آیا اقتصاد فوتبال ایران در حال رونق است؟


به گزارش تجارت نیوز، صنعت فوتبال در جهان از مزیت ها و فرصت های اقتصادی فراوانی بهره می برد که از آن جمله می توان به سه بخش اصلی از جمله درآمد روز مسابقه، امور تجاری و حق پخش رسانه ای اشاره کرد. در سال 2018، به طور متوسط، 40 درصد از درآمد سودآورترین باشگاه های جهان از فعالیت های تجاری، 43 درصد از فعالیت های رسانه ای و فروش حق پخش مسابقات و 17 درصد از فعالیت های روز مسابقه از طریق فروش بلیت و اقلام باشگاه بوده است.

اما باشگاه‌های لیگ برتری ایران، به‌ویژه پرسپولیس و استقلال که تا چندی پیش تنها تیم‌های دولتی محسوب می‌شدند، از سهم مناسبی از درآمد معمول باشگاه‌های فوتبال جهان محروم هستند. از سوی دیگر با توجه به مدیریت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از سوی دولت با اخطار حذف از رقابت های آسیایی مواجه شدند.

استقلال و پرسپولیس از مهم ترین تیم های فوتبال ایران در دهه های اخیر به شمار می روند. علاوه بر اینکه این دو باشگاه سکوی پرتاب بسیاری از فوتبالیست های ایرانی به تیم های خارجی بوده و هستند، گاهی اوقات بازیکنان این دو باشگاه استخوان های تیم ملی را نیز تشکیل می دهند. بنابراین تقویت مغرب زمین می تواند راهی برای تقویت صنعت فوتبال ایران و به دنبال آن تیم ملی باشد.

بدهی حدود 1600 میلیارد تومانی مغرب زمین

از سوی دیگر با توجه به مشکلاتی که چندین دهه در مدیریت پایتخت وجود دارد، پرسپولیس با بدهی 826 میلیارد تومانی و استقلال با حدود 770 میلیارد تومان بدهی انباشته مواجه است.

اما پس از حدود 13 سال که زمزمه های واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی به گوش می رسید، سرانجام در 12 اردیبهشت 1403 این اتفاق افتاد و در بورس ایران 85 درصد سهام باشگاه استقلال توسط صنایع پتروشیمی خلیج فارس خریداری شد. شرکت و شرکت‌های زیرمجموعه آن شامل پتروشیمی‌های بوعلی، پارس و بندر امام خمینی (ره) و به همین میزان سهام باشگاه پرسپولیس نیز توسط شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین واگذار شد. بانک ها.

واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی صبح امروز (14 اردیبهشت) با حضور وزرای اقتصاد و ورزش و رئیس سازمان خصوصی سازی انجام می شود.

هرچند برخی از کارشناسان این نوع خصوصی سازی را که واگذاری آن به بنگاه های شبه دولتی می دانند انتقاد کرده اند، اما این واگذاری نیز به ثمر نشسته است. تفکیک مدیریت دو باشگاه و اقدام در جهت خصوصی سازی آنها می تواند مهمترین فایده این واگذاری باشد.

ابراهیم بازیان – رئیس سازمان خصوصی سازی – در این خصوص گفت: با واگذاری حداکثر سهام توسط دولت به دو کنسرسیوم، امروز از مالکیت دولتی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال فاصله گرفتیم و شاهد دو مشتری استراتژیک هستیم. پرسپولیس و استقلال.

اقتصاد هر دو باشگاه در حال رونق است

وی افزود: در کنسرسیوم بانکی یکی از بانک های کاملا غیردولتی بانک شهر وارد میدان شد. سهامدار اصلی بانک شهر شهرداری تهران است و به نوعی شهرداری یک نهاد دولتی با زیرساخت در حوزه مدیریت شهری است و این یکی از فرصت هایی است که می تواند در رونق فعالیت های ورزشی این شهر نقش داشته باشد. تیم بزرگ و معروف

بازیان درباره خریدار باشگاه استقلال نیز گفت: شاهد ورود یک مجموعه موفق نفتی به همراه کنسرسیومی از شرکت های مرتبط هستیم. این اقدام کاملا با نگاه امیدوارانه به آینده و با نگاهی کاملا متفاوت نسبت به گذشته صورت گرفت.

رئیس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: بحث دیگر مالکیت باشگاه ها بود که با این پیشنهاد تقریبا واگذار می شود; مشکل دیگر مدیریت آنهاست که در یک مرحله بررسی صلاحیت و صلاحیت انجام شد. همچنین در کمیسیون تخصصی سازمان خصوصی سازی با مشارکت نهادهای مرتبط و فرابورس که امکانات نامزدها را از نظر امنیت مالی بررسی کردند.

بازیان با اشاره به تایید صلاحیت داوطلبان توسط سازمان خصوصی سازی و سازمان ارز گفت: بخشی از صلاحیت ها بر عهده مدیریت این باشگاه خواهد بود. هماهنگی خوبی بین وزارت ورزش و وزارت اقتصاد وجود داشت. با این ویژگی ها 85 درصد از سهام هر دو باشگاه به گروه هایی واگذار شد که امید و نشاط ایجاد می کنند. هواداران پرسپولیس و استقلال چشم به راه آینده این دو باشگاه هستند.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم مدعی و مفتخر به اتمام پروژه های نیمه تمام است. در سازمان خصوصی سازی پروژه های نیمه تمام در حوزه واگذاری داریم که با این واگذاری دولت در حوزه واگذاری برگ برنده گرفته است.

به امید استفاده از حقوق پخش تلویزیونی

بازیان با بیان اینکه نگاه امیدوارانه ای به باشگاه های پرسپولیس و استقلال دارم، اظهار داشت: در فضای مدیریت ورزشی کشور نیز امیدواری ایجاد شده و با اقدامات انجام شده در این مدت امیدواریم در آینده خبرهای خوبی در رابطه با جدید داشته باشیم. صاحبان این باشگاه ها

وی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود اقتصاد ورزش و بهره مندی دو باشگاه از حق تولید و پخش برنامه گفت: انشاالله بعد از این مدت این روز را به عنوان یک روز تاریخی در کشور خواهیم داشت و واگذاری این دو باشگاه مهم و انجام یک اقدام بزرگ مردمی جز در یک تعامل کامل و هماهنگ امکان پذیر نبود.




منبع:

ایسنا





مطالب مرتبط