راه های درمان دیسک کمر و کنترل درد ناشی از آن


به بیان ساده، فتق دیسک زمانی رخ می دهد که مرکز ژل مانند دیسک به دلیل جابجایی مهره ها فشرده شود. همین موضوع مشکلات و علائمی را به همراه دارد که باعث می شود فرد به درمان دیسک کمر نیاز پیدا کند.

گاهی اوقات این علائم آنقدر شدید و طاقت فرسا هستند که زندگی بیمار را مختل می کنند. اولین قدم برای بهبودی، درمان با استراحت، مسکن، تزریق نخاع و فیزیوتراپی است.

با این روش های درمان دیسک کمر غیر جراحی، علائم بیمار در عرض 6 هفته بهبود می یابد و زندگی فرد به حالت عادی باز می گردد. اما در صورت تداوم علائم، جراحی دیسک کمر توصیه می شود.

در ادامه این مقاله مجله اینترنتی مگ عالیه با ما همراه باشید تا هر یک از روش های درمان دیسک کمر را بررسی کنیم و با روش های درمان دیسک کمر بدون جراحی، قرص های کمردرد و جراحی دیسک کمر آشنا شوید.

درمان دیسک کمر با استراحت

استراحت یک روش درمانی است دیسک کمر این غیر جراحی است، که می تواند تورم اطراف دیسک را کاهش دهد و به شما فرصتی برای بهبودی بدهد. سعی کنید مدتی استراحت کنید و از ورزش ها و سایر فعالیت هایی که نیاز به خم شدن یا بلند کردن بدن دارند اجتناب کنید.

احتمالاً پزشک به شما توصیه می کند که استراحت کنید. دوره‌های کوتاه استراحت در رختخواب می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد، اما مراقب باشید بیش از ۱ یا ۲ روز در رختخواب نمانید. سعی کنید هر نیم ساعت یکبار مفاصل و ماهیچه های خود را حرکت دهید تا ماهیچه ها نرم شوند.

درمان دیسک کمر بدون جراحی با درمان دارویی

می‌توانید مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Motrin، Advil) یا ناپروکسن (Aleve، Naprosyn) را برای تسکین موقت درد دیسک و درمان دیسک کمر مصرف کنید. این داروها به طور قابل توجهی درد را تسکین می دهند و تورم را کاهش می دهند.

همچنین ممکن است پزشک از بیمار بخواهد که شل کننده های عضلانی را برای اسپاسم کمتر در ناحیه کمر و کمر مصرف کند. مسکن های عصبی مانند آمی تریپتیلین (Elavil، Vanatrip)، دولوکستین (Cymbalta)، گاباپنتین (Neurontin)، پره گابالین (Lyrica) و ترامادول (Ultram) گزینه های دیگر برای تسکین درد عصبی هستند.

یادداشت مهم: قرص های کمردرد را بیش از 10 روز بدون مشورت پزشک مصرف نکنید. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) اگر به مقدار زیاد یا برای مدت طولانی استفاده شوند، می توانند فرد را در معرض خطر مشکلات قلبی یا خونریزی داخلی قرار دهند.

یک جایگزین: مواد مخدر مانند کدئین یا اکسی کدون-استامینوفن (Percocet) مسکن های موقتی درد هستند. اگر مسکن های بدون نسخه کمکی نکردند، این داروها را می توان به عنوان یک درمان غیر جراحی برای بیماری دیسک کمر تنها با تجویز پزشک استفاده کرد.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

یکی از سخت ترین و موثرترین راه های درمان دیسک کمر بدون جراحی، ورزش و شرکت در جلسات فیزیوتراپی است. با یک فیزیوتراپ صحبت کنید تا تمریناتی را برای تقویت کمر به شما آموزش دهد.

جلسات فیزیوتراپی معمولاً شامل موارد زیر است:

  • تمرینات کششی برای انعطاف پذیر نگه داشتن عضلات
  • ورزش های هوازی مانند پیاده روی یا دوچرخه ثابت
  • ماساژ
  • یخ و گرما
  • اولتراسوند تراپی (گرم کردن عمیق بافت های نرم بدن)
  • تحریک الکتریکی عضلات

درمان دیسک کمر بدون جراحی با یخ یا گرما درمانی

روش دیگر برای درمان دیسک کمر، تسکین نواحی اطراف دیسک با کیسه های آب سرد و گرم است. به سادگی یک کیسه یخ یا دستمال مرطوب گرم را روی ناحیه دردناک کمر قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بماند.

همچنین می توانید گرم و سرد را به طور متناوب تغییر دهید یا ببینید کدام یک حس بهتری دارد و فقط از همان استفاده کنید.

درمان دیسک کمر با تزریق

اگر استراحت، مسکن ها و فیزیوتراپی در تسکین درد بیمار موثر نبود، قدم بعدی تزریق داروهای استروئیدی به فضای اطراف عصب نخاعی است. این روش به عنوان تزریق اپیدورال شناخته می شود.

استروئید نقش موثری در کاهش تورم، تسهیل حرکت و تسکین درد ناشی از فتق دیسک دارد. پزشک از اشعه ایکس یا سی تی اسکن برای یافتن محل مناسب برای تزریق دارو استفاده می کند. در صورت درد مداوم، تزریق انواع داروهای استروئیدی تجویز می شود.

درمان دیسک کمر با جراحی

اکثر افراد مبتلا به فتق دیسک کمر بدون جراحی درمان می شوند. اما اگر پس از اعمال تمامی روش های درمانی فوق و مصرف داروهای دیسک کمر، علائم برطرف نشد، چاره ای جز جراحی دیسک کمر وجود ندارد. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر با پزشک خود در مورد جراحی دیسک کمر صحبت کنید:

  • هیچ بهبودی وجود ندارد و علائم روز به روز بدتر می شود.
  • به سختی می توانید بایستید یا راه بروید.
  • شما نمی توانید حرکات روده یا ادرار خود را کنترل کنید.

جراحی دیسککتومی

در طی این روش درمان دیسک کمر، جراح دیسک آسیب دیده را به دو روش مختلف برای کاهش فشار روی عصب نخاعی خارج می کند:

  • دیسککتومی باز از طریق یک برش در قسمت پایین کمر یا گردن انجام می شود.
  • در روش میکرودیسککتومی، برش بسیار کوچکتری ایجاد می شود. جراح یک لوله نازک با یک دوربین در یک طرف برای مشاهده و برداشتن دیسک آسیب دیده وارد می کند.

جراحی لامینوتومی

گاهی اوقات جراح نیاز به برداشتن قطعه کوچکی از استخوان ستون فقرات به نام لامینا دارد. لامینا پوشش محافظ نخاع است و پزشک می تواند با برداشتن آن به فتق دیسک دسترسی پیدا کند.

برداشتن این قسمت از استخوان در بسیاری از موارد باعث کاهش فشار روی عصب نخاعی شده و درد پا و سیاتیک را به طور کامل از بین می برد.

اینکه لامینا در حین دیسککتومی برداشته شود یا در یک جراحی جداگانه دیسک کمر برداشته شود به پزشک معالج بستگی دارد.

همجوشی ستون فقرات

پس از جراحی دیسککتومی یا لامینوتومی، جراح دو مهره را در دو طرف دیسک نوار چسب می‌زند تا ستون فقرات را تثبیت کند. این عمل جراحی فیوژن ستون فقرات نامیده می شود. جوش خوردن دو دیسک باعث می شود استخوان ها حرکت نکنند و بیمار احساس درد نکند.

جراحی دیسک مصنوعی

جراحی دیسک مصنوعی به عنوان درمان دیسک کمر برای همه مبتلایان به دیسک کمر توصیه نمی شود، زیرا فقط برای دیسک های خاصی که در قسمت تحتانی ستون فقرات آسیب دیده اند موثر است.

اگر پزشک تشخیص دهد که شرایط برای این جراحی مناسب است، دیسک آسیب دیده را با یک دیسک پلاستیکی یا فلزی در حین این جراحی جایگزین می کند. دیسک جدید ستون فقرات را تثبیت می کند و به بیمار کمک می کند راحت تر راه برود.

سوالات عمومی

برای درمان دیسک کمر چه دارویی مصرف کنیم؟

در مراحل اولیه کمردرد، مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن توصیه می شود. در مراحل بعدی، پزشک ممکن است شل کننده های عضلانی یا حتی مسکن هایی را توصیه کند.

آیا درمان دیسک کمر با یخ درمانی و گرما درمانی امکان پذیر است؟

بله، بیشتر کمردردهای ناشی از آسیب دیسک پس از یک دوره گرما و یخ درمانی از بین می روند. در روزهای اولیه برای کاهش التهاب و تورم از کیسه آب یخ و در مراحل بعدی برای تسکین درد از کیسه آب گرم استفاده کنید.

کدام روش جراحی دیسک کمر بهتر است؟

روش جراحی با توجه به نوع آسیب، محل دیسک آسیب دیده، با تشخیص پزشک انتخاب می شود. دیسککتومی، لامینوتومی و جراحی دیسک مصنوعی رایج ترین روش های جراحی دیسک کمر هستند.

امتیاز شما برای این پست

مطالب مرتبط