آناتیدافوبیا یا ترس از اردک چیست و چگونه درمان می شود؟


انواع مختلفی از فوبیا وجود دارد که شاید نام بسیاری از آنها را نشنیده باشید و برخی از آنها ممکن است برای شما عجیب به نظر برسند. آناتیدافوبیا (Anatidaephobia) یا ترس از اردک این ممکن است یکی از آن ترس هایی باشد که کمتر درباره آن شنیده اید، و در این مقاله بیشتر به آن می پردازیم و روش های مقابله با آن و نحوه برخورد با فوبیا را به طور کلی بررسی می کنیم.

آناتیدافوبیا چیست؟

فوبیا یا به طور کلی هراس یک اختلال رایج در دسته اختلالات اضطرابی است که با ترس شدید و غیرمنطقی از یک موقعیت یا شی تعریف می شود. یکی از انواع فوبیا که اخیراً بسیار مورد بحث قرار گرفته است، فوبیای آناتیدا یا ترس از اردک است.

اصطلاح anatidaphobia از نام خانواده بیولوژیکی پرندگان آبزی مشتق شده است که شامل غازها و اردک ها (Anatidae) و کلمه یونانی ترس (phobos) می شود.

آناتیدافوبیا اولین بار در یک کمیک ظاهر شد گری لارسون با عنوان این کشور (فار ساید) آمد و چنین تعریف می شود: «موقعیت یا ترسی که در آن فکر می کنی در جایی یا در موقعیتی اردکی به تو نگاه می کند».

از آنجایی که این مفهوم برای اولین بار توسط لارسون مطرح شد، اصطلاح anatidaphobia نیز رایج و مورد استفاده قرار گرفت.

آناتیدافوبیا ممکن است به عنوان یک ترس رسمی و علمی شناخته نشود، اما این عدم تشخیص به این معنی نیست که ترس از اردک یا غاز وجود ندارد.

لازم است بدانید که ترس از پرندگانی که دوست دارند اورنیتوفوبیا این یک ترس واقعی است که به عنوان اورنیتوفوبیا نیز شناخته می شود. در واقع، ترس واقعی از اردک ها و غازها به عنوان نوعی فوبیای پرندگان توصیف می شود.

اورنیتوفوبیا نوعی ترس از حیوانات است. برخی از افراد مبتلا به این نوع فوبیا ممکن است از انواع پرندگان بترسند، در حالی که برخی دیگر فقط از انواع خاصی از پرندگان مانند پرندگان دریایی، پرندگان شکاری یا پرندگان گرمسیری می ترسند.

مانند سایر انواع فوبیای حیوانات، این ترس اغلب در اثر برخورد منفی با یک شیء یا موجود ترسناک ایجاد می شود و در این مورد شیء مورد ترس یک اردک یا غاز است.

به عنوان مثال، اگر زمانی که در طبیعت هستید توسط گروهی از اردک ها احاطه شده باشید، یا غاز شما را گاز گرفته و توسط این حیوانات تعقیب یا مورد حمله قرار بگیرید، ممکن است باعث ترس از آن حیوان یا سایر حیوانات منطقه شود. دفعه بعد در Vie.

علائم آناتیدافوبیا

وقتی افراد با منبع ترس خود روبرو می شوند، اضطراب غیر قابل کنترلی را تجربه می کنند. علائم رایج در هنگام ترس عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • لرز
  • گیجی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • تنفس سریع و ضربان قلب
  • لرزش دست و پا
  • ناراحتی یا دل درد
  • عرق

در این مواقع ممکن است فرد برای مقابله با منبع ترس خود بسیار تلاش کند و حتی عملکرد روزانه او با مشکلاتی همراه باشد.

فرد ممکن است از مکان های خاصی که ممکن است با ترس خود مواجه شود دوری کند یا حتی خانه خود را ترک کند تا از مواجهه با شی مورد ترس جلوگیری کند.

در برخی موارد ممکن است فرد دچار حمله پانیک شود. هنگام تجربه حمله پانیک، فرد ممکن است حالت سردرگمی شدید و احساس مرگ را تجربه کند.

راه های مقابله با آناتیدافوبیا

اگر از اردک یا انواع دیگر حیوانات می ترسید و این ترس شدید و غیرمنطقی است، می توانید از چند راهکار ساده اما موثر برای کاهش اضطراب و مقابله با ترس خود استفاده کنید.

تمرینات تنفسی انجام دهید

دانستن اینکه چگونه زمانی که احساس اضطراب می کنید خود را آرام کنید بخش مهمی از مقابله با ترس است. تنفس آهسته و عمیق به بدن اجازه می دهد تا به حالت آرامش بیشتری بازگردد و می تواند برای شما مفید باشد.

یک صحنه آرامش بخش را تجسم کنید

در زمان ترس، به چیزی فکر کنید که به شما کمک می کند احساس آرامش کنید، چه استراحت در یک ساحل آفتابی یا تماشای برنامه تلویزیونی یا فیلم مورد علاقه خود.

سعی کنید حواس خود را پرت کنید

به پیاده روی بروید، به موسیقی گوش دهید یا ذهن خود را روی چیز دیگری متمرکز کنید که به شما کمک می کند ترس را از بین ببرید.

به تمرین ادامه دهید

هرچه بیشتر بتوانید راهبردهای آرامش بخشی را برای مقابله با ترس خود اتخاذ کنید، زمانی که با منبع اضطراب خود مواجه می شوید بهتر می توانید آرام شوید. فوبیای شما ممکن است به طور کامل از بین نرود، اما حداقل زندگی با آن آسان تر خواهد بود.

افکار خود را به چالش بکشید

وقتی در الگوهای فکری گیر می کنید که باعث ترس شما می شود، فعالانه آن افکار را به چالش بکشید.

از خود بپرسید که آیا این ترس ها و افکار واقع بینانه هستند؟

سعی کنید این افکار را با افکار مفیدتر جایگزین کنید یا حتی روی افکار مثبت تمرکز کنید تا به شما کمک کند دوره های اضطراب را پشت سر بگذارید.

درمان آناتیدافوبیا

ترس از پرندگان، از جمله اردک یا غاز، مانند سایر فوبیاها، می تواند شدید و اغلب ناتوان کننده باشد. اما خوشبختانه درمان های موثری وجود دارد که می تواند در کنترل علائم موثر باشد. در زیر مروری بر گزینه های درمان فوبیا ارائه می دهیم.

درمان شناختی رفتاری

در درمان شناختی-رفتاری به بیمار مبتلا به فوبیا کمک می شود تا از تأثیر طرز تفکر خود در بروز علائم استرس آگاه شود و مشکلاتی را که باعث ایجاد ترس و ایجاد فوبی در او می شود، بهتر درک کند. او می تواند افکار اشتباه خود را اصلاح کند و برای فرد مشخص می شود که موضوع فوبیا برای او خطرناک نیست. در شناخت درمانی، باورها بررسی و روی آنها کار می شود، زیرا این باورها باعث تداوم ترس و اضطراب یا تشدید فوبیا می شوند.

درمان از طریق مواجهه

قرار گرفتن در معرض یکی از روش های موثر درمان فوبیا است. به این ترتیب آنها به فرد کمک می کنند تا با ترس خود روبرو شود. البته نوع و شکل ترس ها متفاوت است. پس از ارزیابی شدت ترس فرد، برنامه درمانی برای افراد مختلف در نظر گرفته می شود. برای فردی که شدت ترس بسیار بالایی دارد از برخورد رودررو استفاده نمی شود و در ابتدا فرد کم کم این صحنه ها را در ذهن خود تصور می کند. به محض اینکه فرد در ذهن خود به موقعیت ترسناک نزدیک می شود، درمانگر با آموزش مهارت هایی مانند آرامش به او کمک می کند آرام بماند. هنگامی که علائم ترس کاهش یافت و فرد قادر به انجام نوردهی در سطح ذهنی شد، مرحله بعدی مواجهه چهره به چهره است.

رفتار درمانی

رفتار درمانی برای شناسایی رفتار ناسازگار و تغییر رفتار ناسازگار استفاده می شود. در رفتار درمانی ابتدا محرک فوبیا شناسایی می شود، سپس میزان ترس فرد نسبت به موضوع مورد سنجش قرار می گیرد و با تکنیک های خاصی ترس از بین می رود. یکی از بهترین روش ها مقابله تدریجی با عامل ترس است که باید توسط متخصص انجام شود. بسته به نوع و شدت بیماری، مدتی طول می کشد تا به تدریج ترس خود را از دست بدهید.

واقعیت مجازی

یکی از بهترین راه های درمان فوبیا استفاده از روش واقعیت مجازی است، این روش استفاده از عینک واقعیت مجازی برای مواجهه بیمار با موقعیت هایی است که او را دچار فوبیا می کند و به او آموزش می دهد که چگونه بر ترس خود غلبه کند. آرام آرام کنترل می شود

مطالب مرتبط