مصرف روزانه گازوئیل و بنزین در ایران چقدر است؟ – اخبار تجارت


به گزارش تجارت نیوز، جلیل سالاری امروز در نشست مدیریت مصرف نفت و گاز در کشور با کمک نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: حدود 150 هزار دستگاه خودرو در ناوگان حمل و نقل سنگین کشور فعال هستند و در به طور متوسط ​​روزانه تنها 64 میلیون لیتر گازوئیل در این بخش توزیع می شود که این رقم بسیار زیاد است.

وی با تاکید بر لزوم اجرای استانداردهای جدید در صنعت خودرو افزود: با طرح های جدیدی که اخیرا در زمینه ارتقای کیفیت در شرکت های پالایشی به بهره برداری رسیده است، روزانه 64 میلیون لیتر نفت و گاز در کشور تولید می شود که چرخه حمل و نقل را به طور کامل پوشش می دهد بنابراین از نظر تامین سوخت هیچ کسری وجود ندارد اما اگر سالانه 10 تا 12 درصد رشد مصرف داشته باشیم رشد مصرف غیرقابل کنترل بوده و سرمایه سوزی اتفاق می افتد.

معاون وزیر نفت در امور پالایشی تصریح کرد: در صورت افزایش سطح کیفی خودروهای ناوگان خودروهای سنگین کشور و علاوه بر آن نوسازی ناوگان، میزان مصرف نفت و گاز در این بخش به 45 کاهش می یابد. میلیون لیتر در روز که اختلاف 15 میلیون لیتری رقم بسیار قابل توجهی است.

سالانه حدود 58 میلیارد دلار سوخت در کشور سوزانده می شود

سالاری با ابراز تأسف از اینکه روزانه 220 میلیون لیتر سوخت مایع (بنزین و گاز نفتی) در کشور سوزانده می شود، تأکید کرد: این رقم در صورتی معادل سوزاندن 58 میلیارد دلار سرمایه در سال است که تنها 10 درصد آن صرفه جویی و صرف توسعه ناوگان شود. این مبلغ علاوه بر توسعه زیرساخت ها در این بخش صرف توسعه زیرساخت های صنعت نفت و سایر صنایع می شود.

وی تصریح کرد: امروز در کشور برخی از خودروهای ناوگان سنگین در هر 100 کیلومتر تا 65 لیتر سوخت مصرف می کنند که این میزان بر اساس عرف جهانی 30 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: حدود 200 تا 300 هزار خودرو فرسوده در ناوگان حمل و نقل کشور داریم که با حذف این ناوگان از چرخه حمل و نقل گام مهمی در بحث سوخت حاصل می شود. مدیریت مصرف در کشور و علاوه بر آن چرخه حمل و نقل نوسازی می شود، صنعت خودرو فعال می شود و اشتغال ایجاد می شود.

سالاری افزود: اگرچه مدیریت مصرف سوخت در حیطه وظایف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیست، اما این شرکت عملیات گسترده توزیع روزانه 220 میلیون لیتر سوخت در کشور را در حوزه مدیریت می کند. سیاست های غیر قیمتی از جمله انحراف، قاچاق سوخت، ساماندهی کارت هوشمند سوخت و شتاب در اجرای سامانه های پایش مصرف سوخت اقدامات موثری انجام شده که کافی نیست و بهینه سازی مصرف در این حوزه نیازمند نهادهای بین نهادی است. هم افزایی و همکاری نهادهای مسئول در این زمینه.

وی با اشاره به اهمیت تفاوت قیمت در روند لجام گسیخته مصرف گفت: امروز هر لیتر گازوئیل در کشور با نرخ 300 تومان به فروش می رسد که در کشورهای همسایه 40 هزار تومان است که در این منطقه پایتخت است. کشور نیز روز به روز رشد خواهد کرد و به جای استفاده در جهت توسعه و کارآفرینی و مهار تورم هدر خواهد رفت.

معاون وزیر نفت با انتقاد از فاصله مصرف خودرو در کشور با استانداردهای جهانی به ویژه در ناوگان سنگین و همچنین افزایش روزافزون خودروهای بدون حمل و نقل خودروهای فرسوده، از سازندگان فعال خودروهای سنگین کشور خواست تا پیشنهاداتی برای نوسازی داشته باشند. و احیای خودروهای فرسوده، ارتقای سطح کیفی خودروسازان و اطمینان از نوسازی ناوگان خودرو از طریق مشارکت با عامل سرمایه گذاری.

کارگروه نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین کشور تشکیل شد

در این جلسه سالاری همچنین مقرر شد کارگروهی با حضور نمایندگان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (IMDRO)، حمل و نقل جاده ای و راهداری تشکیل شود. سازمان ملی استاندارد و شرکت های فعال خودروسازی در حوزه خودروهای سنگین خبر داد و گفت: با تشکیل این کارگروه، علاوه بر هم افزایی نظرات و پیشنهادات، برای دقیق ترین کار اجرای نوسازی ناوگان حمل و نقل سوخت و حذف خودروهای فرسوده از این ناوگان، سیاست های تشویقی، آمار دقیق خودروهای فرسوده و سبد تولید و مصرف سوخت. و تعداد خودروهای جایگزین، آسیب شناسی طراحی، تحلیل قیمت خودروهای جدید و توجه به دانش فنی بومی و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در این حوزه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط