قدرتمندترین پاسپورت جهان در سال 2023 متعلق به کدام کشور است؟


رتبه بندی قدرتمندترین پاسپورت های جهان: ژاپن رتبه اول رده بندی هنلی را از دست داد.

بر اساس داده های رسمی و منحصر به فرد انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA)، رتبه بندی جدید شاخص پاسپورت هنلی این گذرنامه برای سال 2023 منتشر شده است و برنده جدیدی برای قدرتمندترین پاسپورت جهان معرفی شده است. در این مقاله توسط ایرانگرد متناسب با توسعه صنعت گردشگری این کشورها را معرفی خواهیم کرد.

رتبه بندی جهانی پاسپورت بر اساس شاخص هنلی

برای اولین بار در پنج سال گذشته، ژاپن او رتبه اول خود را از دست داد و به سومین لیست سقوط کرد. به تازگی، سنگاپور می تواند کشوری با قدرتمندترین پاسپورت دنیا خواندن سنگاپوری ها اکنون می توانند بدون ویزا به 192 مقصد از 227 مقصد بررسی هنلی سفر کنند.

علاوه بر سنگاپور، سه کشور اروپایی آلمان، ایتالیا و اسپانیا همچنین در جایگاه دوم همه آنها به 190 مقصد بدون ویزا دسترسی دارند. ژاپن به همراه شش کشور دیگر در رتبه سوم 189 مقصد بدون ویزا هستند. اتریش، فنلاند، فرانسه، لوکزامبورگ، سوئد و کره جنوبی در این فهرست قرار دارند.

به نظر می رسد انگلیس فرم خود را بهبود بخشیده و در حال صعود در رده بندی هنلی است. بریتانیای کبیر پس از شش سال افول، ج چهارم با دسترسی بدون ویزا به 188 کشور، این بالاترین رتبه کشور در این شاخص از سال 2017 است.

جایگاه پاسپورت آمریکا در رتبه بندی هنلی؟

با این حال، گذرنامه آمریکایی همچنان قدرت بین المللی خود را از دست می دهد و در این رتبه با دسترسی بدون ویزا به 184 مقصد، در مقام هشتم قرارداد.

به یاد بیاورید که یک دهه پیش ایالات متحده و بریتانیا در صدر شاخص هنلی قرار داشتند.

این پاییز این تاثیر را دارد که تغییرات ژئوپلیتیک نمایش در سراسر جهان.

با این حال، برای گرفتن ویزا و اقامت در بهترین مقاصد جهان و همچنین یک تجربه سفر منحصر به فرد آژانس گردشگری گلچین جستجو کردن

ضعیف ترین پاسپورت دنیا

در پایین ترین رتبه این شاخص، پاسپورت افغانستان است تنها با دسترسی بدون ویزا به 27 مقصد، بدترین وضعیت خود را نشان می دهد. عراق و سوریه با دسترسی به 29 و 30 مقصد بدون روادید در رده های بعدی قرار دارند.

جایگاه پاسپورت ایرانی در جهان

همچنین شاخص باز بودن هنلی این را نشان می دهد شکاف بزرگی بین کشورهای ثروتمند و فقیر وجود دارد. کشورهایی مانند سوئیس، نروژ، دانمارک، فنلاند و ایسلند با دسترسی بدون روادید به بیش از 175 مقصد در بالاترین جایگاه‌های این شاخص قرار دارند، در حالی که کشورهایی مانند افغانستان، ایران، سوریه و سودان با دسترسی بدون روادید به کمتر از 40 مقصد در پایین‌ترین رتبه‌های این شاخص قرار دارند.

این رتبه‌بندی می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از باز شدن جهان به روی تجارت و گردشگری پس از همه‌گیری کووید-19 و همچنین تفاوت‌های بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه به عنوان چالشی برای کشورهای فقیرتر مورد استفاده قرار گیرد.

سقوط پاسپورت آمریکا در رتبه بندی سال 2023

گذرنامه آمریکایی همچنان قدرت بین المللی خود را از دست می دهد. تنها هشت کشور نسبت به ده سال پیش دسترسی کمتری به مقاصد بدون ویزا دارند و این نشان می‌دهد که کشورها به طور پیوسته در حال باز شدن برای آزادی بیشتر شهروندان خود برای سفر هستند. امارات متحده عربی با افزودن 107 مقصد بدون ویزا 44 موقعیت رتبه افزایش یافت. سنگاپور نیز با افزودن 25 مقصد بدون ویزا به رتبه بالاتری دست یافت. ولی فقط آمریکا 12 یک مقصد جدید اضافه کرد که کوچکترین افزایش در ده موقعیت برتر است.

با نگاهی به رتبه بندی پاسپورت کشورها، گرگ لیندسی مؤسسه جاکوبز در کورنل تک می گوید که از منظر مکانیکی، «داستان ساده است – با ایستادن کم و بیش، آمریکا به انتهای رتبه بندی سقوط کرده است. اگرچه امتیاز مطلق آمریکا در دهه گذشته در واقع افزایش یافته است، آمریکا به طور مداوم از رقبایی مانند کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور پیشی گرفته است. لغزش آمریکا از رده های بالا به پایین به عنوان یک هشدار برای همسایه آن، کانادا و بقیه جهان آنگلوسفر (کشورهایی که زبان اصلی آنها انگلیسی است) است.

شکاف بزرگ بین کشورهای ثروتمند و فقیر

شاخص باز بودن نشان می دهد که شکاف بزرگی بین کشورهای ثروتمند و فقیر وجود دارد. در کنار نمایه پاسپورت، شاخص باز بودن هنلی، تصویر نامطلوبی از رویکرد آمریکا در پذیرش شهروندان کشورهای در حال توسعه ترسیم می کند. در حالی که دارندگان پاسپورت ایالات متحده می توانند بدون ویزا به 184 کشور سفر کنند، خود ایالات متحده فقط به 44 کشور دیگر اجازه ورود بدون ویزا را می دهد و ایالات متحده را در رتبه 78 در این شاخص قرار می دهد.

در بین این کشورها تنها استرالیا فاصله بیشتری دارد اما کانادا در کنار نیوزلند و ژاپن از این نظر فاصله زیادی ندارند. جالب اینجاست که رتبه تمام این پنج کشور در دهه گذشته ثابت مانده است و یا در رتبه های پایین تری در رتبه بندی قدرت پاسپورت قرار گرفته اند.

شما می توانید بدون ویزا وارد این کشورها شوید

20 کشور بیشترین باز بودن را دارند که همگی کشورهای آفریقایی یا جزایر کوچک (به جز کامبوج) هستند که شامل شهرهای توریستی می شوند.سیشل و مالدیو هستند. دوازده مورد از این کشورها برای همه پاسپورت ها باز هستند و یا بدون ویزا وارد می شوند یا به بازدیدکنندگان اجازه می دهند ویزا را در محل دریافت کنند. برعکس، تنها چهار کشور دارای رتبه باز بودن صفر و هیچ هستند آنها اجازه ورود بدون ویزا از جمله افغانستان، کره شمالی، پاپوآ گینه و ترکمنستان را نمی دهند. هستند.

یوسی هارپازیک جامعه شناس برجسته در دانشگاه تل آویو می گوید که داده ها به وضوح نشان می دهد که رابطه بین آزادی سفر (رتبه پاسپورت) و باز بودن، پیچیده و غیرخطی است. واقعیت‌های دیپلماتیک و اجتماعی و اهداف استراتژیک دولت‌ها بر این عوامل تأثیر می‌گذارند و تورفتگی پیچیده‌ای از ارتباطات را ایجاد می‌کنند. همانطور که چشم انداز جهانی ادامه دارد، الگوهای این تغییر ادامه خواهد یافت و ماهیت پویای جنبش جهانی را منعکس می کند.”

گرگ لیندسی از Cornell Tech توضیح می‌دهد که اگرچه همبستگی بین امتیاز باز بودن بالا و دسترسی بدون ویزا بالا در داده‌ها مشهود نیست، «روشن است که سنگاپور و کره جنوبیطی دهه گذشته در رتبه‌بندی پاسپورت هنلی رشد زیادی داشته‌اند و از رتبه‌های ششم و هفتم در سال 2013 به رتبه‌های اول و سوم در حال حاضر رسیده‌اند، در حالی که درجه باز بودن نسبتاً بالایی دارند، در حالی که ایالات متحده و کانادا به دلیل باز بودن راکد از 10 رتبه برتر خارج شدند.

10 پاسپورت برتر جهان در سال 2023

در اینجا 10 رتبه بندی برتر جدید به روز شده (در حال حاضر شامل 34 کشور!) برای قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2023 است:

1. سنگاپور: 192

2. آلمان: 190 و ایتالیا: 190 و اسپانیا: 190

3. اتریش: 189 و فنلاند: 189 و فرانسه: 189 و ژاپن: 189 و لوکزامبورگ: 189 و کره جنوبی: 189 و سوئد: 189

4. دانمارک: 188 و ایرلند: 188 و هلند: 188 و انگلستان: 188

5. بلژیک: 187 و جمهوری چک: 187 و مالت: 187 و نیوزلند: 187 و نروژ: 187 و پرتغال: 187 و سوئیس: 187

6. استرالیا: 186 و مجارستان: 186 و لهستان: 186

7. کانادا: 185 و یونان: 185

8. لیتوانی: 184 و ایالات متحده: 184

9. لتونی: 183 و اسلواکی: 183 و اسلوونی: 183

10. استونی: 182 و ایسلند: 182

یا می توانید خودتان این کار را انجام دهید امتیاز کامل در لینکی که قرار داده ایم به تفصیل آن را بررسی کنید.

رتبه بندی کامل قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2023

مطالب مرتبط