مطالبات 50 تولیدکننده اوره سجاف از دولت تا کجا پیش رفت؟

به گزارش نالب بورس، از آنجایی که قیمت نهایی تولید اوره حدود 10 هزار تومان است و هر شرکت قسمت مهمی از تولید خود را به مبلغ 800 تومان در اختیار جهاد کشاورزی قرار می دهد. تفاوت 800 تومانی و حجم فروش، تقاضای اوره شرکت ها است که طی سال ها به 50 درصد رسیده است. این در حالی است که جهاد حتی قیمت تمام شده کالا را هم پرداخت نمی کند و باعث رنج و عذاب سهامداران شرکت های اوره و هلدینگ های سطح بالا که متعلق به بازنشستگان کشور است، می شود.

حامد موسوی، فعال بازار سرمایه، درباره مطالبات تولیدکنندگان اوره گفت: با شدید شدن مطالبات تولیدکنندگان اوره و شرکت ها متوجه شدند که دولت این بدهی را پرداخت نخواهد کرد، تلاش ها نیز جدی شد.

دلیل اینکه دولت تصفیه گاز را نپذیرفت چه بود؟

هلدینگ غدیر بیشترین تولید اوره در خاورمیانه را دارد و در زمان مدیرعاملی آقای مازیار حسینی حتی با گازرسانی نیز تهاتر انجام شد اما دولت به دلیل کسری بودجه این موضوع را نپذیرفت. و تنها اتفاقی که در دوران مدیریت ایشان افتاد این بود که آن مقدار بدهی در سیستم بدهی ملی ثبت شد یا در بودجه لحاظ شود یا با دارایی تهاتر شود.

این فعال بازار سرمایه گفت: از آنجایی که این درخواست ها در حال حاضر به بیش از 50 تلاش رسیده و قابل توجه است، این موضوع تا حدودی جدی گرفته می شود. بنابراین آقای طراری به عنوان مدیرعامل جدید در تلاش است این مشکل را از چند جهت پیگیری و حل کند.

موسوی تصریح کرد: نکته این است که در دوران مدیریت آقای طراری و تا پایان شهریورماه; یعنی این بدهی ها در سامانه بدهی دولت برای سال مالی 1395 ثبت شده است و خبر دیگری که در مجمع در حال رصد است، موضوع نرخ 800 تومانی است که شرکت ها به جهاد کشاورزی دادند و اگرچه در آن زمان. 90 درصد قیمت اوره بود اما الان با توجه به رشدی که داریم درصد کمی است و دلیلش این است که واقعا نمی توان اوره نگهدارنده داد. زیرا حتی هزینه تولید آن نیز در دسترس نیست و نرخ آن به حدی افزایش می یابد که از 800 به 4800 تومان می رسد و 4800 به قیمتی که در بورس کالا فروخته می شود، مابه التفاوت بدهی دولت به شرکت ها است.

وی تاکید کرد: انشالله در صورت تصویب این مصوبه بیشتر اوره ای که شرکت ها به جهاد می دهند وارد قسمت مطالبات نمی شود بلکه پول آنها دریافت می شود و حداقل در قسمت مطالبات قرار می گیرد و این مهم است. 90 درصد کل قیمت را باید بپردازند و مجمع غدیر بر همین اساس است و 80 درصد وقت را به این درخواست ها و 20 درصد باقیمانده را برای زیرمجموعه ها و موارد دیگر اختصاص داده است.

گرفتن دارایی های دولتی در ازای مطالبات تولیدکنندگان اوره

این فعال بازار سرمایه گفت: دوست من فکر می کنم آقای طراری با ارتباطاتی که دارد این کار را انجام دهد و مسائل مربوط به آن را حل کند با توجه به اینکه در بودجه 1403 دولت مطالبات تولیدکنندگان اوره برآورده نشده و دولت به دلیل کسری بودجه قادر به پرداخت نیست و از طرفی به دلیل نیاز به پول خود اوره. تولید کنندگان نمی خواهند حل و فصل شوند. در نتیجه، تنها راه در حال حاضر گرفتن ملک است. این بدان معناست که شرکت های دولتی باید در اختیار دولت قرار گیرند. زیرا دولت شرکت های زیادی دارد که می تواند به شرکت های تولید کننده اوره بدهد و هر کدام از این شرکت ها به میزانی که از دولت طلب می کند می توانند سهامدار شرکت های دولتی شوند. البته تمرکز راهنما این است این شرکت ها در زنجیره خودشان هستند. یعنی مثلاً شرکتی نباشد که با این هلدینگ کاری نداشته باشد یا در این زمینه کاری انجام ندهد، چون وقتی شرکت مربوطه در زنجیره آنها باشد، می توانند از آن سود ببرند.

موسوی ادامه داد: با توجه به قیمتی که اکنون شاهد آن هستیم، به یک معنا، بازار شاهد تقاضای سهام اوره ساز و دارایی هایی است که روی آنها گذاشته است. بنابراین انشاءالله این مطالبات جان می گیرد و در قیمت سهام مربوطه تاثیر می گذارد و نکته دیگری که در این بین وجود دارد این است که آقای تراری از طرف آقای محبر معاون اول رئیس جمهور دستور افزایش قیمت به 90 درصد قیمت تمام شده و افزایش آن از 800 تومان به 4850 تومان را دریافت کرد. چون از این به بعد هر چقدر اوره داده شود بیشتر پول دریافت می شود.

این فعال بازار سرمایه گفت: مورد دیگری که دنبال می کنند این است در بین دارایی های دولت مواردی را که برایشان مفید است فهرست می کنند و دیروز جلسه ای در گدیر تشکیل شد که آقای طراری با شرکت های اوره گروه خود و سایر تولیدکنندگان اوره جلسه ای داشتند تا پیشنهادات خود را بیان کنند. چون وقتی با نماینده دولت یا معاون اول صحبت می کنید باید پیشنهاداتی را به آنها ارائه دهید تا پاسخ دهند. از این رو، فکر می کنم امسال این اتفاق بیفتد و خیلی از دوستان در مجمع به زحمت افتاده اند و پیگیری کرده اند و مطلع شده اند که کمپینی تشکیل شده و امضا جمع شده است.

مطالباتی که حق سهامداران است

موسوی یادآور شد: با توجه به اتفاقاتی که این روزها در بازار سرمایه رخ می دهد باید بتوانیم راه و انگیزه ای برای سهامداران ایجاد کنیم تا اگر ادعایی داشتیم این اتفاق بیفتد. زیرا این درخواست حق سهامدار است. بنابراین همچنان پیگیر درخواست ها از طریق دولت و شرکت هستیم تا بتوانیم این روند را تسریع کنیم تا انشاالله زودتر این خبر منتشر شود.

این فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به صحبتی که سازمان با هلدینگ ها در راستای افزایش سرمایه داشت. آنها باید تمام دارایی های در انتظار ارزیابی و افزایش سرمایه را از تجدید ارزیابی دارایی جمع آوری کنند. بنابراین طبق قولی که از آقای طراری گرفتیم، در جلسه فوق العاده ای که طی یکی دو ماه آینده برای افزایش سرمایه از سهام انباشته برگزار می شود، خبرهای خوشی به دست سهامداران خواهد رسید و انشالله این موضوع خواهد شد. تا آن زمان پیگیری شود

مطالب مرتبط