری هورمونی است؛ اما راهکارهای طبیعی زیادی هم برای انجام این کار وجود دارد؛ برای مثال، می‌توانید بهترین دمنوش برای پریود شدن را بیابید و از آن برای تحریک قاعدگی استفاده کنید. در مقاله امروز ایده آل مگ، تصمیم داریم شما را با چند نمونه از این دمنوش‌ها آشنا کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین دمنوش برای پریود شدن چیست؟

بعضی از گیاهان قاعده‌آور هستند و خونریزی قاعدگی را تحریک می‌کنند. از این گیاهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. دمنوش زنجبیل

استفاده از زنجبیل یک راهکار سنتی برای تحریک قاعدگی است. اعتقاد بر این است که این ادویه پرخاصیت از طریق افزایش انقباضات رحمی در بروز قاعدگی نقش دارد.

خوردن زنجبیل به صورت خام می‌تواند ناخوشایند باشد؛ بنابراین ساده‌ترین راه برای مصرف آن، تهیه دمنوش زنجبیل است. برای تهیه این دمنوش، یک تکه زنجبیل تازه پوست کنده و ورقه شده را در یک ظرف آب به مدت پنج تا هفت دقیقه بجوشانید. سپس در صورت نیاز، دمنوش را از صافی رد کنید و به آن کمی عسل بیفزایید.

۲. دمنوش جعفری

جعفری حاوی مقدار زیادی ویتامین C و آپیول (apiol) است؛ در نتیجه، با تحریک انقباضات رحمی به ریزش دیواره رحم و شروع قاعدگی کمک می‌کند؛ با این حال، زیاده‌روی در مصرف آپیول ممکن است باعث مسمومیت شود؛ همچنین این ماده برای زنان باردار خطرناک است. اگر در دوران بارداری و شیردهی به‌سر می‌برید یا به مشکلات کلیوی مبتلا هستید، نباید دمنوش جعفری بنوشید.

برای تهیه دمنوش جعفری کافی است یک لیوان آب جوش روی ۲ قاشق غذاخوری جعفری تازه بریزید و اجازه دهید حدود پنچ دقیقه دم بکشد.

۳. دمنوش زردچوبه

از دمنوش زردچوبه هم می‌توان به عنوان بهترین دمنوش برای پریود شدن نام برد. تحقیقات علمی کافی در مورد تاثیر این ادویه روی قاعدگی وجود ندارد، اما بعضی از افراد معتقدند که روی هورمون‌های استروژن و پروژسترون تاثیر می‌گذارد و از این طریق می‌تواند قاعدگی را تحریک کند.

راه‌های زیادی برای گنجاندن زردچوبه در رژیم غذایی وجود دارد؛ برای مثال، می‌توانید آن را به برنج، سوپ، خورش، آب یا شیر بیفزایید یا با آن دمنوش درست کنید. برای تهیه دمنوش زردچوبه، نصف قاشق چای‌خوری (۱/۵ گرم) پودر زردچوبه را با یک لیوان آب مخلوط کنید. سپس آب را به جوش آورید و بگذارید سه تا پنج دقیقه بجوشد.

۴. دمنوش بابونه

نوشیدنی دیگری که در لیست بهترین دمنوش برای پریود شدن قرار می‌گیرد، دمنوش بابونه است. این گیاه هم قاعده‌آور است و هم درد و بی‌خوابی ناشی از قاعدگی را برطرف می‌کند؛ چرا که خواص ضدالتهابی، آرام‌بخش و ضداضطراب دارد.

برای درست کردن دمنوش بابونه، یک قاشق چای‌خوری گل بابونه را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید پنج تا ۱۰ دقیقه دم بکشد.

۵. دمنوش دارچین

دارچین هم یک گیاه قاعده‌آور است؛ چون حرارت داخلی بدن را، به ویژه در اطراف رحم، افزایش می‌دهد که این به انقباض و در نتیجه خونریزی منجر می‌شود.

اگر به دنبال بهترین دمنوش برای پریود شدن هستید و می‌خواهید دمنوش دارچین را امتحان کنید، ۲ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و ۲ عدد چوب دارچین به آن اضافه کنید. آب را روی گاز به جوش آورید و سپس چوب دارچین را از آن خارج کنید.

۶. دمنوش رازیانه

دانه رازیانه حاوی استروژن گیاهی (فیتواستروژن) است، یعنی هورمونی که روی تولید مثل و باروری زنان تاثیر زیادی دارد؛ به همین دلیل، چرخه قاعدگی را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود سریع‌تر پریود شوید.

برای اینکه دمنوش رازیانه تهیه کنید، روی یک قاشق چای‌خوری دانه رازیانه یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید دانه‌ها چند دقیقه دم بکشند. روش دیگر این است که یک و نیم لیوان آب را در قابلمه بجوشانید. یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه له شده و کمی زنجبیل له شده به آب اضافه کنید و بگذارید مخلوط به مدت سه تا پنج دقیقه بجوشد. سپس دمنوش را صاف کنید و در صورت تمایل داخل آن نصف قاشق چای‌خوری عسل بریزید.

۷. دمنوش زعفران

نوشیدنی دیگری که معمولا از آن به عنوان بهترین دمنوش برای پریود شدن یاد می‌شود، دمنوش زعفران است. سال‌ها است که در طب سنتی از زعفران برای تحریک قاعدگی و همچنین تسکین علائم آزاردهنده مرتبط با آن استفاده می‌شود. تاثیر زعفران روی رحم به قدری زیاد است که توصیه می‌شود زنان باردار از مصرف آن خودداری کنند.

شما می‌توانید با اضافه کردن آب جوش به زعفران دمنوش درست کنید؛ اما به دلیل طعم قوی زعفران، بعضی از افراد آن را با برگ‌های چای سیاه یا سایر گیاهان و ادویه‌ها مخلوط می‌کنند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم بهترین دمنوش برای پریود شدن را به شما معرفی کنیم. قبل از مصرف این نوشیدنی‌ها، ابتدا مطمئن شوید که باردار نیستید؛ چرا که استفاده از گیاهان دارویی خطرناک است و می‌تواند باعث سقط جنین شود.

همچنین به یاد داشته باشید که هیچ راهی برای القای اولین قاعدگی وجود ندارد؛ به عبارت دیگر، چنانچه در دوران نوجوانی به‌سر می‌برید و هنوز خونریزی قاعدگی را تجربه نکرده‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید. اولین قاعدگی معمولا بین سنین ۱۲ تا ۱۳ سالگی رخ می‌دهد، اما احتمال وقوع آن تا ۱۶ سالگی وجود دارد.

در انتها توصیه می‌کنیم اگر بیماری خاصی دارید یا دارو مصرف می‌کنید، قبل از امتحان کردن دمنوش یا داروی گیاهی برای عادت ماهیانه حتما در مورد بی‌خطر بودن آن‌ها با پزشک مشورت کنید.

سوالات متداول

چرا گاهی اوقات دیر پریود می‌شوید؟

به غیر از بارداری که باعث عقب افتادن پریود می‌شود، استرس، چاقی، کاهش وزن شدید، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) و بیماری‌های مزمن (مثل دیابت، سلیاک و اختلالات غده تیروئید) هم می‌توانند روی خونریزی قاعدگی تاثیر داشته باشند.

کدام راهکارهای طبیعی به زود پریود شدن کمک می‌کنند؟

خوردن غذاهای حاوی ویتامین C (از جمله میوه و سبزی تازه)، مصرف مکمل ویتامین C، مکمل بروملین (آنزیم موجود در آناناس) و مکمل کوهوش سیاه و استفاده از کیسه آب گرم یا حمام کردن با آب گرم می‌تواند به پریود شدن شما کمک کند؛ با این حال، برای اثبات اثربخش بودن این راهکارها باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

چه زمانی تاخیر در قاعدگی نگران‌کننده است؟

اگر چرخه قاعدگی شما بسیار نامنظم است، سه ماه متوالی است که پریود نشده‌اید، کمتر از ۴۵ سال سن دارید اما دیگر پریود نمی‌شوید یا در بین دوره‌های قاعدگی لکه‌بینی دارید‌، حتما به پزشک مراجعه کنید.

امتیاز شما به این پست

مطالب مرتبط