تاثیرات منفی تصمیم دولت بر بازار

من گزارش میدم نبض بازار سهاممهدی ابراهیمی در رابطه با مشکلاتی که مالیات شرکت های تامین مالی سهام عدالت برای سهامداران ایجاد می کند، گفت: تکلیف اصلی شرکت های تامین مالی در اساسنامه آنها به وضوح مشخص شده است و همچنین در سطح کشور جایگاه آنها در تامین مالی دو حوزه تجهیزات و توزیع است. واضح.

وی ادامه داد: در زمینه تجهیز صندوق های موجود از شرکت های تامین مالی کسب درآمد می کنند و در زمینه توزیع اوراق صکوک مرابحه، اوراق اجاره و تامین مالی پروژه و شرکت نقش تعیین کننده ای دارد.

ابراهیمی افزود: بیش از 80 درصد اوراق بدهی متعلق به صندوق ها است و بیش از 30 درصد اوراق دولتی توسط این صندوق ها خریداری می شود که به دولت در تامین منابع مالی کمک می کند. . در حال حاضر حدود 313 پروژه از محل اعتبارات برای دولت تامین می شود و بخشی دیگر برای تامین مالی شرکت ها و پروژه ها در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل تامین مالی سرمایه سپهر گفت: با توجه به ساختار صندوق های تامین سرمایه که عمدتا از اوراق قرضه و بخشی دیگر از سپرده های بانکی و سهام تشکیل شده است، اوراقی وجود دارد که با نرخ سود قبلی در شرکت ها منتشر شده است. با تصویب و اجرای بند «س» تبصره 6 قانون بودجه 1403، وجوهی که بیش از 2 تن دارایی تحت مدیریت دارند، بیشتر تحت تأثیر مالیات قرار می گیرند و پرداخت مالیات قطعاً موجب کاهش بازدهی وجوه خواهد شد.

وی بیان کرد: صندوق ها با توجه به سودی که به دست می آورند به سهامداران خود سود می دهند و آنها اجازه ندارند سود کاذب و سودی را که به دست نیاورده اند تقسیم کنند بنابراین صرف مالیات از وجوه باعث کاهش نرخ بازدهی می شود.

ابراهیمی ادامه داد: با توجه به فضایی که بانک ها برای نرخ های سود رقابتی پس از گواهی سپرده 30 درصدی در اختیار داشتند، این اقدام دولت در سال گذشته شرایط بورس را به شدت تحت الشعاع قرار داد و باعث خروج شدید پول از صندوق ها شد، این مهاجرت منابع وجوه از محل خارج شد. صندوق به سایر بازارها از جمله بازار ارز، طلا، خودرو و مسکن. و قطعا با اجرای بند «س» تبصره 6 قانون بودجه 1403 کارایی وجوه را کاهش داده و مجدداً از صندوق های سرمایه برداشت خواهیم کرد.

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر گفت: خسارتی که به دولت وارد می شود از طریق برداشت منابع سرمایه گذاران است، از طرفی ممکن است صندوق ها در مقابل این برداشت پول مقاومت نکنند زیرا برخلاف بانک ها منابع مالی محدودی دارند به طوری که این امر باید در نظر گرفته شود. به ویژه اینکه بخش قابل توجهی از منابع تامین مالی در اوراق قرضه و بخشی دیگر در بازار سرمایه است و این مشکل فشار زیادی را به بورس وارد می کند.

وی بیان کرد: با توجه به مشکلات و تبعاتی که بر اساس بند «س» تبصره 6 قانون بودجه 1403 بر صندوق های تأمین سرمایه تحمیل می شود، 12 شرکت تأمین سرمایه تصمیم گرفتند نامه ای با امضای مدیران این شرکت ها به وزیر تنظیم کنند. سازمان اقتصاد و دارایی بر اصلاح این بند تبصره قانون بودجه تاکید کند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه اصلاحیه این بند از تبصره 6 قانون برنامه بودجه 1403 امروز در مجلس به تصویب رسید، گفت: خوشبختانه در این خصوص در مجلس رای گیری شد و این بند از قانون به صورت یک فوریتی بازنگری می شود. پیشنهاد در کمیسیون اقتصادی مجلس امیدواریم باید راهی اندیشیده شود تا پرونده هایی که با آن مواجه هستیم با دقت و نظر کارشناسی بیشتر بررسی شود

مطالب مرتبط