چند ترفند آسان برای درمان فوری انواع دردهای شکمی






13333197


28 جولای 1402 – 02:30 بامداد

بخشی از بدن ما که به عنوان سیستم گوارشی شناخته می شود، محل زندگی یک اکوسیستم کامل از باکتری ها است.

برترین ها: در واقع، قسمت هایی از بدن ما که به سیستم گوارشی معروف است، خانه یک اکوسیستم کامل از باکتری ها است و با تغییرات ساده در سبک زندگی، می توانیم از طیف وسیعی از مشکلات گوارشی و دفعی خلاص شویم.

را

جالب است بدانید که پزشکان و متخصصان بر این باورند که وضعیت سلامت روده با سلامت عمومی کل بدن ارتباط دارد و با این حال اکثر ما تا زمانی که دچار مشکلات گوارشی نشویم به این قسمت مهم بدن خود توجه نمی کنیم. و مشکلات گوارشی مانند گاز زیاد، نفخ و یبوست نداریم

چگونه متوجه می شوید که مشکلی وجود دارد؟

شاید سوال اصلی این باشد که چگونه بدون مراجعه به متخصص متوجه شویم که سیستم گوارش و دفع بدنمان با مشکل مواجه است؟ کارشناسان توضیح می‌دهند که نشانه‌هایی وجود دارد که در واقع به ما از عدم تعادل باکتری‌ها در روده هشدار می‌دهند:

• احساس ناراحتی در شکم

اگر می خواهید سیستم گوارشی سالمی داشته باشید، باید همیشه به علائم هشدار دهنده بدن خود توجه کنید. به عنوان مثال، باید مراقب علائمی مانند گاز زیاد و نفخ، آروغ زدن بیش از حد معمول، سوء هاضمه و به طور کلی هرگونه نشانه ای از تغییر در عادات گوارشی معمول بدن خود باشید.

• احساس خستگی و کبودی مداوم

محققان می گویند به طور کلی، افرادی که دائماً احساس خستگی و بی حالی می کنند، بیشتر در معرض عدم تعادل باکتری ها در روده هستند و بنابراین برای نظارت بر سلامت روده، نباید فقط به درد و ناراحتی در ناحیه شکم حساس باشید.

• حساسیت و آلرژی

توجه داشته باشید که اگر حساسیت های غذایی شما نسبت به گذشته تغییر نکرده است، جای نگرانی وجود ندارد، اما اگر وضعیت برخی از حساسیت ها و آلرژی های غذایی بدتر شد یا متوجه ظهور یک آلرژی کاملاً جدید شده اید، نباید به سادگی این علامت را نادیده بگیرید. . این حساسیت جدید می تواند هم به شکل واکنش های آنافیلاکتیک ظاهر شود و هم با علائمی مانند ناراحتی پوستی خود را نشان دهد.

سه راه موثر برای بهبود سلامت روده

اگرچه سیستم گوارش و روده هر یک از ما شرایط منحصر به فرد خود را دارد، اما به گفته متخصصان، همه ما باید کم و بیش یک راه را برای بهبود وضعیت این قسمت مهم بدن خود دنبال کنیم. به گفته متخصصان، همه ما می توانیم با تمرکز بر سه حوزه کلیدی، به سمت روده ای سالم و سیستم گوارشی قوی تر حرکت کنیم. این سه محور که در ادامه با آنها به تفصیل آشنا می شویم عبارتند از: غذا، ورزش و سلامت روان.

محور اول: غذا

مطمئناً تعجب نخواهید کرد اگر مسیر اصلی برای داشتن سیستم گوارشی و دفعی سالم از طریق تغذیه مناسب باشد. در این محور متخصصان تغذیه بر سه دسته غذایی تاکید دارند که با هم بررسی می کنیم.

• الیاف

به گفته متخصصان، برای داشتن روده ای سالم و رهایی از درد و سوء هاضمه، هر یک از ما باید حداقل 25 گرم فیبر در روز مصرف کنیم. برای رسیدن به چنین هدفی، گنجاندن غذاهای غنی از فیبر در رژیم غذایی توصیه می شود. میوه هایی مانند آووکادو، انواع توت ها مانند تمشک، شاه توت، زغال اخته و نارگیل سرشار از فیبر هستند و بامیه، کنگر فرنگی و نخود فرنگی نیز دارای همین وضعیت هستند.

• پلی فنول ها

پلی فنول ها در واقع ترکیبات گیاهی هستند که به همراه فیبر می توانند جمعیت باکتری های مفید روده را افزایش دهند. اگر به دنبال موادی هستید که حاوی پلی فنول هستند، باید به دنبال موادی مانند حبوبات، مغزها، چای و قهوه، روغن زیتون، کاکائو و ادویه باشید.

• من آب می نوشم

اگر مقالات پزشکی را مطالعه می کنید، باید بدانید که نوشیدن آب کافی برای تقریباً تمام قسمت های بدن ضروری است، دستگاه گوارش و روده نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نوشیدن آب کافی به جهات مختلف به هضم غذا کمک می کند. مثلاً با تولید بیشتر بزاق، مرحله اول هضم غذا را تسهیل می کند و در مراحل بعدی از خرد کردن غذا به قطعات کوچکتر تا ترشح هورمون های مفید از مغز برای بهبود هضم، همه چیز با نوشیدن آب کافی امکان پذیر است.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند اگر می خواهید تمام فرآیندهای گوارشی به خوبی پیش برود، حداقل 2 لیتر آب در روز بنوشید و اگر از آن دسته افرادی هستید که حتی می توانید کمی بیشتر از 2 لیتر آب بنوشید، این کار را انجام دهید.

ورزش

کارشناسان معتقدند که اساساً هر نوع حرکت ورزشی ساده یا پیشرفته، روند هضم غذا را تسریع می‌کند و پیاده‌روی، وزنه‌برداری یا دویدن یا هر فعالیت ورزشی که می‌توانید انجام دهید، بدون شک به سلامت روده شما کمک می‌کند.

اگرچه کارشناسان از هر گونه فعالیت ورزشی استقبال می کنند، اما مطالعات دقیق تر نشان می دهد که ورزش های سبک تر نسبت به ورزش های حرفه ای و سنگین تاثیر بیشتری در تسریع روند گوارش دارند. بر اساس این مطالعات، فعالیت‌های ورزشی شدید ممکن است به اندازه فعالیت‌های ساده مانند پیاده‌روی یا برخی ورزش‌های ساده هوازی به دلیل فشار و استرس وارده بر بدن مؤثر نباشد.

در نهایت در مورد تأثیر فعالیت ورزشی بر سلامت روده باید گفت که بهتر است حرکاتی را انتخاب کنید که بیشتر از سایرین برای شما قابل دسترس باشد و بتوانید هر روز بدون هزینه یا تغییر در شیوه زندگی آنها را انجام دهید. به عنوان مثال، یک متخصص به بیماران خود توصیه می کند در مسیر رسیدن به روده و سیستم گوارشی سالم تر، حرکات آسان و در دسترس را انجام دهند، مانند پیاده شدن از اتوبوس یا مترو یک توقف زودتر و کمی پیاده روی، یا استفاده از پله ها به جای آسانسور. یا حتی حرکات ساده مانند وزن کردن با جاروبرقی و …

بالاخره سلامت روان

تأثیر سلامت روان، استرس و اضطراب تقریباً بر تمام قسمت های بدن ثابت شده است و اکنون متخصصان می دانند که به دلیل ارتباط نزدیک روده و مغز، استرس روانی می تواند تأثیر بسیار مخربی بر روند گوارش یا دستگاه گوارش داشته باشد. فرآیند هضم در بدن به طور کلی متوقف شود

دقیقاً به همین دلیل است که کارشناسان توصیه می کنند که در برنامه روزانه خود فعالیت هایی را بگنجانید که تنش و استرس ذهنی را برای شما کاهش می دهد. بسته به درک شما از بدن و ذهن، این فعالیت ها می تواند ورزش، مدیتیشن، فعالیت های مذهبی یا حتی تمرینات تنفسی باشد.

در نهایت، بر اساس بسیاری از مطالعات، در آغوش گرفتن و دوست داشتن افرادی که دوستشان دارید به طور قابل توجهی در کاهش تنش ذهنی و اضطراب موثر است و منجر به کاهش ترشح کورتیزول یا هورمون استرس می شود. پس حداقل برای داشتن روده و سیستم گوارشی سالم تر، به هر شکلی که فکرش را می کنید، استرس روحی خود را در این شرایط سخت و اضطراب زا کاهش دهید.

مطالب مرتبط