10 درس جدید از زندگی روزمره بنجامین فرانکلین که انجام کارها را دو چندان می کند


اکثر مردم بنجامین فرانکلین را به عنوان یکی از بنیانگذاران ایالات متحده می شناسند. اما او در طول زندگی خود به موفقیت های بسیار بیشتری دست یافته بود.

بنجامین فرانکلین در طول زندگی 84 ساله خود میله صاعقه را اختراع کرد، اکتشافات مهمی در فیزیک و تحقیقات جمعیتی انجام داد، کتاب های پرفروش نوشت، موسیقی ساخت و ویولن، چنگ و گیتار را تا حد پیشرفته ای نواخت و چندین مورد را تأسیس کرد. سازمان های مدنی، از جمله دانشگاه پنسیلوانیا.

با توجه به اینکه روزهای بنجامین فرانکلین 24 ساعت بیشتر شبیه روزهای ما نبود، چگونه می توانست به چنین شاهکاری دست یابد؟

پاسخ این سوال در است برنامه روزانه فرانکلین دروغ.

در اینجا برنامه روزانه فرانکلین را شرح می دهیم و 10 درس از آن ارائه می دهیم که می توانید برای افزایش بهره وری خود از آنها استفاده کنید.

فهرستی از ارزش های زندگی خود تهیه کنید

فرانکلین قبل از نوشتن مجله خود فهرستی از ارزش ها و فضایل زندگی تهیه کرد.

او آنها را 13 فضیلت خود نامید. این فهرست به او کمک کرد تا روز خود را بهتر برنامه ریزی کند.

لیست ارزش های بنجامین فرانکلین به شرح زیر است:

  1. اعتدال: آنقدر نخورید که سنگین شوید، آنقدر ننوشید که نتوانید بایستید.
  2. سکوت: صحبت نکنید مگر اینکه به نفع خودتان باشد یا به نفع دیگران. از صحبت های بیهوده و بی اهمیت بپرهیزید.
  3. انضباط: همه چیز را در جای خود قرار دهید. همه کارها را به موقع انجام دهید.
  4. ثبات پا: کاری را که باید انجام دهید انجام دهید و اجازه ندهید که شما را ناامید کند.
  5. پس انداز: پول را هدر ندهید مگر اینکه برای شما یا شخص دیگری مفید باشد. چیزی را هدر ندهید.
  6. ماندگاری: وقت را تلف نکن همیشه با چیز مفیدی مشغول باشید. کار زائد انجام نده
  7. خلوص: دیگران را گول نزنید معصومانه و عادلانه بیندیشید و اگر حرف می زنید مطابق آن صحبت کنید
  8. دادگاه: وظایف و وظایف خود را به درستی انجام دهید. شما نمی توانید از مسئولیتی که بر عهده گرفته اید اجتناب کنید.
  9. اعتدال: از افراط و تفریط بپرهیزید. اگر حادثه ای رخ داد، به اندازه ای که احساس می کنید لازم است از آن آسیب وارد کنید. نه بیشتر نه کمتر
  10. پاکیزگی: هیچ ناخالصی را در بدن، لباس یا خانه خود تحمل نکنید.
  11. عفت: هرگز از روی کسالت، کسالت یا ضعف با آبروی خود یا دیگران بازی نکنید.
  12. آرامش: اجازه ندهید چیزهای کوچک، اتفاقات تصادفی، عادی و اجتناب ناپذیر آرامش شما را بر هم بزند.
  13. فروتنی: از عیسی (m.n.) یا سقراط تقلید کنید

فرانکلین این فضائل را به ترتیب مرتب کرد و به جای تلاش برای حل یکباره آنها، به قول خود برنامه ریزی کرد:

«من آنها را یکی یکی حل می کنم و وقتی کاملاً به یکی مسلط شدم به سراغ دیگری می روم.
به همین ترتیب برای رسیدن به مورد سیزدهم و تسلط بر آن نیز اقدام می کنم.

فرانکلین هر روز پیشرفت خود را در یک فضیلت خاص در یک دفترچه کوچک ثبت می کرد. به هر فضیلتی یک صفحه اختصاص داده بود و آخر هر روز اگر اشتباهی می کرد در کنار آن فضیلت علامت می زد و علامت می زد.

در پایان هر هفته؛ فرانکلین تعداد اشتباهاتی را که در برابر فضیلت آن هفته مرتکب شده است بررسی می کند و تنها در صورت عدم وجود اشتباه به فضیلت بعدی می رود.

بنجامین فرانکلین با ایجاد فهرستی از ارزش‌های زندگی، پایه محکمی برای ایجاد یک برنامه روزانه ایجاد کرد که با آن ارزش‌ها همسو باشد و زمان و انرژی او را در جهت درست هدایت کند.

برنامه روزانه بنجامین فرانکلین

“شاید دیر بیایید، اما زمان هرگز دیر نیست.”
بنجامین فرانکلین

بنجامین فرانکلین در زندگی نامه خود، برنامه روزانه ساده خود را برای حداکثر بهره وری توصیف می کند.

در زیر به 10 درس مهم بهره وری از برنامه روزانه بنجامین فرانکلین می پردازیم:

  1. آن را پیچیده نکنید:

اولین نکته برنامه روزانه بنجامین فرانکلین، سادگی آن است.

فقط شش بلوک زمان برای هر روز برنامه ریزی شده است و یکی از آن بلوک ها خواب است. واضح است که خواب بسیار مهم است.

لیست کارهایی وجود ندارد. همه چیز بسیار ساده است و فقط بر روی کارهای ضروری تمرکز می کند. و این روش بسیار موثر است.

مراقب این ترفند مغزی باشید که به راحتی می تواند قدرت سادگی را دست کم بگیرد. حتی اگر نیروی محرکه عملکرد سادگی باشد، باز هم می توانید آن را دست کم بگیرید.

  1. هر روز در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید:

یکی از مشهورترین مانتراهای فرانکلین این است که «زود به رختخواب رفتن و زود برخاستن یک مرد را سالم، ثروتمند و عاقل می کند». این جمله را به شدت رعایت کرد.

خودش ساعت 5 صبح از خواب بیدار می شد و ساعت 10 شب می خوابید و در مجموع هر شب 7 ساعت می خوابید.

با این حال، مهم است بدانید که مهم ترین چیز زمان رفتن به رختخواب یا بیدار شدن نیست. بلکه ثبات برنامه خواب شماست.

با انجام این کار (خوابیدن و بیدار شدن در یک ساعت مشخص)، مغز خود را آموزش می دهید تا سریعتر به خواب برود و کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید.

  1. گاهی با خودت تنها باش:

مدت کوتاهی پس از بیدار شدن از خواب، فرانکلین دوش می گیرد و مدتی را به دعا یا مدیتیشن می گذراند. این عادت روزمره به او تمرکز و وضوح ذهنی لازم را برای برنامه ریزی و رسیدگی به اموری که عهده دار آن بود می داد.

  1. هدف و برنامه روزانه خود را بنویسید:

بنجامین فرانکلین هر روز صبح قبل از رفتن به سر کار اهداف خود را برای یک روز یادداشت می کرد. او این کار را با طرح یک سوال مهم انجام داد:

“امروز چه کار خوبی می توانم انجام دهم؟”

و سپس فضیلتی را انتخاب می کرد و بر آن تمرکز می کرد و سپس با در نظر گرفتن آن فضیلت، به کارهای روزمره خود می پرداخت و روز خود را برنامه ریزی می کرد.

تعیین هدف و تنظیم برنامه در صبح به شما کمک می کند تا روی مهمترین کار خود متمرکز بمانید
و اجازه ندهید چیزهای کوچک و افراد دیگر به راحتی حواس شما را پرت کنند.

  1. برای یادگیری وقت بگذارید:

فرانکلین از زمان در برنامه روزانه خود استفاده می کند تا از رشته تحصیلی فعلی خود آگاه شود. به این معنا که او زمانی را صرف یک پروژه شخصی می کرد، مستقل از کارش بود.

او بیشتر در این باره کتاب یا مقاله می خواند.

همچنین می توانید مقداری از زمان خود را صرف یادگیری یک زبان جدید، نواختن ساز یا هر سرگرمی مورد علاقه خود کنید.

  1. برای کارهای مهم و کارهایی که اهمیت کمتری دارند، وقت بگذارید.

فرانکلین برای اینکه بتواند روز خود را به طور مؤثرتری برنامه ریزی کند و اجازه ندهد که اتفاقات غیرمنتظره برنامه او را مختل کند، زمان های خاصی را برای کارهای خاص در نظر می گیرد.

به عنوان مثال، فرانکلین از 8:00 صبح تا 12:00 بعد از ظهر و 14:00 تا 6:00 بعد از ظهر را به تمرکز عمیق و کار مداوم بر روی مهمترین وظایف خود اختصاص می دهد.

و به همین ترتیب، ساعت 12 تا 2 ظهر را به کارهای کمتر مهم خود (مانند ناهار و بررسی وضعیت مالی خود) اختصاص می داد.

با این روش؛ در پایان روز، فرانکلین مهمترین وظایف خود را در بهترین زمان ممکن انجام داده بود (زمانی که پرانرژی و بازدهی بیشتری داشت).

  1. بعد از کار خود را مرتب کنید:

پس از یک روز خسته کننده و طولانی، ساده ترین کار این است که سریعاً دفتر را ترک کنید و وسایل را به همان شکلی که هستند رها کنید و صبح روز بعد قبل از شروع کار آنها را مرتب کنید.

درست است که با این روش زودتر به خانه می روید و استراحت می کنید، اما صبح روز بعد مقداری از اراده و انرژی اولیه خود را صرف کارهای پیش پا افتاده و بی اهمیت می کنید.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، فرانکلین هر روز قبل از ترک دفترش محل کار خود را به طور کامل تمیز می کرد و همه چیز را در جای مناسب خود قرار می داد.

این باعث می‌شود صبح روز بعد اراده و انرژی خود را صرف کارهای مهم خود کند و انرژی کافی برای یک روز طولانی داشته باشد.

  1. ساعات بیکاری خود را نیز برنامه ریزی کنید:

در پایان هر روز، فرانکلین دفتر خود را تمیز می کرد، شام می خورد و بقیه زمان را صرف گوش دادن به موسیقی یا گذراندن وقت با دوستانش می کرد.

بی تحرکی اتلاف وقت نیست، بلکه ابزاری قدرتمند برای انرژی بخشیدن به مغز و بدن و آماده سازی آن ها برای چالش های روز بعد است.

  1. هر عصر؛ به روز خود فکر کنید:

هر شب قبل از خواب، فرانکلین روز خود را مرور می‌کرد و از خود می‌پرسید: «امروز چه کار خوبی کرده‌ام؟»

او پس از ثبت کارهایی که به خوبی انجام داده و کارهایی که انجام نداده است، به دنبال راهی برای تغییر برنامه و افزایش بهره وری خود در طول روز بود.

به همین ترتیب؛ در پایان روز، امروز می توانید کار خود را مرور کنید تا بفهمید چه چیزی باعث اتلاف وقت شما می شود و چگونه می توانید بهره وری خود را افزایش دهید.

  1. به دنبال کمال نباشید:

در کتاب آیین روزانه: هنرمندان چگونه کار می کنند نویسنده توضیح می دهد که فرانکلین سعی کرد به برنامه روزانه خود پایبند باشد:

«بنجامین فرانکلین به طور طبیعی عادت نداشت که اوراق و چیزهایش را مرتب نگه دارد، و تلاش برای سازماندهی برای او واقعاً دشوار بود، و او گاهی چنان ناامید می شد که به نظم اهمیت نمی داد. همچنین، او همیشه به برنامه دقیقی که برای خود تعیین کرده بود، پایبند نبود.

اما آنچه مهم است کمال گرایی نیست، بلکه پیشرفت است. خود فرانکلین در جایی نوشته است:

از اینکه این همه عیب و ایراد دارم تعجب می کنم
اما دیدن این که کم کم کم می شوند خوشحالم می کند.

اینجا چیه همه چيز باید انجامش بدیم!

پیروزی های کوچک خود را جشن بگیرید و زمانی که شکست خوردید، کاملا بی تفاوت نباشید. زیرا در پایان روز، مهمترین چیز این است برای امتحان خوب.

برنامه ریزی ناموفق برنامه ریزی برای شکست است

برنامه روزانه بنجامین فرانکلین بسیار ساده و در عین حال برای افزایش بهره وری بسیار موثر است.

اگرچه حدود 300 سال پیش نوشته شده است، اما حاوی اصولی جاودانه است که به شما کمک می‌کند از حواس‌پرتی‌های دنیای مدرن خلاص شوید و روی مهمترین وظایف خود متمرکز بمانید.

برنامه روزانه فرانکلین را طوری اصلاح کنید که برای شما مفید باشد، اما همانطور که خود فرانکلین گفت، به یاد داشته باشید که آنچه مهم است محتوای برنامه شما نیست، بلکه برنامه ریزی شماست:

“شکست در برنامه ریزی، برنامه ریزی برای شکست است.”
بنجامین فرانکلین


برای اینکه بتوانیم بهتر و موثرتر برنامه ریزی کنیم، می توانیم از افراد موفق الگوبرداری کنیم و از آنها الگوبرداری کنیم. یکی از این افراد موفق ایلان ماسک است. ایلان ماسک یکی از بزرگترین کارآفرینانی است که تاریخ به خود دیده است. او تاکنون چندین شرکت بزرگ و قدرتمند ایجاد کرده و در حال حاضر همزمان چندین شرکت بزرگ را مدیریت می کند.

اما به نظر شما چنین فردی چگونه زمان خود را مدیریت می کند تا بتواند در کمترین زمان بیشترین کار را انجام دهد؟ همه چیز به سیستم خاصی برمی گردد که او برای مدیریت زمان خود از آن استفاده می کند که در این آموزش ویدیویی به طور کامل با آن آشنا خواهید شد:

مدیریت زمان و برنامه ریزی از نظر ایلان ماسک

مطالب مرتبط