اگر طلا بخریم از ما مالیات می گیرند؟







1421534


21 اردیبهشت 1403 02:00

موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش تجارت طلا مدتی است که فضای مجازی را با چالش مواجه کرده است.


جام جم: بحث مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه معاملات طلا مدتی است فضای مجازی را با چالش مواجه کرده است.

هفته گذشته برخی از فعالان بازار طلا در اعتراض به سامانه هایی که سازمان مالیاتی اعلام کرد باید ورود و خروج طلا را ثبت کند، زندانی شدند. برای آشنایی بیشتر با این وضعیت با مهدی محدی، سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت و گو کردیم.

اگر موافق باشید، گفت وگو را با موضوع طلا آغاز می کنیم که اخیرا فعالان بازار طلا به کل سیستم معاملاتی اعتراض کردند. همچنین گفته می شود مالیات جدید بر طلافروشان باعث تعطیلی فعالیت آنها شده است. در بازار طلا چه گذشت و آیا مالیات جدیدی در این حوزه وضع شده است؟

گفته می شود طلافروشان نسبت به وضع مالیات جدید برای خود اعتراض کرده اند، درست نیست زیرا عمدتاً این اعتراضات که از زمستان سال گذشته آغاز شده مربوط به ثبت اطلاعات طلافروشان در مجموع است. سیستم معاملاتی سازمان امور مالیاتی در راستای مأموریت خود که تسهیل وظایف مودیان است، به صراحت به کلیه مودیان از جمله شاغلین در بازار طلا و جواهر، حق ثبت اطلاعات خود را تنها در یک سامانه داده است. در واقع اگر طبق ضوابط سازمان امور مالیاتی، فاکتور الکترونیکی طلافروشان در سامانه جامع معاملات صادر شود و این فاکتور به سامانه مالیاتی منتقل شود، نیازی به ثبت مجدد در سامانه مالیاتی نخواهد داشت. . این موضوع تنها مربوط به سازمان «پرونده مالیاتی» نیست، وزارت امنیت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در اجرای این قانون دخیل هستند.

موضوعی که بسیاری از طلافروشان را نگران کرده این است که فعالان این صنف مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند؟

تاکید می کنم که تاجران طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیستند زیرا این قانون فقط برای افراد غیر تاجر است. به همین دلیل طلافروشان می توانند با خیال راحت اطلاعات خود را در آن ثبت کنند. برای افراد غیرتجاری باید بگویم هرکس از جواهرات تا 150 گرم استفاده می کند مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه نمی شود و اگر بیش از این مقدار داشته باشد فقط در صورت فروش باید مالیات بپردازد. مالیات بر عایدی سرمایه فقط از خرید و فروش اخذ می شود و در حال حاضر در 190 کشور جهان اخذ می شود.

مالیات بر عایدی سرمایه چه زمانی اعمال می شود؟

زمان دقیق اجرای آن هنوز مشخص نیست، اما باید بگویم در صورت تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، سه سال مهلت تنفس به ذی نفعان داده می شود، بنابراین صاحبان املاک مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه می توانند دارایی های خود را بدون مالیات بر آن دارایی ها بفروشند.

اگر فردی خانه ای 5 میلیاردی بخرد و 6 میلیارد تومانی بفروشد، بدون شک باید از درآمد یک میلیاردی او مالیات اخذ شود، اما سیاستگذار تعدیل تورم و اثر تورم را نیز بر اساس داده های سال 1394 در نظر گرفته است. بانک مرکزی منجر به افزایش میزان مالیات می شود که باید کسر شود. بسیار واضح است که دلالان در بازارهای خودرو، املاک، ارزهای دیجیتال، طلا و ارز باید از این قانون بترسند، اما این قانون به مردم عادی آسیبی نمی رساند. حتی فردی که بخواهد خانه یا ماشین بهتری بخرد شامل نمی شود.

روز گذشته اشاره کردید که خارجی ها نیز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند. جزئیات این موضوع چیست؟

هر فرد خارجی شاغل در ایران مشمول قانون است و باید مالیات خود را بپردازد. همه کشاورزان معاف از مالیات هستند و حتی این مالیات ربطی به سود بانکی ندارد، به همین دلیل به طور کلی می توان گفت که 40 درصد اقتصاد کشور ما یا معاف از مالیات است یا معاف از مالیات. با این حال، حساب های شخصی افراد مشهور و شرکت های تبلیغاتی مرتبط با آنها شناسایی و مشمول مالیات می شوند. امسال کسانی که مبلغ فروش آنها کمتر از 18 میلیارد تومان است مشمول تبصره 100 می شوند به همین دلیل مالیات خود را به صورت اقساطی پرداخت می کنند. آمریکا یک قرن پیش مالیات بر عایدی سرمایه را وضع کرد و مایل است اقتصاد غیررسمی را به پایین ترین سطح خود کاهش دهد. در حال حاضر طبق برآوردهای رسمی، اقتصاد غیررسمی در این کشور 8 درصد، در سوئد 12 درصد، در ایتالیا 22 درصد است، اما در ایران این میزان به 18 درصد می رسد، بنابراین در سال 1400 88 درصد از سهم مالیات کشور با 5 پرداخت می شد. ٪ از مالیات دهندگان، که بیشتر آنها شرکت های بزرگ بودند. این شرکت ها به دلیل شفافیت بیشتر و تمرکز بیشتر سازمان امور مالیاتی بر آنها، مالیات مناسبی را پرداخت می کنند، اما بخشی از معافیت آنها بر اساس قانون است. البته پیشنهادهایی برای محدود کردن معافیت ها داشتیم.





برای دسترسی سریع به آخرین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان، بهترین اپلیکیشن را نصب کنید.


یاد بگیرید قبل از اینکه خیلی دیر شود! اکنون همه در حال نوشتن مقاله و تحقیق هستند و با هوش مصنوعی لوگو و پوستر می سازند

آنها فیلم و تیزر می سازند و… شروع به یادگیری می کنند:





همراه با تضمین کیفیت و گارانتی

پرداخت اقساط توسط متخصص مجرب

ایمپلنت با 15 سال گارانتی 5.9 میلیون تومان






مطالب مرتبط