چرا سریال حشاشین توقیف شد؟


سخنگوی مجمع رستا درباره سریال «حشاشین» و لزوم حذف آن از تریبون ها گفت: سریال های خارجی به دلیل استقبال بسیار کمتر مخاطبان نسبت به سریال های ایرانی در معرض ممیزی بعدی قرار دارند. یعنی اول نمایش داده می شوند و بعداً اگر ساترا دغدغه ای دارد به پلتفرم های نمایش خانگی اطلاع می دهد که سریال خاصی را تغییر دهند یا در موارد خاص مثل سریال هشاشین حذف کنند.

پخش سریال حاشین به دلیل تحریف داستان و نمایش چهره دروغین ایرانیان به بهانه روایت اسماعیلیه توسط شبکه تلویزیون خانگی ممنوع شد.

هدی سیفی، مدیرکل نظارت و اجرای سترا گفت: سریال حشاشین محصول کشور مصر است و روایت تاریخ اسلامی آن شامل تحریفات زیادی است که به نظر می رسد بر این اساس با رویکردی مغرضانه سیاسی تولید شده است هیئت صدور مجوز ساترا، انتشار سریال «قاتلان» در رسانه جامع صوتی و تصویری ایران مورد تایید نیست.

سامان مراد حسینی سخنگوی مجمع رشت گفت: آیین نامه ساترا یک آیین نامه هوشمندانه است و با توجه به اینکه رفتار مخاطبان روی سکوهای نمایش خانگی در ایران به گونه ای است که عموما از سریال های ایرانی استقبال می کنند، سریال های ایرانی مشمول ممیزی قبلی هستند. آئین نامه محتوای ساترا به تمامی بسترهای شبکه تلویزیونی خانگی ابلاغ شده است و رسانه های تلویزیون خانگی موظف به اجرای مقررات محتوایی سترا هستند و نگاه به گذشته به معنای عدم نظارت نیست.

وی افزود: بر اساس خود اعلامی تریبون های شبکه بومی سیما، در بین سریال های خارجی، پرمخاطب ترین سریال های خارجی روی تریبون های ایرانی چند سریال ترکی، کره ای و هندی هستند.

سخنگوی مجمع رستا با اشاره به تصمیم ساترا گفت: ساترا هوشمندانه در تلاش است تا توقیف سریال را در زمان مناسب اعلام کند تا نتیجه معکوس نداشته باشد و اعلام توقیف سریال باعث افزایش استقبال و بیننده مخاطبان از این سریال نشود. سریال روی پلتفرم های خارجی یکی از ماموریت های ساترا در حوزه مقررات اجتماعی این است که وقتی قرار است سریالی توقیف شود، قبل از توقیف اطلاعات لازم در اختیار نخبگان و رسانه ها قرار گیرد تا وقتی سریال توقیف می شود، شاهد حضور نخبگان باشیم. و رسانه ها آن را همراهی می کنند.

مراد حسینی ادامه داد: در پایان لازم به ذکر است که اعلام توقیف یک سریال تلویزیونی تصمیم مهمی است که هیات صدور پروانه ساترا با حضور نمایندگانی از دادستانی کل کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتخاذ کرده است. ، سازمان صدا و سیما، نماینده مجلس رستا و اعضای واقعی شورا و این نوع تصمیمات معمولاً با اجماع اعضای شورا شکل می گیرد و پس از ممنوعیت اعلام یک سریال، دادسرا از انتشار آن در تاریخ جلوگیری می کند. پلت فرم های محلی

امید علی مسعودی; عضو شورای سوادآموزی فضای مجازی ساترا درباره این سریال و لزوم حذف آن از تریبون ها نیز گفت: پخش سریال حاشین محصول شبکه تلویزیونی مصر از ماه مبارک رمضان از این شبکه و تریبون ها آغاز شد. برای تماشای خانگی در ایران و کشورهای عرب زبان و این سریال همچنان در حال حاضر مخاطبان عمدتاً از طریق پلتفرم های نمایش داخلی جذب می شوند. سریال «حشاشین» با بودجه 12 میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرهزینه ترین سریال های تاریخ کشورهای عرب زبان محسوب می شود.

استاد تمام دانشگاه سوره در ادامه یادآور شد: نورافشانی فرقه ها یکی از پروژه های مهم صهیونیسم جهانی است و اعتقاد بر این است که ساخت و پخش چنین سریال پرهزینه ای نیز در راستای این سیاست ها باشد. این سریال با پخش در ماه مبارک رمضان که ماه همدلی مسلمانان است سعی در تبلور اختلافات مذهبی مسلمانان داشت. یکی از اهداف سریال خشاشین پیوند دادن ترور و آغاز وحشت به ایرانیان بود. شاهد این نظریه این است که در این سریال شهرهای ری، قم و اصفهان به عنوان مبدا تروریست ها معرفی شده اند.

مسعودی در ادامه گفت: ساخت و انتشار این سریال که از لحاظ تاریخی فاقد اعراب بومی بوده و دارای ایرادات جزئی و عمده در فیلمنامه آن است، بر روی سکوهای نمایش خانگی ایرانی در کنار انتشار در تریبون های عربی زبان، این امر را بیش از گذشته ضروری می کند. . وی خاطرنشان کرد: اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری در فضای مجازی (ساترا) و همچنین سریال های بومی ضروری است.

نایب رئیس انجمن سواد رسانه ای ایران در پایان خاطرنشان کرد: قطعا پیشگیری بهتر از درمان است و اگر سریال های خارجی قبل از پخش اکران شود آسیب کمتری به خانواده های ایرانی وارد می کند.

مطالب مرتبط