چه بخورم تا شیرم فراوان و قوی شود؟ سریعترین راه برای افزایش شیر مادر


آیا به دنبال ایمن ترین و سریع ترین راه برای افزایش شیر مادر هستید؟ تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

چه بخورم تا شیرم فراوان و قوی شود؟

بسیاری از مادران شیرده، به ویژه آنهایی که اولین نوزاد خود را به دنیا آورده اند، نگران تغذیه کافی شیر به نوزاد خود هستند. اگر شما هم فکر می کنید که شیر کافی برای تغذیه نوزادتان ندارید، ابتدا باید دلیل آن را پیدا کنید. با این حال، برخی از روش های کلی به حل این مشکل کمک می کند. از شما در مورد آن می پرسیم برای افزایش شیر مادر چه بخورم؟ و سریع ترین راه افزایش شیر مادر را پاسخ داده ایم.

همچنین بخوانید : علت کمبود شیر مادر + درمان خانگی کمبود شیر مادر چیست

برای افزایش شیر مادر چه بخورم؟

این سوال بسیاری از مادران است که برای افزایش شیرم چه بخورم؟ می دانیم که برخی غذاها در افزایش شیر مادر نقش دارند. بیایید نگاهی بیندازیم به غذاهایی که می‌توانید در رژیم شیردهی خود بگنجانید تا شیر خود را افزایش دهید.

1. سبزیجات تیره و برگ دار

سبزیجاتی مانند کاهو، کلم، اسفناج و کلم بروکلی سرشار از مواد مغذی و فیتواستروژن هستند که به طور بالقوه می توانند تأثیر مثبتی بر شیر مادر داشته باشند.

2. شوید

این سبزی صدها سال است که در خاورمیانه به دلیل خاصیت لاکتوژنیک استفاده می شود و حاوی مقدار زیادی تریپتوفان (خاصیت مهم شیر مادر) است.

3. زنجبیل تازه

برخی از والدین متوجه می شوند که خوردن (یا نوشیدن) زنجبیل به کاهش جریان شیر مادر کمک می کند.

4. سیر

سیر سال هاست که برای تحریک تولید شیر مادر استفاده می شود. برای افزایش شیردهی می توانید از سیر بیشتری برای طعم دادن به وعده های غذایی روزانه خود استفاده کنید.

5. گوشت گاو بدون چربی، گوشت خوک، بره و مرغ

همه این گوشت ها سرشار از آهن هستند و بنابراین می توانند به تقویت شیر ​​مادر کمک کنند.

6. حبوبات مانند نخود و عدس

این غذاهای متنوع سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 مفید هستند که به شیر مادر منتقل می‌شوند و از رشد سالم مغز حمایت می‌کنند.

6. آجیل

بادام و سایر آجیل های خام، از جمله بادام هندی، گردو و آجیل ماکادمیا، سالم و سرشار از پروتئین و کلسیم هستند که نقش مهمی در تولید شیر مادر دارند.

7. جو و غلات کامل

همه آنها منابع خوبی از آهن هستند و سطح پایین آهن تأثیر منفی بر شیر مادر دارد.

همچنین بخوانید : برای سقط جنین در خانه چه بخورم؟

برای افزایش شیرم چه بخورم؟

چندین راه برای تقویت شیر ​​برای کمک به حداکثر رساندن تولید و بهبود تغذیه و توانایی آن در حفظ سلامت کودک وجود دارد، از جمله:

1. اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری بخورید

آنها نقش مهمی در رشد مغز، سیستم عصبی و بینایی کودک دارند. یکی از مهم ترین اسیدهای چرب امگا 3 DHA است که از رشد مغز کودک در دو سال اول زندگی حمایت می کند.

ماهی های روغنی، مانند سالمون، مانند گردو و دانه چیا، یکی از بهترین منابع DHA اضافی هستند. اگر طرفدار غذاهای دریایی نیستید، می توانید مکمل روغن ماهی یا سایر مکمل های امگا 3 را تحت نظر پزشک خود مصرف کنید.

2. هوشمندانه بخورید

در دوران شیردهی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل با کالری کافی مهم است. غذاهای غنی از آهن مانند رازیانه از تولید شیر حمایت می کنند زیرا از هورمون های کلیدی مانند پرولاکتین حمایت می کنند. برخی از غذاهای تقویت کننده شیر عبارتند از شنبلیله (ماده رایج در چای شیردهی)، خار مریم، نخود، یونجه و جو.

3. مصرف آهن خود را افزایش دهید

خوردن غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، سبزیجات برگ سبز، لوبیا، حبوبات و غلات کامل (مانند جو دوسر) را در نظر بگیرید.

4. پروبیوتیک مصرف کنید

بسیاری از نوزادان فاقد B. infantis هستند، باکتری خوب در روده که به هضم شیر مادر کمک می کند و از کودک در برابر باکتری های بالقوه مضر که با قولنج، اگزما، آلرژی و چاقی مرتبط است، محافظت می کند. مصرف پروبیوتیک توسط مادر می تواند به ایجاد یک محیط محافظتی در دستگاه گوارش کمک کند و از متابولیسم و ​​سیستم ایمنی کودک حمایت کند.

سریعترین راه برای افزایش شیر مادر

1. شیردهی و دوشیدن سریعترین راه برای افزایش شیر مادر است

هرچه شیر بیشتری از سینه‌های شما ترشح شود، بدن سریع‌تر برای جایگزینی آن عجله می‌کند. تغذیه کودک خود را دنبال کنید تا مطمئن شوید که کودک شما حداقل 8 شیر خوردن فعال در هر 24 ساعت دارد.

همچنین بخوانید : برای آبله مرغان چه بخوریم؟

2. ماساژ سینه در دوران شیردهی

ماساژ سینه ها در حین شیردهی یا تجسم سینه ها می تواند به شما کمک کند شیر بیشتری از مجاری شیر خود خارج کنید. در اصل، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دستان خود را روی سینه های خود حرکت دهید و آنها را فشار دهید. فقط روی یک طرف تمرکز نکنید.

3. کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم، مانند یک دستمال شستشوی گرم، قبل از پمپاژ می تواند به پمپاژ بیشتر شیر کمک کند. افزایش سریع دمای پوست باعث افزایش گردش خون در ناحیه آسیب دیده می شود و افزایش گردش خون همان چیزی است که باعث بهبودی و همچنین تحریک تخلیه سریعتر و افزایش جریان شیر می شود.

4. نوشیدن آب کافی

بدن شما برای ادامه تولید شیر به آب نیاز دارد. مقدار مورد نیاز شما ممکن است بسته به آب و هوا، رژیم غذایی یا ورزش متفاوت باشد. روزانه هشت تا 10 لیوان 8 اونس آب توصیه می شود. با این حال زیاده روی نکنید، زیرا نوشیدن آب اضافی به طور جادویی باعث افزایش شیر شما نمی شود.

5. شیرینی شیردهی

کوکی های بدون لاکتوز حاوی جو دوسر، بذر کتان و مخمر آبجو هستند.

6. تماس پوست به پوست با نوزاد

تماس پوست به پوست با نوزاد برای شیردهی مفید است، بنابراین اگر به دنبال راه های طبیعی برای افزایش شیر خود هستید، ارزش امتحان کردن را دارد!

7. چای برای مادران شیرده

مانند کوکی‌های شیردهی، آن‌ها یک چای شیردهی دارند که به افزایش عرضه شیر کمک می‌کند. برخی از مواد متداول شامل شنبلیله، خار مریم و رازیانه است.

غذاهایی که باعث افزایش شیر مادر می شوند

1. دانه کدو تنبل

شواهد نشان می دهد که تخم کدو یکی از غذاهایی است که باعث افزایش شیر مادر می شود. آنها همچنین سرشار از پروتئین، آهن، فیبر و ترکیبات فعال زیستی برای سلامتی هستند.

2. نخود فرنگی

نخود سرشار از پروتئین های با کیفیت بالا، عناصر کمیاب و ترکیبات زیست فعال است. تصور می‌شود که فیتواستروژن‌های موجود در آن دارای مزایای لاکتوژنیک هستند.

همچنین بخوانید: بهترین چای گیاهی برای پریود شدن و شروع سریع قاعدگی

3. توفو

توفو یک محصول سویا غنی از پروتئین و عناصر کمیاب ضروری است. توفو به دلیل محتوای فیتواستروژن می تواند شیر مادر را بهبود بخشد.

4. برگ کاری

مادران شیرده در فرهنگ های مختلف از برگ کاری برای تقویت شیر ​​خود استفاده می کنند.

5. دانه رازیانه

دانه های رازیانه برای تحریک اشتها، کمک به هضم و افزایش تولید شیر استفاده می شود.

6. برگ سیب زمینی شیرین

برگ های سیب زمینی شیرین می تواند سطح پرولاکتین را افزایش داده و تولید شیر مادر را افزایش دهد.

7. زردچوبه

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از زردچوبه همراه با شنبلیله و زنجبیل می تواند حجم شیر مادر را افزایش دهد.

بهترین میوه برای افزایش شیر مادر

1. زردآلو بهترین میوه برای افزایش شیر مادر است

زردآلو از خانواده بادام است و حاوی چندین ماده مغذی و ترکیبات زیست فعال برای سلامتی است. سطح هورمون پرولاکتین در افزایش عرضه شیر مادر موثر است. می توانید زردآلوی تازه یا خشک را به فرنی ها، غلات و دسرها اضافه کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

2. هویج

هویج سبزیجات ریشه ای غنی از فیبر است که می تواند رنگ و مواد مغذی حیاتی را به رژیم غذایی شیردهی شما اضافه کند. مصرف منظم هویج مواد مغذی را تامین می کند و همچنین می تواند عرضه شیر مادر را افزایش دهد. فیتواستروژن موجود در هویج ممکن است مسئول اثرات لاکتوژنیک هویج باشد.

3. پاپایا

مصرف پاپایا در دوران بارداری توصیه نمی شود، اما استفاده از آن در دوران شیردهی به دلیل اثرات بالقوه آن بر شیردهی بسیار محبوب است.

4. خرما

خرما می تواند باعث افزایش سطح هورمون پرولاکتین و افزایش تولید شیر مادر شود. می توانید یک مشت خرمای خشک یا تازه را به عنوان میان وعده میل کنید

آیه قرآن درباره افزایش شیر مادر

  • آیه قرآن از سوره محمد (ص) برای افزایش شیر مادر توصیه شده است. بدین منظور آیه 15 این سوره را در روزهای خارج از ماه در عقرب روی ظرفی با گلاب و زعفران نوشته و آب خالص در آن ریخته و سه مرتبه به زن شیرده داده شود تا بنوشد.
  • همچنین از امام صادق (علیه السلام) منقول است که سوره حجر را با زعفران روی ظرفی می نویسند و آب ریخته شده در آن ظرف را به زن می دهند تا شیرش زیاد شود.

چه چیزهایی باعث کاهش شیر مادر می شود؟

گیاهانی که شیر مادر را کاهش می دهند

برخی از گیاهانی که ما در غذا استفاده می کنیم یا اغلب بخشی از گیاهان دارویی طبیعی هستند منجر به کاهش شیر مادر می شوند. با این حال، اگر از آنها در غذا به مقدار کم استفاده کنید، جای نگرانی در مورد کاهش تولید شیر مادر نیست.

1. نعنا تند

مطالعات نشان می دهد که این سبزی معطر باعث کاهش شیر می شود. خوردن چند بار در روز نعناع بعد از چند روز اثر خود را نشان می دهد. خوبی آن این است که نعناع هیچ اثر طولانی مدتی ندارد.

2. جعفری

جعفری گیاهی ادرار آور است و بسیاری از افراد دوست دارند آن را همراه با غذا مصرف کنند. به دلیل خاصیت ادرار آور می تواند باعث تکرر ادرار و کم آبی بدن شود. خوردن مقدار معقول جعفری تاثیری بر تولید شیر مادر ندارد.

3. چای مریم گلی

مقدار کمی از مریم گلی در غذا ممکن است تاثیر چندانی نداشته باشد، اما چای مریم گلی تاثیر زیادی خواهد داشت. شما می توانید مریم گلی را شکل طبیعی هورمون استروژن بنامید که به طور جدی به فرآیند تولید شیر آسیب می رساند.

غذاهایی که باعث کاهش شیر مادر می شود

1. شکلات

بسیاری از مادران در دوران شیردهی هوس شکلات می کنند، اما اگر به عنوان بخشی از چرخه قند و کافئین مصرف شود، می تواند هورمون های استرس را نیز افزایش دهد که می تواند منجر به کاهش تولید شیر شود.

همچنین بخوانید: بهترین چای برای زخم معده و انواع ناراحتی های معده

2. آب مرکبات و غذاهای غنی از اسید سیتریک مانند گوجه فرنگی تازه

غذاهای حاوی اسید سیتریک می توانند قابض باشند و باعث سفت شدن بافت سینه و کاهش گردش خون در سینه ها شوند.

3. نوشابه، قهوه، چای سیاه و چای سبز

همه این نوشیدنی ها می توانند سطح هورمون های استرس را در بدن شما افزایش دهند. افزایش هورمون های استرس می تواند باعث سفت شدن مویرگ های سینه شود و ارتباط اعصاب و هورمون هایی را که به بدن شما می گویند شیر تولید کند کند کند.

4. سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی مانند کلم، کلم بروکسل و گل کلم حاوی گوگرد هستند که می تواند باعث از بین رفتن اشتهای کودک توسط شیر مادر شود. اگر کودک شما شیر کمتری می‌نوشد زیرا طعم بدی دارد یا بعد از نوشیدن آن دچار مشکلات معده می‌شود، ممکن است باعث کاهش شیر شما شود.

آخرین کلمه

امیدواریم این مقاله با عنوان سریع ترین راه افزایش شیر مادر برای شما مفید بوده باشد. به یاد داشته باشید که بهتر است قبل از مصرف هر یک از غذاها یا گیاهان توصیه شده با پزشک خود مشورت کنید تا از عوارض جانبی پیش بینی نشده جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط