قدرتمندترین کشورهای جهان اسلام


در حال حاضر 55 کشور با اکثریت مسلمان در جهان وجود دارد که بخشی از سازمان همکاری اسلامی هستند. اسلام به عنوان دومین دین بزرگ در جهان، در حال حاضر تقریباً 1.9 میلیارد پیرو در جهان دارد و انتظار می‌رود این تعداد به طور مداوم افزایش یابد، زیرا نرخ رشد جمعیت در بسیاری از کشورهای با اکثریت مسلمان وجود دارد، اسلام بیشترین تعداد را دارد. رشد سریع تعداد فالوورها

به عنوان مثال، در بریتانیا، مسلمانان حدود 6.5 درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهند که نسبت به 4.9 درصد در سال 2011 به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با این حال، تقریباً 40 درصد از مسلمانان در مناطق محروم این کشور زندگی می کنند، که بسیاری را به این باور رسانده است که مسلمانان این کشور در یک چرخه فقر گرفتار شده اند.

اگرچه کشورهای مسلمان بخش قابل توجهی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، اما اقتصاد آنها چندان خوب نیست. از یک سو کشورهای کوچکتری در خاورمیانه مانند عمان، امارات متحده عربی، کویت و قطر دارید که دارای ذخایر عظیم نفتی هستند و در نتیجه جزو ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر تولید ناخالص داخلی هستند، اما به دلیل جمعیت اندک آنها، این ثروت تأثیر زیادی دارد. در وضعیت عمومی شهروندان در همه کشورهای مسلمان وجود ندارد. از سوی دیگر، شما تعدادی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان را دارید، از جمله اندونزی که بیشترین تعداد مسلمان را در جهان دارد و پس از آن پاکستان. در حالی که اقتصاد اندونزی هنوز باثبات است و همچنان به رشد خود ادامه می دهد، اقتصاد پاکستان به دلایل مختلفی که بعداً به آنها خواهیم پرداخت آسیب قابل توجهی دیده است.

اکثر کشورهای مسلمان در آفریقا یا آسیا واقع شده‌اند و اگرچه پتانسیل زیادی برای توسعه دارند، اما در سال‌های اخیر شاهد رکود اقتصادی بوده‌اند. به همین دلیل است که مجموع تولید ناخالص داخلی این 55 کشور مسلمان کمتر از 8 تریلیون دلار است، یعنی کسری از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده، بزرگترین اقتصاد جهان.

از سوی دیگر، با وجود آسیب‌پذیری اقتصادی و ناامنی، قدرتمندترین کشورهای اسلامی جهان به ارتش‌های قدرتمند خود می‌بالند. بر خلاف غرب، بسیاری از این کشورها در آشفتگی و بی ثباتی دائمی به سر می برند و روابط تیره ای با همسایگان خود یا سایر کشورها دارند، بنابراین به جای ارتقای سطح زندگی یا توسعه بلندمدت اقتصادی، هزینه های نظامی در اولویت قرار می گیرد. در واقع، بسیاری از کشورهای خاورمیانه قراردادهای تسلیحاتی گسترده ای با ایالات متحده برای تقویت دفاع خود دارند، اگرچه اغلب فقط تهاجمی تقویت می شود. حتی در نیمه دوم سال 2022، دو قرارداد بزرگ تسلیحاتی به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار توسط بایدن رئیس جمهور آمریکا با عربستان سعودی و امارات متحده عربی تصویب شد.

همانطور که قبلاً گفتیم، خاورمیانه خانه برخی از کشورهای مسلمان بسیار ثروتمند است و به همین دلیل آنها منابع مالی لازم برای خرید سلاح را دارند. تهدید کشورهای همسایه و درگیری با شبه نظامیان باعث شده این دو کشور بارها با حملات موشکی مواجه شوند. در همین حال، عربستان سعودی، یکی دیگر از کشورهای نفت خیز منطقه خاورمیانه، شریک اصلی تسلیحاتی ایالات متحده است و در سال 2017، ایالات متحده و عربستان سعودی علاوه بر خریدهای قبلی، یک سری قراردادهای تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار امضا کردند. و آنها برای 5 سال و 350 میلیارد دلار در یک دهه آینده امضا کردند.

برخی از بزرگترین پیمانکاران دفاعی جهان، از جمله لاکهید مارتین، ریتون تکنالوژی و نورثروپ گرومن، در خاورمیانه فعال هستند. از سوی دیگر، برخی از کشورها علیرغم نداشتن ثروت کافی، سرمایه‌گذاری هنگفتی در ارتش خود انجام داده‌اند، از جمله پاکستان که با وجود افزایش تنش‌ها با هند در طول دهه گذشته، به دلیل تهدیدات تروریسم در داخل و خارج، مجبور به صرف هزینه‌های سنگین برای ارتش خود شده است. . گذشته تقریباً با تنش شدید در سال 2019 پس از حمله یک جت جنگنده هندی به حریم هوایی پاکستان و سرنگونی آن بلافاصله پایان یافت. در همین حال، تسلط طالبان بر افغانستان تهدیدی برای امنیت مرزهای شرقی پاکستان بود. درگیری‌های مشابه در آفریقا، اعم از داخلی و خارجی، کشورهای این قاره را بر آن داشته است که هزینه‌های زیادی را برای تقویت ارتش خود صرف کنند، اگرچه کشورهای آفریقایی در فهرست فقیرترین کشورهای جهان قرار دارند.

با وجود مشکلاتی که برخی از قدرتمندترین کشورهای اسلامی جهان با آن روبرو هستند، شکی نیست که آنها بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد جهانی هستند. اگرچه برخی از کشورها مانند یمن، سوریه و ایران به دلایل مختلف تحت تحریم های شدید کشورهای غربی هستند، اما این بدان معنا نیست که اقتصاد آنها به بن بست رسیده است. در حالی که بزرگترین شریک تجاری ایران چین و پس از آن امارات و سپس هند است. در واقع، چین یک شریک تجاری عمده برای اکثر کشورهای مسلمان است و بر اساس گزارش بانک جهانی بیش از 15 درصد از کل صادرات به خاورمیانه و شمال آفریقا را به خود اختصاص می دهد و پس از آن ایالات متحده با 8.2 درصد قرار دارد.

برای تعیین قدرتمندترین کشورهای مسلمان جهان، ابتدا کشورهای مسلمان را به عنوان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شناسایی کردیم. سپس ما تولید ناخالص داخلی هر کشور را قبل از تعیین قدرت نظامی آنها بر اساس رتبه بندی جهانی Global Firepower محاسبه کردیم. سپس 60 درصد بار را به تولید ناخالص داخلی و 40 درصد را به توان نظامی اختصاص دادیم. اما اگر کشوری نظامی قوی اما اقتصاد بسیار ضعیفی داشته باشد، قدرت و نفوذ آن چندان قابل توجه نیست. سپس میانگین امتیاز را از 100 کم کردیم تا امتیاز مورد نظر برای هر کشور مرتب‌سازی شده بر اساس قدرت بدست آید. پس بیایید نگاهی به کشورهای مسلمانی بیندازیم که می خواهند به یک نیروی تأثیرگذار در سیاست جهانی تبدیل شوند.

15. قطر

امتیاز: 66.2

قطر به دلیل ذخایر عظیم نفتی که دارد یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است. در سال 2017، عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند که منجر به محاصره اقتصادی این کشور شد که تا اوایل سال 2021 ادامه داشت.

14. مراکش

امتیاز: 66.6

اقتصاد مراکش پس از خصوصی سازی بسیاری از شرکت ها در دهه 1990 نسبتاً لیبرال است. این کشور یکی از گران ترین کشورهای آفریقایی است که رتبه اول شاخص کیفیت زندگی توسط اکونومیست را به خود اختصاص داده است.

13. قزاقستان

امتیاز: 67.6

قزاقستان بزرگترین اقتصاد آسیای مرکزی است، در حالی که جمهوری شوروی سابق به رشد تولید ناخالص داخلی خود ادامه می دهد. این کشور به غیر از کسب درآمد از بخش تولید و خدمات، دارای ذخایر نفت، مواد معدنی و فلزات نیز می باشد.

12. امارات متحده عربی

امتیاز: 74.0

امارات متحده عربی یکی از پربازدیدترین کشورهای جهان است زیرا همچنان به تلاش برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از تکیه صرف بر نفتی که زیربنای ثروتش است، ادامه می دهد. امارات متحده عربی اخیراً در یک پروژه دریایی مشترک با اسرائیل متحد شد و از زمانی که روابط با اسرائیل پس از چندین دهه دشمنی برقرار شد، روابط نظامی بین دو کشور افزایش یافته است.

11. مالزی

امتیاز: 78.4

مالزی در طول سه دهه گذشته عموماً از ثبات کامل برخوردار بوده است، اما اخیراً با توجه به اینکه تحولات سیاسی در کانون توجه قرار گرفته است، این کشور از این ثبات عقب نشینی کرده است. با این حال، مالزی همچنان هشتمین اقتصاد بزرگ جهان اسلام است.

10. عراق

امتیاز: 79.4

زمانی که آمریکا در سال 2003 به بهانه جستجوی سلاح های کشتار جمعی که هرگز پیدا نشد به کشور حمله کرد، اقتصاد عراق سقوط کرد. با این حال، عراق همچنان یکی از قدرتمندترین کشورهای مسلمان در جهان است.

9. بنگلادش

امتیاز: 81.0

بنگلادش در سال 1971، کمی بیش از 50 سال پیش، استقلال خود را از پاکستان به دست آورد، اما از آن زمان به طور قابل توجهی و پیوسته رشد کرده است. این کشور که به عنوان یکی از سریع ترین اقتصادهای جهان شناخته می شود، گام های بلندی در توسعه خود برداشته و قصد دارد تا سال 2031 به کشوری با درآمد متوسط ​​روبه بالا تبدیل شود. از زمان استقلال، این کشور بیش از 35 میلیارد دلار دریافت کرده است. کمک مالی بانک جهانی

8. الجزایر

امتیاز: 81.2

پیش بینی می شود اقتصاد وابسته به نفت الجزایر پس از یک دوره رکود، در سال 2022 به میزان 3.7 درصد رشد کند. در حالی که قیمت نفت در سال 2020 با شیوع بیماری همه گیر کووید-19 به شدت کاهش یافت، قیمت نفت از آن زمان بهبود یافته و اقتصاد الجزایر نیز بر این اساس بهبود یافته است.

7. نیجریه

امتیاز: 83.2

انتظار می رود نیجریه در چند دهه آینده به پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان تبدیل شود و رشد بالای جمعیت به ضرر رشد اقتصادی است. درگیری های داخلی نیز بار مضاعف بر منابع موجود کشور است.

6. ایران

امتیاز: 87.8

ایران یک معما است. با وجود تحریم‌های گسترده غرب بر سر فعالیت‌های هسته‌ای و تیرگی روابط این کشور با اسرائیل، ایران همچنان یک کشور مسلمان با نفوذ در منطقه و جهان است. ایران در مواجهه با تهدیداتی که عمدتاً از سوی اسرائیل و عربستان سعودی با آن مواجه است، سرمایه‌گذاری هنگفتی در زمینه‌های نظامی تدافعی و تهاجمی خود انجام داده است و بنابراین کشوری قدرتمند در میان کشورهای مسلمان است که مقابله با آن برای دشمنان دشوار خواهد بود.

5. عربستان سعودی

امتیاز: 90.0

عربستان سعودی تا زمان کشف ذخایر عظیم نفت یک بیابان بود، اما ذخایر عظیم نفت باعث شد این کشور به یک کشور مدرن تبدیل شود. این کشور دارای بالاترین رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 در میان تمامی کشورهای گروه 20 با 8.7 درصد است که باعث شده عربستان جایگاه خود را در میان قدرتمندترین کشورهای مسلمان جهان مستحکم کند. دخالت عربستان سعودی در جنگ های نیابتی هزینه های دفاعی عربستان را تسریع کرده است، در حالی که نزدیک به 80 درصد خریدهای تسلیحاتی از ایالات متحده انجام می شود.

4. مصر

نتیجه: 90.2

از مارس 2022، پوند مصر تقریباً 50 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است، حتی در حالی که رشد اقتصادی با رشد قابل توجه جمعیت خنثی شده است. بنابراین، با وجود رشد اقتصادی، بسیاری از مصری ها احساس می کنند که استاندارد زندگی آنها در طول سال ها کاهش یافته است. در همین حال، ارتش این کشور کنترل بی‌سابقه‌ای بر اکثر جنبه‌های حکومت دارد، به همین دلیل است که قدرت نظامی مصر بسیار چشمگیر است. با وجود این ضعف ها، مصر به راحتی در میان ثروتمندترین کشورهای آفریقا قرار می گیرد.

3. پاکستان

امتیاز: 91.2

پاکستان یکی از قوی‌ترین و احتمالاً قدرتمندترین ارتش‌های جهان اسلام را دارد (به لطف داشتن سلاح‌های هسته‌ای) که با توجه به تهدیدی که از جانب هند با آن روبه‌رو است و این واقعیت که تنها قدرت هسته‌ای رسمی مسلمانان در جهان است، با آن مواجه است. تعجب آور نیست. با این حال، در حالی که ارتش این کشور فوق العاده قوی است، اقتصاد آن در وضعیت کاملا متفاوتی قرار دارد و از نظر رفاه و قدرت اقتصادی شهروندان کشوری ضعیف و نسبتا فقیر به حساب می آید.

2. ترکیه

امتیاز: 93.8

ترکیه، سومین اقتصاد بزرگ جهان اسلام، در یک دهه گذشته دچار بحران اقتصادی شده است، بحرانی که خود باعث تورم شدید شده است. مشکلات این کشور با زلزله های اخیر در منطقه و سوریه تشدید شده است که بیش از 50 هزار کشته برجای گذاشته و پیامدهای اقتصادی بلندمدتی برجای گذاشته است. این مشکلات می تواند ترکیه را وادار کند که بودجه نظامی رو به رشد خود را با وجود بحران اقتصادی این کشور قربانی کند.

1. اندونزی

امتیاز: 94.2

در صدر فهرست 15 کشور قدرتمند مسلمان جهان، اندونزی پرجمعیت ترین کشور اسلامی و تنها کشور با تولید ناخالص داخلی بیش از 1 تریلیون دلار است، کشوری که تولید ناخالص داخلی آن در سال 2021 به 1.2 تریلیون دلار خواهد رسید. بزرگترین اقتصادهای بازار در حال ظهور، ستون فقرات اقتصاد اندونزی طبقه متوسط ​​قوی آن است. اما خطر تورم همیشه اندونزی را نگران کرده است، به همین دلیل است که این کشور اکنون به دنبال مصرف داخلی بالاتر برای رشد در سال 2024 است. اگرچه این کشور ارتش قدرتمندی دارد، اما همچنان قصد دارد به یک قدرت دریایی غالب تبدیل شود. بزرگترین تهدیدات این کشور ناشی از نفوذ چین و قراردادهای زیردریایی هسته ای استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده است.

مطالب مرتبط