بم و دو هوا، عضو کمیته برنامه و بودجه

من گزارش میدم نبض بازار سهامبند ش تبصره 6 قانون بودجه سال 1403 این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده و به یکی از چالش های بازار سرمایه و البته شرکت های بورسی و اقتصاد تبدیل شده است. بند مضر برای اقتصاد، تولید و بورس از منظر فعالان بازار سرمایه و فعالان اقتصادی محسن زنگنه او عضو کمیسیون برنامه و بودجه است که برای تامین کسری بودجه دولت مفید است.

محسن زنگنه یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در مصاحبه ای در 10 فروردین امسال گفت: بر اساس بند ج تبصره 6 قانون بودجه سال 1403 مقرر شد شرکت هایی که چندین هزار میلیارد تومان درآمد و سود خالص دارند، با توجه به بند ج از تبصره 6 قانون بودجه سال 1403، شرکت هایی که دارای درآمد و سود خالص هستند، شرکت هایی را در دستور کار خود قرار دهند. اما به این ترتیب استثناهای پراکنده و قوانین مبهم در درون یکدیگر قرار گرفته انددر واقع، مالیات آنها با نرخ بسیار محدود 1-2٪ جمع آوری شد.

وی به نقل قول رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص آزادسازی 150 هزار میلیارد تومان برای 40 شرکت بزرگ صنعتی وی گفت: طبق بند ج تبصره 6 قانون بودجه سال 1403، سقف معافیت مالیاتی کل این شرکت ها در سال 1403 حدود 20 همات خواهد بود. با توجه به این حداقل مابه التفاوت 130 هزار میلیاردی این شرکت ها باید به دولت پرداخت شود.

زنگنه تاکید کرد: تاکنون شرکت های مذکور عملا سود آن از جیب دولت برای حلقه محدودی از سهامداران است آنها می‌پرداختند که این مشکل از کسری بودجه، چالش‌های تورمی را بر کل اقتصاد ایران تحمیل می‌کند.

وی در قسمت پایانی مطالب خود از نحوه اشتباه واگذاری شرکت ها و موسسات دولتی به بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: در سال های اخیر تعداد قابل توجهی از شرکت های بزرگ دولتی به بخش خصوصی واگذار شده است. . بخش دولتی دولت با ترفند اجتناب از بدهی. بر اساس برخی برآوردها تنها 10 درصد از سهام این شرکت ها در دسترس عموم استاین در حالی است که از این ظرفیت محدود افراد در چنین شرکت هایی برای بیان برخی خواسته های غیرواقعی استفاده شده است.

چند نکته درباره صحبت های محسن زنگنه

پیش بینی می شود این مالیات از جیب شرکت های بزرگ صنعتی که اکثرا بورسی هستند خارج شود و طبق محاسبات صورت گرفته مبلغ آن 150 هزار میلیارد تومان است.

اولین اینکه این شرکت ها در زمینه تولید فعال هستند و سوال اینجاست که چرا معافیت یا بازنگری مالیات در بازارهای دیگر لحاظ نمی شود؟ به عنوان مثال چرا عده ای با خرید و فروش آزادانه در بازار ارز بدون پرداخت یک ریال مالیات به سود کلان می رسند. یا در مثالی دیگر سوال این است مالیات خانه های خالی کجا رفت؟ آیا این مالیات استانی و لغو معافیت مالیاتی شرکت های بزرگ صنعتی کمکی به تولید کشور خواهد کرد یا این تصمیم درست برعکس کمک به تولید است؟

دومین در هر صورت چرخاندن چرخ این شرکت ها چرخ اشتغال، بازار ارز، تولید و… را می چرخاند. همچنین این شرکت های صرافی از این سودها، مسئولیت های اجتماعی خود را انجام می دهند و از دولت در ایجاد زیرساخت ها حمایت می کنند.

سوم در محاسبه ذکر شده است که طبق برخی برآوردها تنها 10 درصد از سهام این شرکت ها در اختیار مردم است و سود آنها به جیب تعداد محدودی از سهامداران واریز می شود! در اینجا احتمالاً اشتباه محاسباتی وجود دارد، چرا که سهام این شرکت های بزرگ بیشتر در سبد سهامداران عدالت است که جمعیت آنها 45 میلیون نفر اعلام شده است. علاوه بر این، سهام این شرکت ها در سبد صندوق ها از جمله صندوق بازنشستگی قرار دارد و با گنجاندن آنها افراد زیادی تحت تاثیر این تصمیم قرار می گیرند. بنابراین می توانید بگویید این تصمیم بیش از 60 میلیون ایرانی را تحت تاثیر قرار می دهد نه تعداد محدودی از سهامداران!

در پایان همچنین لازم به ذکر است که نظر آقای زنگنه در مورد مالیات استانی در این چهار سال تغییر کرده است زیرا ایشان در تاریخ 24 جولای 2019 طبق تصویر زیر در سایت خود گفته اند: اخذ مالیات از مردم باید به سبک امیرالمومنین (علیه السلام) باشد. او این مصاحبه را ادامه می دهد با انتقاد از روش متعارف وصول مالیات، وی گفت: امام علی (علیه السلام) در خطبه 53 به مالک اشتر در مورد اخذ مالیات می فرماید: «اگر برای گرفتن مالیات می روید، اول بدون اجازه نروید. ثانیاً قبل از بیرون رفتن به آن شخص اطلاع دهید و اگر به شما اجازه ورود ندادند، برگردید و داخل نشوید».

اما حالا انگار نظرش در مورد نحوه مالیات استانی عوض شده و به اصطلاح یک بام و دو هواست…

مطالب مرتبط