به گزارش تجارت نیوز اعتیاد کودکان; او دیگر در انکار و پنهان نیست. حالا همه این مراحل را رد کرد و به حد اخطار رسید. همانطور که نایب رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سلامت کودکان در کشور جای تعارف ندارد.

محمد جمالو معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 2.1 درصد دانش آموزان درگیر اعتیاد هستند. به گفته وی، بیشترین اعتیاد دانش آموزان مصرف مشروبات الکلی است. دانش آموزانی که در همان ابتدای تحصیل با یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی مواجه می شوند. اگرچه هر روز در گوشه و کنار از یک ماده اعتیادآور جدید صحبت می شود و به دست مصرف کنندگان می رسد.

در سال های نه چندان دور، قربانیان اعتیاد بیشتر بزرگسالان بودند. به تدریج سن اعتیاد کاهش می یابد. تا جایی که اکنون کودکان در فهرست آمار قرار گرفته اند.

آموزش و پرورش ایران با یک سری مشکلات مواجه است که قربانی اصلی آن دانش آموزان هستند. از بازماندگان تحصیل تا ترک تحصیل؛ نمره پایین ایران در آزمون های بین المللی حتی شکست در مقطع ابتدایی; همه اینها در کنار هم وضعیت بد آموزش عمومی در کشور را نشان می دهد.

روند صعودی بازماندگان تحصیلات

در حالی که ما همیشه در مورد عملکرد دانش آموزان و سوابق آنها صحبت می کنیم، نگاه کردن به سوابق وزارت آموزش و پرورش در سال های گذشته ضرری ندارد. کارنامه ای که نشان از کارنامه ضعیف این وزارتخانه دارد.

مرکز پژوهش های مجلس در پایان سال گذشته گزارشی از آمار بازمانده ها و بازمانده های تحصیلی منتشر کرد. بر اساس این گزارش در سال تحصیلی 1400-1401 بیش از 911 هزار نفر از تحصیل بازمانده اند. اکثر بازماندگان از دوره راهنمایی بودند. تعداد آنها به حدود 524 هزار نفر می رسد. از مقطع متوسطه اول حدود 189 هزار نفر و از مقطع ابتدایی حدود 183 هزار نفر هستند. همچنین حدود 73 هزار نفر از تحصیلات ابتدایی خارج شده اند.

آمار بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی گذشته نسبت به سال تحصیلی 94-95 بیش از 17 درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش آموزش و پرورش، تعداد بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی 94-95 حدود 778 هزار نفر بوده است.

نکته دیگر در تحلیل این آمار نشان دهنده رشد چشمگیر تعداد بازماندگان مقطع ابتدایی است. در سال 1399-1400 تعداد زیادی از دانش آموزان دبستان زنده ماندند. تعداد بازماندگان تحصیل در سن 6 سالگی (اول ابتدایی) در این دوره نسبت به سال 1998-1999 حدود 120 درصد افزایش یافته است.

بر این اساس آمار بازمانده از تحصیل در سال های اخیر نه تنها کاهش یافته، بلکه افزایش یافته است.

بازماندگانی که قورت نمی دهند

اما چه تعداد جذب و به مدرسه بازگشتند؟ همانطور که آمار نشان می دهد، تعداد بازماندگان مدرسه که جذب می شوند بسیار اندک است.

آخرین گزارش ثبت نام نشان می دهد که از 938000 بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی 98-99، 36400 نفر جذب شده اند. به عبارت دیگر کمتر از چهار درصد از بازماندگان شاغل در آموزش و پرورش بودند.

همچنین 5.3 درصد از 778000 بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی 94-95 شاغل بوده اند. این نشان می دهد که حتی روند جذب بازماندگان از تحصیل نیز رو به کاهش است.

دانش آموزانی که یادگیری را متوقف می کنند

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در سال تحصیلی 94-95 حدود 257 هزار نفر از تحصیل بازمانده اند. در سال تحصیلی 1400-1401 اما تعداد آنها کاهش یافت و به حدود 279 هزار نفر رسید.

همانطور که در این گزارش توضیح داده شده است، حدود 150 هزار نفر از کسانی که در سال تحصیلی گذشته ترک تحصیل کرده اند در مقطع متوسطه اول و حدود 80 هزار نفر در مقطع ابتدایی بوده اند.

در ادامه این گزارش آمده است که استان های تهران، سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین آمار بازمانده از تحصیل و بازمانده از تحصیل را دارند. بر اساس گزارش این مرکز، احتمال ترک تحصیل در خانواده های فقیر و دهک های پایین بیشتر است.

جایگاه ایران در آزمون های بین المللی

همه اینها در کنار نمرات آزمون پرلز و تیمز و امتیاز ایران در این دو آزمون، نشان از عملکرد ضعیف آموزشی کشور دارد. آزمون تایمز یک آزمون بین المللی است که پیشرفت در علوم و ریاضیات را اندازه گیری می کند. ایران در این آزمون در بین 58 کشور رتبه 50 و 48 را کسب کرد.

آزمون پرل نیز مربوط به سنجش کیفیت خواندن و درک مطلب دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی می باشد. ایران از میان 57 کشور شرکت کننده در این آزمون با امتیاز 413 در رتبه 53 قرار گرفت.

با این تفاسیر، اغراق نیست اگر بگوییم آموزش و پرورش ایران با مشکلات عدیده ای مواجه است که نتیجه آن را می توان در افت نمرات دانش آموزان دید. هر چند بخشی از این مشکلات خارج از این وزارتخانه و در خانواده ها و سیاست های کلان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *