کلاهبرداری های قانونی مونتاژ خودرو در ایران…!


اخیرا گزارشی از تلویزیون پخش شد که تفاوت عجیب قیمت خودروهای مونتاژ شده در کشور سازنده با قیمت خودروهای مشابه در ایران اعلام کرد که با انتقادات زیادی همراه بوده است.

شورای رقابت با چه توجیهی قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش داد؟

پس از افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در ایران با شورای رقابت; قیمت همان خودروها در کشور سازنده مورد بررسی قرار گرفت و نتایج زیر به دست آمد:

قیمت تیگو 8

تیگو 8 در چین 125000 یوان قیمت دارد. اگر با نرخ آزاد یوان محاسبه کنیم حدود 863 میلیون تومان می شود، به علاوه حداکثر 200 میلیون تومان هزینه گمرک و 57 میلیون تومان هزینه حمل خودرو به خلیج فارس است. مجموعا یک میلیارد و صد و بیست میلیون تومان می شود اما شورای رقابت این خودرو را یک میلیارد و پانصد و نود و سه میلیون تومان ارزیابی کرده است.

قیمت تیگو 8 در چین 125000 یوان معادل 863000000 تومان می باشد.

قیمت شورای رقابت برای تیگو 8 = 1.593.000.000 تومان معادل 230.000 یوان

473 میلیون تومان سود خالص برای کارخانه است.چون هزینه هایی مثل مالیات، شماره گذاری و بیمه به طور جداگانه محاسبه و به قیمت هیأت مناقصه اضافه می شود.

سود منطقی خودروهای مونتاژ شده چه شد؟

در قیمت های جدید سود 17 درصد شورای رقابت، که قبلاً به نام سود معقول الان اعلام کرده بود 42 درصد همین بود!

در خودروهای دیگر مانند دیگنیتی که 100000 یوان قیمت دارد یا خودرو جک 5S که 90000 یوان قیمت دارد. همین سود نصیب خودروسازان مونتاژی می شود.

بر اساس این گزارش، سازمان پشتیبان صورت های مالی و کل بهای تمام شده خودروهای مونتاژ شده را بر اساس عوامل مختلفی که دارد از جمله هزینه های حمل و نقل، سربار، هزینه های فروش و … محاسبه و به هیئت رقابت اعلام می کند. این اطلاعات مالی در شورای رقابت بررسی و کارشناسی شده و قیمت نهایی آن اعلام می شود. اما سازمان حمایت اطلاعات مالی شرکت ها را به صورت کاملاً محرمانه در اختیار شورای رقابت قرار می دهد، زیرا به دلیل محرمانه بودن اطلاعات قابل انتشار نیست.

درخواست تسویه سریع برای مشتریان خودروهای مونتاژ شده

پس از افزایش قیمت اعلام شده از سوی شورای رقابت، شرکت های خصوصی مونتاژ خودرو بلافاصله از مشتریان خود خواستند مابقی مبلغ را پرداخت کنند.

پس از اخبار منتشر شده و انتقادات مشتریان، باید منتظر نتیجه جلسه شورای رقابت خودروهای مجمع باشیم تا ببینیم در این مورد چه تصمیمی خواهند گرفت و مشتریان چقدر باید برای خودروهای مونتاژ شده بپردازند.

ایرانگرد امیدواریم مسئولان در راستای شفافیت مالی در مقابل رانت خواری در گروه خودرو به این موضوع رسیدگی کنند و از آسیب های اقتصادی بیشتر به مردم عزیز ایران جلوگیری کنند.

مطالب مرتبط