روزه کله گنجشکی برای بزرگسالان چگونه است و چه موقع باید غذا خورد؟


اگر می پرسید روزه کله گنجشکی برای بزرگسالان چگونه است و چه زمانی باید غذا خورد، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

روزه کله گنجشکی برای بزرگسالان

روزه کله گنجشکی به روزه‌ای گفته می‌شود که شخص به اندازه نصف روز (یا بیشتر یا کمتر بر اساس توانایی) روزه می‌گیرد. اگر شخص دچار ضعف شد، می‌تواند مقادیر مختصری آب یا غذا میل کند. اما روزه کله گنجشکی برای بزرگسالان چکونه است و چه موقع باید غذا خورد؟

همچنین بخوانید: اگر روزه دار بعد از اذان صبح جنب شود خامنه ای

روزه کله گنجشکی برای بزرگسالان چگونه است؟

روزه کله گنجشکی به عنوان روزه ای شناخته می‌شود که طی آن کودک مانند والدین و بزرگسالان، سحر و افطار را به نیت روزه گرفتن می‌خورد. این در واقع تمرینی برای آشنایی با روزه گرفتن است.

با این حال برخی از بزرگسالان که به علت بیماری، ضعف بدنی ناشی از بیماری یا کهولت سن توانایی گرفتن روزه کامل در ساعات طولانی روز را ندارند، نیز مایلند روزه کله گنجشکی گرفته تا از برکات و فضای معنوی این ماه بهره‌مند شوند.

این بزرگسالان برای اینکه روزه کله گنجشکی بگیرند، می‌توانند برای سحر بیدار شده و سحری بخورند، البته با این تفاوت که به جای منتظر ماندن تا غروب در برای افطار کردن، پس از شنیدن اذان ظهر افطار کند. حتی برای افراد بزرگسالی که بیدار شدن در سحر برای آنها سخت و مشقت‌زا است، می‌تواند صبح زود بیدار شده و صبحانه را به عنوان سحری میل کند و تا اذان ظهر به حالت روزه بماند و چیزی نخورد. مطمئناً هدف از این روزه گرفتن نیت قلبی فرد است.

در روزه کله گنجشکی چه موقع باید غذا خورد؟

وقتی بزرگسالان یا کودکان روزه کله گنجشکی می‌گیرند، باید از اذان صبح تا اذان ظهر غذا نخورند. اگر شخص توانایی ادامه دادن نداشته باشد می تواند همینجا روزه را ختم کند. با این وجود برخی از افراد می‌توانند در هنگام اذان ظهر مقداری غذا و نوشیدنی خورد و مجدداً تا اذان مغرب از خوردن و آشامیدن پرهیز کند.

در مورد کودکان بهتر است به آنها بیاموزید که تنها غذا نخوردن به عنوان فریضه روزه در نظر گرفته نمی‌شود و کودکان را تشویق کنید تا در طول ساعات روزه کله گنجشکی، از به زبان آوردن حرف های بد، کلمات ناشایسته و کارهای نادرست خودداری کنند و در طول روز چند مرتبه، این مسئله را با مهربانی و ملایمت به کودک یادآوری کنید.

به علاوه کودکان را به انجام کارهای خوب مانند خواندن قرآن، کمک به سایر افراد و خوشرویی و … تشویق کنید.

روزه گرفتن برای کودکان مزایای متعددی دارد، از جمله اینکه کودک با تحمل ساعاتی گرسنگی، صبوری کردن را می‌آموزد. به این ترتیب در سنین بالاتر و هنگامی که به سن تکلیف برسد، در هنگام گرفتن روزه کامل دچار ناراحتی و سختی نخواهد شد.

همچنین بخوانید: اللهم رب شهر رمضان

روزه کله گنجشکی در چه سنی گرفته می شود؟

همانطور که گفتیم بزرگسالان در سنی ناتوانی یا افراد هنگام بیماری می‌توانند روزه کله گنجشکی بگیرند. اما در مورد سن کودکان برای گرفتن روزه کله گنجشکی در اسلام توصیه‌هایی وجود دارد.

در روش تربیت اسلامی برای آشنایی کودکان با اسلام و روزه گرفتن که یکی از آداب آن است، راه‌هایی ارائه شده است. یکی از آنها روزه کله گنجشکی است که به عنوان تخفیفی برای کودکان روزه گیرنده است. این روزه آموزشی می‌تواند اهمیت زیادی در شکل گیری شخصیت داشته باشد.

«عَنْ أَبی عَبْد اللَّهِ عَنْ أَبیهِ ع قَالَ: إِنَّا نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بالصَّلَاةِ إِذَا کَانُوا بَنِی خَمْس سنِینَ فَمُرُوا صِبْیَانَکُمْ بالصَّلَاةِ إِذَا کَانُوا بَنِی سَبْعِ سنِینَ وَ نَحْنُ نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بالصَّوْمِ إِذَا کَانُوا بَنِی سَبْعِ سنِینَ بمَا أَطَاقُوا مِنْ صِیَامِ الْیَوْمِ إِنْ کَانَ إِلَی نِصْفِ النَّهَارِ أَوْ أَکْثَرَ مِنْ ذَلِکَ أَوْ أَقَلَّ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ وَ الْغَرَثُ‏ أَفْطَرُوا حَتَّی یَتَعَوَّدُوا الصَّوْمَ وَ یُطِیقُوهُ فَمُرُوا صِبْیَانَکُمْ إِذَا کَانُوا بَنِی تِسْعِ سنِینَ بالصَّوْمِ مَا اسْتَطَاعُوا مِنْ صِیَامِ الْیَوْمِ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ أَفْطَرُوا».

امام صادق علیه السلام در این خصوص فرمودند: ما اهل بیت کودکانمان را از پنج سالگی دعوت به نماز خواندن می‌کنیم. پس شما هم کودکان خود را از هفت سالگی توصیه به نماز کنید.

همچنین ایشان فرمودند: ما در سن هفت سالگی به فرزندان خود امر می‌کنیم که به حد توانایی خود، نیم یا بخش بیشتری از روز را روزه بگیرند و به آنها می‌گوییم چنانچه گرسنگی و تشنگی بر آنها غلبه کرد، افطار کنند.

به این ترتیب آنها به روزه گرفتن عادت خواهند کرد. امام باقر علیه السلام نیز فرمودند: شما مومنان نیز فرزندان پسر خود را در سن 9 سالگی به روزه دعوت کنید تا به اندازه توانایی خود روزه بگیرند و زمانیکه تشنگی و گرسنگی به آنها فشار آورد، افطار کنند.

همچنین بخوانید: عکس پروفایل ماه رمضان دخترونه

سخن آخر

همه ما تا کنون درباره روزه کله گنجشکی برای کودکان شنیده ایم و تجربه آن را داریم. ما در این مطلب از آلامتو گفتیم روزه کله گنجشکی برای بزرگسالان چگونه است و چه موقعی باید غذا خورد. این روزه نیز ثواب روزه کامل برای آنها را خواهد داشت، زیرا که در حد وسع خود سعی در ادای فرایض دینی و عمل به دستور خداوند کرده اند.

مطالب مرتبط