آیا تتر جایگزین دلار خواهد شد؟


به گزارش تجارت نیوز، موسسه تحقیقات سیاست خارجی آمریکا در مقاله ای به بررسی وضعیت بازار ارزهای دیجیتال پرداخته است که در این زمینه توسط وب سایت «مسیر اقتصادی» ترجمه و منتشر شده است. این مقاله بیان می کند که ترس و عدم آگاهی از ارزهای دیجیتال در بالاترین سطوح دولت ایالات متحده یک تهدید بزرگ برای امنیت ملی و هژمونی دلار آن کشور است. ظهور بیت کوین در سال 2008 و شبکه های پرداخت (PCN) جعبه پاندورا را باز کرد تا برای همیشه نحوه ذخیره و انتقال ثروت جهانی را تغییر دهد. اگر به این روند توسعه سریع هوش مصنوعی در ایجاد راه حل های PCN اضافه شود، آنگاه سیستم پولی جهان به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد.

رویکرد کوته فکرانه مقامات ایالات متحده به ارزهای دیجیتال

با این حال، سیاستمداران از هر دو حزب اصلی در ایالات متحده و همچنین بسیاری از آژانس‌های امنیت ملی، نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال را نمی‌دانند و تمایلی به استفاده از اقدامات پیشگیرانه برای اطمینان از استفاده مداوم از دلار آمریکا به عنوان ارز فناوری غالب جهان ندارند.

مخالفت بانک مرکزی ایالات متحده با استخراج ارز دیجیتال، از جمله تلاش‌های قانونی برای جلوگیری از مطالعه امکان‌سنجی آن توسط وزارت خزانه‌داری این کشور، ریشه در اطلاعات نادرست در مورد نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال و ترس از دست دادن حقوق حریم خصوصی یا کنترل توانایی مردم برای خرید کالا و خدمات دارد. .

به نظر می رسد نظر غالب در ایالات متحده این است که دولت این توانایی را دارد که به تنهایی توسعه فناوری جهانی و چشم انداز پول دیجیتال را برای همیشه متوقف کند. البته چنین رویکرد کوته فکرانه ای می تواند موقعیت دلار آمریکا را در اکوسیستم مالی جهانی تهدید کند.

از زمان جنگ جهانی دوم، ابزار کلیدی قدرت ملی ایالات متحده، تقاضای جهانی برای ارزی باثبات بوده است که بر اساس آن، مبادلات تجاری و سرمایه گذاری بلندمدت را تسویه می کند و ثروت را ذخیره می کند. ایالات متحده از این تقاضای جهانی برای دلار سود می برد، زیرا تا 80 درصد معاملات بر اساس آن انجام می شود.

با گذشت زمان، این تثبیت تقاضای جهانی منجر به کاهش تورم، کاهش نرخ بهره برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان آمریکایی شد و به ایالات متحده اجازه داد تا کسری‌های مالی و تجاری خود را بدون متحمل شدن عواقب منفی جبران کند. البته با استفاده از ابزار دلار، ایالات متحده می تواند با جمع آوری داده های تجارت جهانی و دسترسی به حساب های دلاری و سیستم مالی نفوذ داشته باشد.

گسترش استفاده از تتر با حمایت دلار

در همین حال، بسیاری از آژانس های امنیت ملی ایالات متحده روی این موضوع تمرکز کرده اند که آیا ارز ملی دیگری مانند یوان چین می تواند جایگزین دلار شود یا خیر. در مقابل، این موسسات توجه کمی به ایجاد مکانیسم‌های جدید برای تسهیل تجارت، سرمایه‌گذاری و ذخیره‌سازی ثروت به دلار آمریکا از طریق حرکت جهانی به سمت ارزهای دیجیتال و PCN نشان داده‌اند.

در مقابل، آنها ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین را به عنوان یک تهدید به جای فرصت می بینند. در حالی که این ارزهای دیجیتال میلیون ها تراکنش روزانه را به آسانی ارزهای ملی سنتی انجام می دهند. علاوه بر این، کارآفرینان در حال یافتن راه هایی برای استفاده از این فناوری های جدید در سایر اشکال ذخیره و انتقال ثروت هستند.

امروزه شرکت های فعال در داخل و خارج از ایالات متحده از دلار آمریکا برای ذخیره و انتقال ثروت استفاده می کنند. یک شرکت مستقر در هنگ کنگ اخیراً یک استیبل کوین متصل به تمام ارزهای اصلی جهانی ایجاد کرده است و ادعا می کند که استیبل کوین تتر (USDT) به صورت یک به یک با دلار آمریکا پشتیبانی می شود.

به عبارت دیگر، استیبل کوین تتر از نظر تئوری معادل یک دلار آمریکا است، زیرا این شرکت ادعا می کند که می تواند ارزش معادل دلار را ثبت کند. USDT راه حلی برای ذخیره و انتقال امن ثروت به دلار و توانایی پرداخت برای کالاها و خدمات در یک استیبل کوین ارائه می دهد که توسط دیگران به عنوان یک دارایی با ارزش قطعی و پایدار پذیرفته می شود.

استیبل کوین تتر همچنین به کسانی که انواع دیگر ارزهای رمزنگاری شده (مانند بیت کوین) را در اختیار دارند، این امکان را می دهد تا آنها را تبدیل کنند و از نوسانات قیمت ارز دیجیتال اجتناب کنند. تقریباً نیمی از تراکنش‌های بیت‌کوین اکنون به USDT متصل می‌شوند. در سال 2022، iFinex ادعا کرد که از استیبل کوین USDT برای پردازش حدود 18.2 تریلیون دلار تراکنش استفاده شده است و محبوبیت USDT به عنوان جایگزینی برای دلار در حال افزایش است. به عنوان مثال، اکنون می توان از آن برای تسویه پرداخت های مالیاتی در شهر لوگانو سوئیس استفاده کرد.

تهدید و فرصت تتر استیبل کوین برای دلار

حال این سوال مطرح می شود که آیا استفاده از USDT باعث تقویت جایگاه دلار آمریکا می شود یا خیر؟ چند اشکال در این فرض وجود دارد. اولاً، شرکت‌های غیرآمریکایی مانند iFinex، نه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، استفاده از ارزهای دیجیتال مرتبط با دلار را تعریف و تنظیم می‌کنند.

ثانیاً، این معاملات، اگرچه با دلار آمریکا مرتبط است، اما خارج از نظارت سیستم مالی ایالات متحده است و راه حل مفیدی برای اجتناب از تحریم های واشنگتن علیه شرکت ها و کشورها ارائه می دهد. سوم، چون دلار آمریکا و معادل‌های آن هرگز دست به دست نمی‌شوند (فقط استیبل کوین‌ها تغییر می‌کنند)، واشنگتن نظارت زیادی بر حرکت و استفاده از ارز خود در خارج از ایالات متحده ندارد.

چهارم، این استیبل کوین‌ها برای صادرکننده ریسک دارند و با افزایش استفاده از آنها در رویدادی که ربطی به ثبات دلار ندارد، می‌تواند به طور کلی اعتماد جهانی به دلار را تضعیف کند. در نهایت، از آنجایی که کشورهای ثالث، نه ایالات متحده، در مورد استیبل کوین‌های خود تصمیم می‌گیرند، تهدید بلندمدت این است که با پذیرش و شناسایی بیشتر استیبل کوین‌هایی مانند تتر، ارزش آن‌ها می‌تواند از دلار آمریکا جدا شود.

با این حال، هنوز فرصت هایی در این زمینه وجود دارد. اکنون، استیبل کوین‌هایی مانند تتر در حال گسترش هستند، اما دلار نیز به‌عنوان یک فروشگاه جهانی ارزش مورد علاقه است و دارندگان ارزهای دیجیتال همچنان به دنبال گزینه ارزش‌گذاری دارایی‌های خود در برابر دلار هستند. اما اگر ایالات متحده نتواند این پروتکل‌ها و PCN‌های مرتبط را اتخاذ کند، کنترل بازار را به کشور دیگری، احتمالاً یک کشور دشمن، واگذار می‌کند و خسارات بزرگ و جبران‌ناپذیری به ایالات متحده وارد می‌کند. تتر هشداری است مبنی بر اینکه شرکت های خارجی از تسلط دلار آمریکا و پیشرفت های فناوری ایالات متحده سوء استفاده می کنند و نادیده گرفتن این فناوری و اشتیاق به ارزهای دیجیتال و استیبل کوین ها با از دست دادن سلطه جهانی دلار آمریکا مطابقت دارد.




منبع:

چاپ





مطالب مرتبط