شوک به اقتصاد چین








داده‌های رسمی نشان داد که سود صنعتی چین در ماه مارس کاهش یافت و رشد را در سه ماهه سوم نسبت به دو ماه اول کاهش داد و شک‌ها را در مورد قدرت احیای دومین اقتصاد بزرگ جهان افزایش داد.



به گزارش تجارت نیوز، داده های اداره ملی آمار چین نشان داد که سود شرکت های صنعتی چین در سه ماهه اول با 4.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 1.5 تریلیون یوان (207 میلیارد دلار) رسیده است که نسبت به رشد 10.2 کمتر بود. درصد در دو ماه اول

سود در اسفند ماه نسبت به سال قبل 3.5 درصد کاهش داشته است. اداره ملی آمار چین اعداد ماهانه از ژانویه تا فوریه را بررسی نکرد، اما در آن زمان اعلام کرد که اعداد ماهانه از آگوست 2023 افزایش یافته است. این گزارش علاوه بر طیف وسیعی از شاخص های اقتصادی برای ماه مارس، مانند خرده فروشی و صنعتی بود. تولید، که به ضعف تقاضای داخلی علیرغم رشد قوی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول اشاره دارد.

نتایج نشان داد که نشانه‌های رشد اقتصادی در ماه‌های ابتدایی به تدریج جای خود را به نگرانی‌ها در مورد تقاضای ضعیف داخلی داده است. هفته گذشته، مقامات ارشد بانک مرکزی چین نسبت به گسترش اعتبار هشدار دادند زیرا تقاضای واقعی برای اعتبار ضعیف شده است.

اوایل ماه آوریل، سازنده باتری خودروهای الکتریکی چینی CATL گزارش داد که به سود سه ماهه اول بازگشته است، اما درآمد برای دومین سه ماهه متوالی به دلیل تقاضای ضعیف و تشدید رقابت کاهش یافت. فیچ چشم انداز خود را از رتبه اعتباری چین به منفی کاهش داد زیرا اقتصاد با عدم اطمینان فزاینده در مورد انتقال به الگوهای رشد جدید مواجه است.

به گزارش رویترز، اداره ملی آمار چین در بیانیه ای اعلام کرد که صنعت تولید با فناوری پیشرفته با افزایش 29.1 درصدی سود در سه ماهه اول رشد را رهبری کرده است و افزود که بهبود درآمد شرکت ها نابرابر بوده است. سود صنعت خودرو در ژانویه تا مارس 32 درصد افزایش یافت.




منبع:

ایسنا






مطالب مرتبط