برای رفع گرفتگی عضلات چه بخوریم؟ 9 توصیه عالی (غذایی).


برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟ گرفتگی عضلات این یک علامت آزاردهنده است که معمولاً به صورت انقباض دردناک یکی از عضلات بدن از جمله عضلات پا ظاهر می شود.

این اسپاسم های دردناک موقتی هستند و در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه ناپدید می شوند. با این حال، حتی این مدت زمان کوتاه می تواند شما را کاملا گیج کند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به این سوال پاسخ می دهیم که برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟ اگر هر از چند گاهی با این مشکل مواجه شدید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

چه چیزی باعث گرفتگی عضلات می شود؟

علت دقیق و پزشکی این اسپاسم ها هنوز مشخص نشده است. اما به نظر می رسد یکی از عوامل زیر باعث ایجاد این وضعیت دردناک می شود:

  • ورزش های افراطی
  • ناهنجاری های عضلانی
  • وضعیت پزشکی
  • عدم تعادل الکترولیت
  • استفاده از دارو
  • کم آبی بدن

تحقیقات نشان می دهد که کمبود برخی مواد معدنی از جمله منیزیم، ویتامین دی و برخی ویتامین های گروه B می توانند احتمال گرفتگی عضلات را افزایش دهند.

با این حال، علت این مشکل هر چه که باشد، باید به فکر راه حلی برای رفع آن باشید. در کنار داروهای شیمیایی، درمان های خانگی زیادی وجود دارد که می تواند گرفتگی عضلات را کاهش دهد.

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟

به نظر می رسد که خوردن برخی از غذاهای غنی از مواد معدنی و ویتامین ها می تواند به کاهش این گرفتگی ها و جلوگیری از بروز آنها کمک کند. در زیر به معرفی برخی از این مواد غذایی می پردازیم که می توانند به درمان گرفتگی عضلات کمک کنند. با ما بمان.

1- آووکادو

آووکادو میوه ای خوش طعم و خوشمزه البته سرشار از مواد مغذی است که می تواند به کاهش گرفتگی عضلات کمک کند. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم است که به عنوان الکترولیت در بدن عمل می کنند و نقش اساسی در سلامت عضلات دارند.

الکترولیت ها موادی با بار الکتریکی هستند که بدن شما برای برخی عملکردهای مهم از جمله انقباض ماهیچه ها به آنها نیاز دارد. هنگامی که الکترولیت ها به دلیل عواملی مانند فعالیت بدنی شدید نامتعادل می شوند. گرفتگی عضلات ممکن است رخ دهد.

بنابراین اگر مکرر گرفتگی عضلانی دارید؛ بهتر است غذاهای غنی از پتاسیم و منیزیم از جمله آووکادو را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

2- هندوانه

یکی از عواملی که می تواند باعث گرفتگی عضلات شود، کم آبی بدن است. عملکرد صحیح ماهیچه ها مستقیماً به آب وابسته است و کمبود آب می تواند از انقباض سلول های عضلانی جلوگیری کند.

این اختلال در نهایت منجر به اسپاسم یا تشدید اسپاسم عضلانی می شود. هندوانه میوه ای سرشار از آب است. در واقع 92 درصد هندوانه را آب تشکیل می دهد.

بنابراین می توانید به عنوان یک میان وعده آبرسان به آن اعتماد کنید. هندوانه همچنین منبع غنی پتاسیم و منیزیم است.

3- آب نارگیل

آب نارگیل یک گزینه عالی برای کسانی است که به دنبال راهی طبیعی برای بازیابی و پر کردن الکترولیت ها هستند. در واقع شما با منبع غنی از پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم سر و کار دارید و تمامی این مواد معدنی می توانند در رفع گرفتگی عضلات موثر باشند.

مطالعه‌ای در این زمینه نشان می‌دهد ورزشکارانی که بعد از یک تمرین سخت با آب نارگیل تازه می‌شوند نسبت به ورزشکارانی که آن را با آب ساده انجام می‌دهند، گرفتگی عضلات کمتری را تجربه می‌کنند.

4- سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین این یکی از سالم ترین سبزیجاتی است که می توانید بخورید. ترکیبی قدرتمند از مواد معدنی، ویتامین ها و ترکیبات گیاهی موجود در گوشت و پوست سیب زمینی شیرین؛ آن را به یکی از بهترین غذاهای موجود در طبیعت تبدیل کرده است.

سیب زمینی شیرین همچنین سرشار از منیزیم و پتاسیم است که نقش حیاتی در بهبود عملکرد عضلات دارند. جالب است بدانید تنها 200 گرم سیب زمینی شیرین می تواند 20 درصد پتاسیم و 13 درصد منیزیم مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

5- ماست یونانی

این ماست یک محصول لبنی سالم است که سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. بدن برای عملکرد مطلوب به کلسیم نیاز دارد. کمبود این ماده در خون شما می تواند منجر به عوارضی مانند ضربان نامنظم قلب و گرفتگی عضلات شود.

علاوه بر این، ماست یونانی نیز سرشار از پروتئین است که برای بازیابی بافت عضلانی ضروری است. به همین دلیل توصیه می شود پس از تمرینات شدید، ماست یونانی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

6- آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان معمولاً از جوشاندن استخوان حیوانات در آب تهیه می شود. پس از حدود 8 ساعت جوشاندن این استخوان ها در آب، مایع غلیظی به دست می آید که برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

برای افزایش ارزش غذایی این آب می توانید سرکه سیب، گیاهان خوراکی و ادویه های مختلف را به آن اضافه کنید. آب استخوان به دلایل زیادی می تواند به کاهش گرفتگی عضلات شما کمک کند.

علاوه بر این، استخوان ها منبع غنی سدیم، منیزیم و کلسیم هستند که همگی نقش اساسی در بهبود عملکرد عضلات دارند. برای تهیه این آب باید استخوان را بیش از 8 ساعت بجوشانید و البته مایع اسیدی مانند سرکه به آن اضافه کنید.

7- پاپایا یا خربزه

پاپایا یک میوه استوایی خوشمزه بومی آمریکاست. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم است. تحقیقات نشان می دهد که 310 گرم پاپایا می تواند به ترتیب 19 و 15 درصد منیزیم و پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین کند.

نیازی به گفتن نیست که این مواد معدنی نقش مهمی در عملکرد صحیح عضلات دارند. بنابراین، یکی از بهترین پاسخ ها برای این سوال که برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟ میوه گرمسیری پاپایا یا خربزه است.

8- برگ چغندر

چغندر دارای برگ های مغذی و سرشار از مواد معدنی است که برای سلامت بدن و به خصوص ماهیچه ها مفید است. فقط 144 گرم برگ چغندر پخته می تواند تا 20 درصد از نیاز روزانه بدن شما به منیزیم و پتاسیم را تامین کند.

این گیاه همچنین سرشار از فسفر، کلسیم و ویتامین های گروه B است. بهینه سازی جریان خون نیز می تواند به کاهش گرفتگی عضلات کمک کند.

9- غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده مانند ترشی و ترشی نیز سرشار از سدیم و سایر مواد مغذی هستند که به بهبود عملکرد عضلات کمک می کنند.

جالب است بدانید که آب اسیدی می تواند در ریکاوری عضلات در ورزشکاران موثر باشد. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن آب ترشی می تواند زمان گرفتگی عضلات را در ورزشکاران تا 49 ثانیه کاهش دهد. اگر از گرفتگی های مکرر عضلانی رنج می برید، ترشی را در منوی غذایی خود بگنجانید.

گرفتگی عضلات را با دارو برطرف کنید

اگر به درمان های خانگی برای گرفتگی عضلات اعتقاد ندارید، باید داروهای شیمیایی را انتخاب کنید. شل کننده های عضلانی را می توان به صورت کوتاه مدت و در شرایط خاص برای تسکین سفتی عضلانی ناشی از یک آسیب یا رویداد موقت دیگر استفاده کرد. این داروها شامل موارد زیر است:

  • سیکلوبنزاپرین (Flexeril)
  • اورفنادرین (نورفلکس)
  • باکلوفن (لیورسال)

در سال‌های اخیر، تزریق دوزهای درمانی سم بوتولیسم (بوتاکس) با موفقیت برای برخی از اختلالات عضلانی دیستونیک که در گروه محدودی از عضلات موضعی هستند، استفاده شده است.

در برخی موارد، شرایط و بیماری های دیگر باعث گرفتگی عضلات می شود. در این شرایط درمان این عارضه به حل مشکل یا بیماری زمینه ای بستگی دارد.

آخرین کلمه

گرفتگی عضلات یک علامت دردناک است که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند. البته با مصرف برخی از غذاهای مقوی که در بالا ذکر شد؛ شما می توانید از این اتفاق جلوگیری کنید یا تعداد دفعات آن را کاهش دهید.

اگر بعد از مصرف غذاهای مشخص شده در وضعیت شما تغییری ایجاد نشد. بهتر است در مورد مشکل خود با پزشک مشورت کنید. امیدواریم پاسخ مناسبی به این سوال داده باشیم: برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟

سوالات متداول

بهترین دارو برای گرفتگی عضلات چیست؟

به نظر می رسد سیکلوبنزاپرین و باکلوفن که شل کننده های عضلانی هستند در کوتاه مدت گرفتگی عضلات را تسکین می دهند.

بهترین درمان خانگی برای گرفتگی عضلات چیست؟

خوردن غذاهایی مانند هندوانه، طالبی، طالبی، آووکادو، آب استخوان و ماست یونانی می تواند در درمان گرفتگی عضلات موثر باشد.

مطالب مرتبط